TOPICS IN CHILDREN'S LITERATURE

Course Information
TitleΘΕΜΑΤΑ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ / TOPICS IN CHILDREN'S LITERATURE
CodeΖ.1.263
FacultyEducation
SchoolEarly Childhood Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter
CoordinatorMelpomeni Kanatsouli
CommonNo
StatusActive
Course ID80000325

Class Information
Academic Year2018 – 2019
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours2
Class ID
600130258
Course Type 2016-2020
  • Background
  • General Knowledge
  • Scientific Area
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
Development of skills in regard to theoretical and critical literary approaches of Children’s Literature
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
The course examines the direct and indirect ideological lines of texts for children, responsible for formulating ideas/perceptions/senses on crucial social issues. Basic material for the examination are children’s literature books (modern illustrated short stories and novels), treating the issue of identity/otherness (racial, national, religious, physical or mental health, social margin). More precisely, narrative techniques for building or reproducing various identities and for identifying, accepting, incorporating or assimilating every different, comparing to the dominant majority, identity are examined.
Keywords
multicultural children's literature, otherness, crritical reading, development of intrecultural competence
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures24
Reading Assigment26
Project15
Exams10
Total75
Student Assessment
Description
Elaboration of project and optional presentation during the courses. The projects may be individual or in groups of two. Guidelines about the structure and the content of the project, as well as indicative bibliography of children’s books and studies are offered.
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Summative)
  • Oral Exams (Formative, Summative)
  • Performance / Staging (Formative, Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Καρακίτσιος, Α., Θέματα Παιδικής Λογοτεχνίας, Ζυγός, 2008.
Additional bibliography for study
- Cai, M., Multicultural Literature for Children and Young Adults: Reflections on Critical Issues. Westport, Greenwood Press, 2002. - Γαβριηλίδου, Σ., «Περιθωριακοί χαρακτήρες στη σύγχρονη ελληνική εφηβική λογοτεχνία», στο Κανατσούλη, Μ. & Πολίτης, Δ. (επιμ.), Από την ποιητική της εφηβείας στην αναζήτηση της ερμηνείας της, Αθήνα, Πατάκης, 2010, 291-316. - Gavriilidis, S., “Multicultural Children’s Literature”, Πολύδρομο/Polydromo (ερευνητικό υλικό), 2011, http://www.polydromo.gr/Yliko_epistimoniko.html - Κανατσούλη, Μ., Ιδεολογικές Διαστάσεις της Παιδικής Λογοτεχνίας. Αθήνα, Τυπωθήτω- Γιώργος Δαρδανός, 2000. - Κανατσούλη, Μ., “Διδάσκοντας πολυπολιτισμική παιδική λογοτεχνία”, στο Καλογήρου, Τ. & Λαλαγιάννη, Κ. (επιμ.), Η λογοτεχνία στο σχολείο. Θεωρητικές προσεγγίσεις και διδακτικές εφαρμογές στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (επιμέλεια), Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός 2005, 79-90. - Οικονόμου-Αγοραστού, Ι., Εισαγωγή στη Συγκριτική Στερεοτυπολογία των εθνικών χαρακτηριστικών στη λογοτεχνία, Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 1992. - Οικονομίδου, Α., «Η ενηλικίωση του βλέμματος: το παιδί αναγνώστης μεταξύ εικόνας και κειμένου», στο Καλογήρου, Τζ. (επιμ.), Το εικονογραφημένο βιβλίο δεν είναι μόνο για παιδιά , Αθήνα, Παπαδόπουλος, 2006, 59-85. - Pinsent, P., «‘We speak English in this school’: the experience of immigrant children as depicted in some recent fiction». Στο Broadbent, Neil, Hogan, Anne, Inkson, Gillian & Miller, Maggie. Researching Children’s Literature. A Coming of Age?, LSU: Southampton, 1994, σσ. 66-74. - Παπαρούση, Μ., «Οι Έλληνες ‘οικείοι ξένοι’: Εικόνες Τσιγγάνων στη σύγχρονη ελληνική παιδική πεζογραφία», π. Διαδρομές, τχ. 9-10 (2003): 27-39. - Σταθάτου, Ξ., «Το παιδί με ειδικές ανάγκες ως θέμα στο μυθιστόρημα της νεότερης Παιδικής Λογοτεχνίας», στο Τασούλα Τσιλιμένη (επιμ.), Το Σύγχρονο Ελληνικό Παιδικό-Νεανικό Μυθιστόρημα, Σύγχρονοι Ορίζοντες, 2004, 313-329. - περ. Κείμενα, τχ. 9, αφιέρωμα τεύχους: Μαύρο και Λευκό: Ο Φυλετικός Ρατσισμός στο Σύγχρονο Βιβλίο για Παιδιά (υπεύθυνη αφιερώματος Τζίνα Καλογήρου), με μελέτες των Αγγελική Γιαννικοπούλου, Κανατσούλη Μένη, Τσιλιμένη Τασούλα – Νταβλαμάνου Ελένη, Pinsent Pat, κ.ά., στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://keimena.ece.uth.gr
Last Update
18-01-2017