Sociology of Mass Communication

Course Information
TitleΚοινωνιολογία της μαζικής επικοινωνίας / Sociology of Mass Communication
CodeGE1300
FacultySocial and Economic Sciences
SchoolJournalism and Mass Communications
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter
CoordinatorVasileios Vamvakas
CommonNo
StatusActive
Course ID140000014

Class Information
Academic Year2018 – 2019
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600128107
Course Type 2016-2020
  • Scientific Area
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Work in teams
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
Research of the interrelation between social conditions and the different kinds of mediated communication that appear in different historical and cultural contexts. Examination of all the factors (ideas, stances, technology, rituals, relations of power) that formulate the suitable conditions for the development of certain practices of mass and popular communication. Focus on the way in which contemporary identities are influenced by the mass media and the consumerist culture
Keywords
Mass media, identity, mass-popular culture, mediation
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Interactive excersises
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures39
Laboratory Work13
Reading Assigment13
Total65
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Exam with Multiple Choice Questions (Formative)
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Από το βιβλίο J. Curran & M. Gurevitch (επιμ.) ΜΜΕ και Κοινωνία, Πατάκης, 2001, σσ. 25-52, 84-102, 176-202, 373-392, 393-426, 486-515 Χ.Κωνσταντινίδου «Τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας και η Παραγωγή Νοήματος. Θεωρητικές προσεγγίσεις και προοπτικές – α’ μέρος», Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, 2002: (EKKE), τχ. 108-109, σελ. 139-188 G.Lipovetsky, 2009, Η εποχή του κενού. Δοκίμια για τον σύγχρονο ατομικισμό, Σκόπελος: Νησίδες, σσ. 19-32
Additional bibliography for study
• Α.Giddens: Κοινωνιολογία, Αθήνα, Gutenberg 2002 (μάθημα 1,2) • Hall, S. & Gieben, B. (2003) Η Διαμόρφωση της Νεωτερικότητας. Οικονομία, Κοινωνία, Πολιτική, Πολιτισμός, Αθήνα, Σαββάλας. • N. ΜακΚουέϊλ, Εισαγωγή στη θεωρία της επικοινωνίας, Καστανιώτης, 1997 (μαθήματα 4,5,6,7) • John Thompson, Νεωτερικότητα και Μέσα Επικοινωνίας, Παπαζήσης 1999 (μαθήματα 6 και 12) • P.Brantlinger, Άρτος και θεάματα, Νησίδες (μάθημα 13) • Baudrillard, Jean «Η κουλτούρα των μαζικών μέσων», στο Η κουλτούρα των μέσων, Αλεξάνδρεια, 1991 σσ.263-296. (μάθημα 8) • D. Chandler, «Σημειωτική για αρχάριους» (μετάφραση του βιβλίου του ίδιου συγγραφέα, Semiotics: the basics, Routledge, Λονδίνο, 2002, διαθέσιμη στο διαδίκτυο) (μάθημα 5) • Eco, U., (1982). Η σημειολογία της καθημερινής ζωής, Παιδεία, 1982 (μάθημα 4) • Μ. ΜcLuhan: «Το μέσο είναι το μήνυμα» στο Το μήνυμα του μέσου, Αλεξάνδρεια, 1990 (μάθημα 5) • Ρ.Παναγιωτοπούλου (επιμ), H ψηφιακή πρόκληση: ΜΜΕ και δημοκρατία, Τυπωθήτω, Αθήνα, 2003 (μάθημα 7) • Z.Bauman, Ζωή για κατανάλωση, Πολύτροπον, Αθήνα, 2008 (μάθημα 9) • McNair, Η Κουλτούρα του Στριπτίζ, Σεξ, μέσα ενημέρωσης και ο εκδημοκρατισμός της επιθυμίας, Σαββάλας, Αθήνα 2006 (μάθημα 10) • M.Φουκώ, Επιτήρηση και Τιμωρία. Η Γέννηση της Φυλακής, Ράππας, Αθήνα 1976 (μάθημα 13) • Μ. Φουκώ, Η ιστορία της σεξουαλικότητας, τ.1, Ράππας, Αθήνα 1982 (μάθημα 10) • Ρ. Σένετ, Η τυραννία της οικειότητας, Ο δημόσιος και ο ιδιωτικός χώρος στον δυτικό πολιτισμό, Νεφέλη, Αθήνα 1999 (μάθημα 11) • Κ. Λας, H κουλτούρα του ναρκισσισμού, Νησίδες, Σκόπελος 2002 (μάθημα 11) • Μ. Μαδιανού, Έθνος, ταυτότητες και τηλεόραση στη σύγχρονη Ελλάδα, Πατάκης, Αθήνα, 2008 (μάθημα 12) • Σ. Φραγκονικολόπουλος, Γ.Πλειός, Τα ‘εθνικά θέματα’ στη δίνη των ΜΜΕ. Το Μακεδονικό, οι ελληνοτουρκικές σχέσεις και το Κυπριακό στην τηλεόραση και τον Τύπο, Σιδέρης, 2011 (μάθημα 12) • Leiss W., Kline S., Jhally S., Διαφήμιση και επικοινωνία. Η κατανάλωση στην εποχή των μέσων επικοινωνίας, Καστανιώτης, Αθήνα, 2005
Last Update
28-09-2017