THE BYZANTINE DIVINE LITURGY IN HISTORY AND IN THE PRESENT

Course Information
TitleΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΠΑΡΟΝ / THE BYZANTINE DIVINE LITURGY IN HISTORY AND IN THE PRESENT
CodeΘ257
FacultyTheology
SchoolSocial Theology and Christian Culture
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodSpring
CoordinatorChrysostomos (ioannis) Nassis
CommonYes
StatusInactive
Course ID60004631

Programme of Study: UPS of School of Pastoral and Social Theology (2013-today)

Registered students: 5
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
CoreElective CoursesSpring-4

Class Information
Academic Year2018 – 2019
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600127382
Mode of Delivery
  • Face to face
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Prerequisites
General Prerequisites
Knowledge of material taught in the course: Introduction to Divine Worship (106Y) is considered necessary.
Learning Outcomes
At the end of this course a successful student will be able to recognize the three Byzantine Divine Liturgies and when they are celebrated. The student will be informed as per the key issues of scholarly debate and pastoral practice relative to the Liturgy and the various arguments surrounding them.
General Competences
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
Survey of the origins, evolution, parallels, structure, theology, and ritual celebration of the three Byzantine Liturgies (Basil, Chrysostom, Presanctified). Protheis – Great Entrance – Anaphora – Communion. Examination of issues pertaining to the authorship, concelebration, the way the Anaphora is recited, etc. 1. Introduction to the course. Eucharistic origins. 2. The Liturgy(-ies) of Basil the Great. Authorship. The time and days it is celebrated. 3. The Liturgy of John Chrysostom. Authorship. Origins – Evolution – Structure. 4. The Prothesis Rite. 5. The “Pro-Anaphora”. 6. The Great Entrance. 7. The Anaphora. The consecration of the precious Gifts. 8. Communion. 9. The Presanctified. Authorship. Origins – Character – Time and days it is celebrated. 10. Structure and teleturgical overview of the Presanctified. 11. The “time” of the Liturgy. 12. Concelebration. The Anaphora and the way it is recited. 13. General discussion, review.
Keywords
Liturgics, Eucharist, Liturgies of the Byzantine Rite
Educational Material Types
  • Notes
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures391.6
Reading Assigment602.4
Exams20.1
Total1014.0
Student Assessment
Description
One two hour written examination given during the exam period with questions derived from the material covered throughout the semester. Consistent classroom attendance and active participation in discussions and in the weekly liturgical Liturgy-Homiletics practicum (Thursday, 8:00-11:00 at the School Chapel) will have a positive bearing on overall assessment.
Student Assessment methods
  • Written Exam with Short Answer Questions (Summative)
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Νικοδήμου Σκρέττα (αρχιμ.), Λόγος και μέλος στη θεία Λειτουργία του ιερού Χρυσοστόμου. Υπομνήσεις λειτουργικής θεολογίας και τάξεως [Κανονικά και Λειτουργικά 9], Μυγδονία: Θεσσαλονίκη, 2016.
Additional bibliography for study
1. Stephanos Alexopoulos (πρωτοπρ.), The Presanctified Liturgy in the Byzantine Rite: A Comparative Analysis of its Origins, Evolution, and Structural Components [Liturgia Congenda 21], Peeters: Leuven, 2009. 2. Μ. Arranz, «La Liturgie Présanctifiés de l’ancien Euchologe byzantin», Orientalia Christiana Periodica 47 (1981) 332-388. 3. P. F. Bradshaw, Eucharistic Origins, Oxford University Press: Oxford/New York, 2004. 4. G. Dix, The Shape of the Liturgy, νέα έκδ., Continuum: London/New York, 2005 (ανατύπωση: 2007). 5. A. Hänggi και I. Pahl, Prex eucharistica: Textus e variis Liturgiis antiquioribus selecti, β΄ έκδ. [Spicilegium Friburgense 12], Éditions Universitaires Fribourg Suisse: Fribourg, 1978. 6. Αλκιβιάδου Κ. Καλυβοπούλου (πρωτοπρ.), Χρόνος τελέσεως της θείας Λειτουργίας [Ανάλεκτα Βλατάδων 37], Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών: Θεσσαλονίκη, 1982. 7. V. Laurent, «Le rituel de la proscomidie et le métropolite de Crète Élie», Revue des études byzantines 16 (1958) 116-142. 8. Ν. Σ. Μιλόσεβιτς, Η θεία Ευχαριστία ως κέντρον της θείας λατρείας, Εκδόσεις Πουρναρά: Θεσσαλονίκη, 2001. 9. Χρυσοστόμου Νάσση (διακ.), Η τελεσιουργία του μυστηρίου της Ευχαριστίας. Κανονική διδασκαλία και λειτουργική τάξη [Κανονικά και Λειτουργικά 5], Μυγδονία: Θεσσαλονίκη, 2007. 10. Γ. Ν. Φίλια, Ο τρόπος αναγνώσεως των ευχών στη λατρεία της Ορθοδόξου Εκκλησίας, Γρηγόρη: Αθήνα, 1997. 11. Ιωνάννου Μ. Φουντούλη, Κείμενα Λειτουργικής (τεύχος γ΄). Θείαι Λειτουργίαι, εκδ. Μ. Φουντούλης: Θεσσαλονίκη, 1998. 12. Π. Ι. Σκαλτσή, Λειτουργικές Μελέτες ΙΙ, Εκδόσεις Πουρναρά: Θεσσαλονίκη, 2006 («Ο καιρός της θείας Λειτουργίας και η δυνατότητα τέλεσής της το εσπέρας», σ. 59-74, «Ημέρες και χρόνος τελέσεως της θείας Λειτουργίας του Μεγάλου Βασιλείου», σ. 215-225, «Η είσοδος των τιμίων δώρων στην Προηγιασμένη θεία λειτουργία», σ. 237-248 και «“Φως Χριστού φαίνει πάσι” και “Κατευθυνήτω” στη Λειτουργία των Προηγιασμέων Δώρων», σ. 249-257.) 13. Χανζ-Γιοακίμ Σούλτς, Η βυζαντινή λειτουργία. Μαρτυρία πίστεως και συμβολική έκφραση, μτφρ. π. Δημητρίου Τζέρπου [Εκκλησία Προσευχομένη 2] Ακρίτας: Αθήνα, 1998. 14. Robert F. Taft, A History of the Liturgy of St John Chrysostom, 4 τόμοι (= Volume II: The Great Entrance, δ΄ έκδ., Roma, 2000. Volume IV: The Diptychs, Roma, 1991. Volume V: The Precommunion Rites, Roma, 2000. Volume VI: The Communion, Thanksgiving, and Concluding Rites, Roma, 2008.), [Orientalia Christiana Analecta 200, 238, 261, 281] Pontificio Istituto Orientale: Roma. 15. Π. Ν. Τρεμπέλα, Αι τρείς Λειτουργίαι κατά τους εν Αθήναις κώδικας, β΄ έκδ [Text und Untersuchungen zur Byzantinisch-neugriechische Philologie 15], Σωτήρ: Αθήνα, 1982. 16. H. Wybrew, The Orthodox Liturgy. The Development of the Eucharistic Liturgy in the Byzantine Rite, St Vladimir’s Seminary Press: Crestwood, NY, 1996.
Last Update
31-03-2017