EDUCATIONAL PSYCHOLOGY

Course Information
TitleΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ / EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
CodeΓ.1.005
FacultyEducation
SchoolEarly Childhood Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter
CoordinatorConstantinos Vouyoukas
CommonNo
StatusActive
Course ID80000125

Class Information
Academic Year2018 – 2019
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours2
Class ID
600130163
Course Type 2021
General Foundation
Course Type 2016-2020
  • Background
  • General Knowledge
Course Type 2011-2015
General Foundation
Mode of Delivery
  • Face to face
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
Studens to be able to understand the relationship between psychology and education with emphasis placed on preschool education. More specifically, to become familiar with 1. basic theories of learning and motivation and 2. important principles of classroom management.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
Learning and teaching. i. Behaviourism, learning and teaching, ii. the theories of Piaget and Vygotsky and their applications in learning and teaching, iii. the psychosocial theory of Erikson and its application to education. Motivation and learning. i. Motives and anxiety, curiosity and interest, ii. theories of motivation, iii. motivation and encouragement, iv. motivation and self-determination, v. learned helplessness, vi. goal orientation, vii. educational applications. Classroom management. i. Classroom management and children’s behaviour, ii. children’s time engagement in learning activities, iii. classroom discipline, rules setting, logical consequences, iv. ocial discipline in classroom, false children’s aims, v. critical classroom management.
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures26
Fieldwork26
Reading Assigment23
Total75
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Exam with Short Answer Questions (Summative)
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
  • Written Assignment (Formative, Summative)
  • Oral Exams (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Elliott S, Kratochwill T, Littlefield-Cook J, Travers J. (2008). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Gutenberg.
Additional bibliography for study
Gaonach, D. & Golder, C. (2003). Εγχειρίδιο Ψυχολογίας για την Εκπαίδευση. Τόμος Α. Εκδόσεις Πατάκη. (διαθέσιμο στη βιβλιοθήκη του τμήματος ψυχολογίας) Slavin, R. E. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Μεταίχμιο. (διαθέσιμο στις βιβλιοθήκες του τμήματος ψυχολογίας, του τομέα παιδαγωγικής της φιλοσοφικής σχολής και του τμήματος γερμανικής γλώσσας και φιλολογίας) Foulin, J.N. & Mouchon, S. (2001). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Μεταίχμιο. (διαθέσιμο στις βιβλιοθήκες της παιδαγωγικής σχολής, του τμήματος ψυχολογίας και του τομέα παιδαγωγικής της φιλοσοφικής σχολής) Woolfolk, A. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Έλλην. (διαθέσιμο στη βιβλιοθήκη του τμήματος ψυχολογίας) Δήμου, Γ. (2005). Εκπαιδευτική Ψυχολογία: θεωρία μάθησης. Εκδόσεις Gutenberg. (διαθέσιμο στη βιβλιοθήκη της θεολογικής σχολής) Παπαηλιού, Χ. Ξανθάκου, Γ. & Χατζηχρήστου, Χ. (2005). Εκπαιδευτική-Σχολική Ψυχολογία. Εκδόσεις Ατραπός. (διαθέσιμο στις βιβλιοθήκες της παιδαγωγικής σχολής και του τμήματος ψυχολογίας) Καψάλης, Α. (1986). Παιδαγωγική Ψυχολογία. Εκδόσεις Κυριακίδης. (διαθέσιμο στις βιβλιοθήκες της παιδαγωγικής σχολής και του τομέα παιδαγωγικής της φιλοσοφικής σχολής) Φράγκος, Χ. (1985). Ψυχοπαιδαγωγική. Εκδόσεις Gutenberg. (διαθέσιμο στις βιβλιοθήκες της παιδαγωγικής σχολής, του τμήματος ψυχολογίας και του τομέα παιδαγωγικής της φιλοσοφικής σχολής)
Last Update
10-09-2021