The care of Ecumenical Patriarchate for the school education (15ht - 19th century)

Course Information
TitleΗ μέριμνα του Οικουμενικού Πατριαρχείου για τη σχολική παιδεία (15ος-19ος αιώνας.) / The care of Ecumenical Patriarchate for the school education (15ht - 19th century)
Code2065
FacultyTheology
SchoolTheology
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter
CoordinatorDionysios Valais
CommonYes
StatusActive
Course ID60005344

Programme of Study: UPS School of Theology (2013-today)

Registered students: 8
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
CoreElective CoursesWinter-3

Class Information
Academic Year2018 – 2019
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600125651
Type of the Course
  • Scientific Area
Course Category
Knowledge Deepening / Consolidation
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
• Knowledge about the most important factors that contributed to the development of Greek education • Evaluation of the action of the most important Greek scholars, especially clerics and monks • Understanding the important role of the Ecumenical Patriarchate in Greek school education • Knowledge about the problems and the operation system of Greek schools • Practic in scientific methodology and use of historical sources • Development of analytical and critical thinking • Familiarity with collaborative work
General Competences
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
This course examines, based on patriarchal and Synodic documents, the efforts of the Ecumenical Patriarchate for reinforcement of school education during the Ottoman period, as well as the major school subjects, such as the establishment, organization, purpose, economic situation, teachers and the curriculum of Greek schools. The course attempts to provide the necessary knowledge about the history of the Ecumenical Patriarchate and to encourage students to investigate, based on the sources, its efforts to support and promotion of the Greek education during the Ottoman period.
Keywords
Church, Ecumenical Patriarchate, Greek education
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Multimedia
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures261.0
Reading Assigment70.3
Tutorial130.5
Written assigments100.4
Exams190.8
Total753
Student Assessment
Description
Essays Oral exams
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative)
  • Oral Exams (Summative)
  • Performance / Staging (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Βαλαής Διον., Εκκλησία και σχολική παιδεία επί τη βάσει πατριαρχικών και συνοδικών εγγράφων της περιόδου 1593-1821, εκδ. Μπαρμπουνάκη, Θεσσαλονίκη 2018.
Additional bibliography for study
Αραβαντινός Παν., Ιστορία της ελληνικής παιδείας παρ’ Έλλησιν, Εισαγωγή-επιμέλεια: Ε. Νικολαΐδου, Ιωάννινα 1986. Αργυροπούλου Ρωξάνη, Ο Βενιαμίν Λέσβιος και η ευρωπαϊκή σκέψη του δέκατου όγδοου αιώνα, Αθήνα 2003. Βακαλόπουλος Απόστολος, Ιστορία του Νέου Ελληνισμού, Τουρκοκρατία 1453-1669. τ.Β΄. Οι ιστορικές βάσεις της νεοελληνικής κοινωνίας και οικονομίας, Θεσσαλονίκη 21976· τ.Δ΄. Τουρκοκρατία 1669-1812. Η οικονομική άνοδος και ο φωτισμός του Γένους, Θεσσαλονίκη 1973. Γριτσόπουλος Τάσος, Πατριαρχική Μεγάλη του Γένους Σχολή, εν Αθήναις 1966-1971, τ.Α΄-Β΄. Ευαγγελίδης Τρύφων, Η παιδεία επί Τουρκοκρατίας (Ελληνικά σχολεία από της Αλώσεως μέχρι Καποδιστρίου), εν Αθήναις 1936, τ.Α΄-Β΄. Ευαγγελόπουλος Σπύρος, Ελληνική εκπαίδευση. τ.Α΄. Αρχαιότητα – Ελληνιστική και Ελληνορωμαϊκή εποχή – Βυζάντιο - Τουρκοκρατία – 19ος αιώνας, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 1998. Ζαχαρόπουλος Νικ., Η παιδεία στην Τουρκοκρατία, εκδ. Πουρναρά, Θεσσαλονίκη 1983. Ζιώγας Παν., Προβλήματα παιδείας του Ελληνισμού κατά τον πρώτο αιώνα της Τουρκοκρατίας, Θεσσαλονίκη 1982. Καραθανάσης Αθανάσιος, Οι Έλληνες λόγιοι στη Βλαχία (1670-1714). Συμβολή στη μελέτη της ελληνικής πνευματικής κίνησης στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες κατά την προφαναριώτικη περίοδο, ΙΜΧΑ, Θεσσαλονίκη 1982. Κουρμαντζή-Παναγιωτάκου Ελένη, Η πνευματική κίνηση στα Γιάννινα, από τα τέλη του 18ου αιώνα έως τις πρώτες δεκαετίες του 19ου, Γιάννινα 1991. Μελετιάδης Χάρης, Η εκπαίδευση στην Κωνσταντινούπολη κατά τον 16ο αιώνα, εκδ. Κώδικας, Θεσσαλονίκη 2003. Σάθας Κων., Νεοελληνική Φιλολογία. Βιογραφίαι των εν τοις γράμμασι διαλαμψάντων Ελλήνων, από της καταλύσεως της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας μέχρι της Ελληνικής εθνεγερσίας (1453-1821), εν Αθήναις 1868. Σκαρβέλη-Νικολοπούλου Αγγελική, Μαθηματάρια των ελληνικών σχολείων της Τουρκοκρατίας, Διδασκόμενα κείμενα, σχολικά προγράμματα, διδακτικές μέθοδοι. Συμβολή στην ιστορία της νεοελληνικής παιδείας, Σύλλογος προς Διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων, Αθήναι 1994. Χατζόπουλος Κων., Ελληνικά σχολεία στην περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας (1453-1821), εκδ. Βάνιας, Θεσσαλονίκη 1991. Henderson G., Η αναβίωση του ελληνικού στοχασμού 1620-1830. Η ελληνική φιλοσοφία στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, μετφρ. Φ.Κ. Βώρου, Αθήναι 1977. Podskalsky Gerhard, Η ελληνική θεολογία επί Τουρκοκρατίας 1453-1821. Η Ορθοδοξία στη σφαίρα επιρροής των δυτικών δογμάτων μετά τη Μεταρρύθμιση, μετφρ. Πρωτοπρ. Γ. Δ. Μεταλληνός, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2005.
Last Update
31-08-2019