Learning Outcomes
By the end of this course students should be able to:
Understand the features of academic writing
Write summaries
Understand the basics of sentence, paragraph, and argument structure
Use and evaluate sources
Compile a bibliography
Use punctuation, in-text references, quotations, and footnotes
Avoid plagiarism
Write papers (organization, title, table of contents, introduction, chapters, concluding chapter, references)
Course Content (Syllabus)
This course aims to develop an awareness of the theory and conventions of academic literacy, from structure to style, with an increasing focus on the academic essay. Features of academic writing that are introduced and practiced include: the structure of paragraphs and inter-paragraph cohesion, the distinction between register and style, the conventions of register in academic writing and the development of personal style, including ways to convey writer’s stance, academic conventions of citing sources and creating footnotes and reference lists, the structure of longer texts such as essays, techniques of generation of ideas by individual brainstorming and peer consultation, and appropriate grammar and vocabulary to consolidate writing skills.
Additional bibliography for study
Βοσταντζόγλου Θεολ., Αντιλεξικόν ή Ονομαστικόν της Νεοελληνικής Γλώσσης, 2η έκδ. Αθήνα,1962.
Howard K. & J. A. Sharp, H επιστημονική μελέτη: Οδηγός σχεδιασμού και διαχείρισης πανεπιστημιακών ερευνητικών εργασιών, μτφρ. Β. Π. Νταλάκου, πρόλογος, επιμ. Κ. Μ. Σοφούλης. Αθήνα: Gutenberg, 1994.
Θεοφιλίδης Χρήστος, Η συγγραφή επιστημονικής εργασίας: Από τη θεωρία στην πράξη. Αθήνα: Gutenberg, 1997.
Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών – Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη, Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής. Θεσσαλονίκη, 1998 [www.komvos.edu.gr]
Μαρωνίτης Δ. Ν., επιμ., Εγκόλπιο της ορθής γραφής. Αθήνα: περιοδικό Ταχυδρόμος, 1985.
Μεταλληνός Γ. Δ. (πρωτοπρεσβύτερος), Εγκόλπιον επιστημονικής έρευνας. Αθήνα: Αρμός, 1987.
Τριανταφυλλίδης Μανόλης κ.ά. Νεοελληνική Γραμματική (της Δημοτικής), Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών – Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη, 1978.