Learning Outcomes
Students who attend the course are expected to:
analyze the structure of the literary, epigraphic, papyrological and numismatical evidence, compare and correlate the data.
understand the meaning of the texts/coins and the historical context, toa translate and make historical commentary on the texts.
assess the value of the evidence of the sources
practice their skills using the information of the sources for writing a historical essay
actively participate in the discussion of scientific problems with the tutor.
Course Content (Syllabus)
Week 1.Kinds of sources
Week 2. The distinctive character of each category and ways of reading. Reliability of sources, impartiality and objectivity.
Week 3. Ancient Greek Historiography
Week 4. Ancient Greek Historiography
Week 5. Ancient Greek literary sources (besides Historiography)
Week 6. Greek Epigraphy
Week 7. Greek Epigraphy
Week 8. Papyrology
Week 9. Numismatics
Week 10. Latin Historiography
Week 11. Latin Historiography
Week 12. Latin Epigraphy
Week 13. Oral presentation of brief reports by the students.
Keywords
Written sources, Historiography, Epigraphy, Numismatics, Papyri
Additional bibliography for study
-Ι. Πίκουλας, Εισαγωγή στην Αρχαία Ελληνική Ιστορία και Αρχαιολογνωσία, Αθήνα 2006.
-J. Marincola, Greek Historians: Greece and Rome. New Surveys in the Classics No 31. Oxford: Oxford University Press, 2001.
-Margherita Guarducci, Η ελληνική επιγραφική από τις απαρχές ως την ύστερη ρωμαϊκή αυτοκρατορική περίοδο, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 2008
-E.G.Turner, Ελληνικοί πάπυροι. Εισαγωγή στη μελέτη και τη χρήση των παπυρικών κειμένων. Μτφρ. Γ.Μ.Παράσογλου, Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1981
-C. Howgego, Η αρχαία ιστορία μέσα από τα νομίσματα, (εκδ. 1997), μετάφραση: Ζαχαριάδου Μαργαρίτα, Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 2009
-H. J. Rose, Ιστορία της λατινικής λογοτεχνίας, Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1993