CHILDREN'S LITERATURE

Course Information
TitleΠΑΙΔΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ / CHILDREN'S LITERATURE
CodeΓ.1.006
FacultyEducation
SchoolEarly Childhood Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter
CoordinatorMelpomeni Kanatsouli
CommonNo
StatusActive
Course ID80000126

Class Information
Academic Year2018 – 2019
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours2
Class ID
600130164
Course Type 2016-2020
  • Background
Course Type 2011-2015
General Foundation
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
  • French (Instruction, Examination)
Prerequisites
Required Courses
  • Β.1.509 BASIC ISSUES OF PRESCHOOL EDUCATION
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Work in teams
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
• Concept, content, genres of children’s literature and its designation in the general literary field. A brief historical review of the course and development of Greek children’s literature. • Genres of children’s literature. • Folktale, children’s poetry, children’s short narration: trends and evolution. • Children’s literature and education. • Reading and analyzing texts of children’s literature texts. Techniques to approach folktales, children’s short narration and children’s poetry. Presentation and analysis of sample teaching applications.
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures39
Seminars20
Fieldwork11
Reading Assigment20
Project30
Written assigments30
Total150
Student Assessment
Description
Systematic and active participation in group meetings with presentations, exercises and applications Public presentation in the presence of educational, social or cultural body Optional written assignment (design, realization, implementation) Written examinations
Student Assessment methods
  • Written Exam with Short Answer Questions (Summative)
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
  • Written Assignment (Formative)
  • Performance / Staging (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
"Περί Παιδικής Λογοτεχνίας" Ανδρέας Καρακίτσιος, Ζυγός Θεσσαλονίκη, 2013.
Additional bibliography for study
1. Αναγνωστόπουλος, Β., 1996 10 Τάσεις και εξελίξεις της παιδικής Λογοτεχνίας, Οι εκδόσεις των φίλων, Αθήνα. Μιράζγεζη, Μ., 1978. Ποίηση και Διδασκαλία, Αθήνα. Moυλλάς, Π., 1991. Παλήμψιστα και μη, Στιγμή, Αθήνα. Παπαντωνάκης, Γ.Δ., 1999. Κώδικες και αφηγηματικά προγράμματα σε κείμενα της παιδικής Λογοτεχνίας, Πατάκης, Αθήνα. Πεσματζόγλου,Τ., 1991. Το ηρωϊκό παραμύθι της Πηνελόπης Δέλτα, Βιβλιοπωλείον της Εστίας, Αθήνα. Σκαρτσής, Σ., 1995. Δέκα σημειώματα για την Ποίηση, Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη. Σουλιώτης, Δ., 19952 . Αλφαβητάριο της Ποίησης, Δεδούσης Γ., Θεσσαλονίκη. Σπανός, Δ., 1996. Διδακτική Μεθοδολογία- Η διδασκαλία του ποιήματος, τ.α’, Αθήνα. Σπανός, Γ., 1991. "Η Ποίηση για παιδιά στην Ελλάδα. Παιδαγωγικό και αισθητικό πρόβλημα" στο συλλογικό τόμο, Σύγχρονες τάσεις και απόψεις για την παιδική Λογοτεχνία, Πρακτικά του Δ΄ Σεμιναρίου του Κύκλου του παιδικού βιβλίου, σ.σ. 43-57, Ψυχογιός, Αθήνα. Τζιόβας, Δ., 1993.. Το παλίμψηστο της ελληνικής Αφήγησης, από την αφηγηματολογία στη διαλογικότητα, Οδυσσέας, Αθήνα Genette, G., 1972. Figures III, Paris, Seuil. 2. Διδακτικές Σημειώσεις στην προσωπική ιστοσελίδα του διδάσκοντα 3. Πίνακας επιστημονικών Συγγραμμάτων
Last Update
17-01-2017