Course Content (Syllabus)
In this lesson, based on various socio-psychological and pedagogical theoretical constructions, we discuss issues related to to Pedagogy for peace. The discussion of these issues is done through the critical presentation of related films from world cinema.
In the first 3 lessons of the semester, in the same lectures, we develop the field of "Cinema as a Pedagogy of Peace". In the next 10 lessons, there are presented papers by the students (they can be two-fold), which are discussed on the basis of the theoretical, methodological and aesthetic frameworks that are presented each time. The films are selected by the student (s).
Each work consists of 3 parts:
* The usual information with which we present a film (title, chronology, production country, black and white / color, short / long, duration, script, direction, photography, music, editing, sound, performers, production, production address ...).
* A short summary of the movie about 200 words.
* A critical presentation of the film. Why and how it relates to our issue (immigrants, rights, racism ...). What aspects does it present? How does the issue pose and so on? The scope of this text has no limitation, but could be 1200-1500 words. For the third part of the work, students are encouraged to feel free enough about how they will write and present their topic. It may well be their personal style with which they will critically present a film as part of a lesson titled cinema as a pedagogue of peace.
The presentation of each work is accompanied by some extracts from the film.
Each presentation is good not to exceed 30-40 minutes.
At the end of the semester, the day specified by the exam program in this lesson, there are presented as many jobs as they were not presented during the course and the dossier of each assignment is delivered.
Note: Relevant literature is presented in the first lesson but also on the course course and posted on the Department's website.
Course Bibliography (Eudoxus)
1.Βασίλειος Α. Πανταζής (2018), Παιδαγωγική της Ειρήνης, Αθήνα: Διάδραση, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 77117957
2.Δημήτρης Γουλής (2016),Εικόνες της παιδικής ηλικίας στη μεγάλη οθόνη, Θεσσαλονίκη: University Studio Press Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68373447
3.Τομαή-Κωνσταντοπούλου Φωτεινή (2004), Η μετανάστευση στον κινηματογράφο. Η μαρτυρία της κινηματογραφικής εικόνας. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 30066
4.Βασίλειος Α. Πανταζής (2011), Ανθρώπινα Δικαιώματα. Δικαιώματα του Παιδιού και Εκπαίδευση, Αθήνα: Διάδραση,Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12489621
Additional bibliography for study
1. Paulo Freire (2011), Απελευθερωτική παιδαγωγική, Αθήνα: Μεταίχμιο.
2. Σ. Φρενέ (1977), Το σχολείο του λαού, Αθήνα: Οδυσσέας.
3. Γιάνους Κόρτσακ (2017), Το δικαίωμα του παιδιού στον σεβασμό, Αθήνα: Μεταίχμιο.
4. Δ. Γουλής (2017), «Γιάνους Κόρτσακ, ένας στωικός φιλόσοφος του καιρού μας», Athens Review of Books, τ. 88, σσ. 55-60.
5. Α. Σ. Νιλ, (1989), Σάμερχιλ: Το ελεύθερο σχολείο, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.
6. Τζ. Ντιούι (1980), Εμπειρία και εκπαίδευση, Αθήνα: Γλάρος.
7. Buckingham, D. (2007). Εκπαίδευση στα ΜΜΕ: Αλφαβητισμός, Μάθηση και Σύγχρονη Κουλτούρα. (Ε. Κούρτη, Επιμ., & Ι. Σκαρβέλη, Μεταφρ.) Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
8. Philips, P. (2004). Πως να διαβάζουμε σωστά τις κινηματογραφικές ταινίες. Το νόημα και η εμπειρία. Αθήνα: Ροθανθός
9. Carrier, J. P., & Ασλανίδου, Σ. (2004). Θεωρητικές Προσεγγίσεις για την Ανάλυση των ΜΜΕ. Αθήνα: Τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανός.
10. Livingstone, S. (2004) Young people and the new media. London: Lawrence Erlbaum Associates.
11. Branston, G., & Stafford, R. (2003). The Media Student's Book (3rd ed.). London: Routledge.