Learning Outcomes
Upon successful completion of the module, students will be able to analyze a script from the acting point of view, organize the cast and audition, coach the actors during the rehearsals, the shooting and the dubbing.
Course Content (Syllabus)
Introduction to Stanislavki’s System. Mental and physical concentration. The role of imagination and “The magic if". Ways of improvisation. Cognitive analysis. The method of physical actions and the process of active analysis in a script. The Subtext. The social condition of the character. The transformation arc and the core of the character. The main event of a scene and its breakdown into segments. The organization of the casting process and the audition. Working with the actor during shooting and dubbing.
Keywords
Stanislavski’s System, Given circumstances, Concentration, Improvisation, Character, Temperament, Idiosyncrasy
Course Bibliography (Eudoxus)
Στανισλάφσκι Κ., Πλάθοντας ένα ρόλο, μτφ. Άγγελος Νίκας εκδ. Γκόνης 1977
Moore, S., Το Σύστημα Στανισλάβσκι, Αθήνα: Παρασκήνιο 1992
Πουντόβκιν Β., Η Τέχνη του Ηθοποιού στο Θέατρο και τον Κινηματογράφο, μτφρ. Γιώργος Μεταξάκης, εκδ. Δαμιανός 2001
Αδάμου Χριστίνα, Ο ηθοποιός, ανάμεσα στη σκηνή και την οθόνη, εκδ. Καστανιώτης 2008
Τσέχοφ Μάικλ, Για τον ηθοποιό-Η τέχνη και η τεχνική της ηθοποιίας, μτφρ. Καλλιόπη Πατέρα, εκδ, Μεταίχμιο 2007.
Άντλερ Στέλλα, H τέχνη του ηθοποιού, μτφρ. Σύλλας Τζουμέρκας, εκδ. Ίνδικτος 2007.
Weston Judith., Σκηνοθετώντας τον ηθοποιό, μτφρ. Νίκος Λερός, εκδ. Πατάκη 2006.