TEACHERS: THEIR MISSION, ROLE AND OCCUPATION

Course Information
TitleΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ: ΑΠΟΣΤΟΛΗ, ΡΟΛΟΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ / TEACHERS: THEIR MISSION, ROLE AND OCCUPATION
CodeΕ-39
FacultyEducation
SchoolPrimary Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorAnastasios Liampas
CommonYes
StatusInactive
Course ID80003935

Class Information
Academic Year2018 – 2019
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600130912
Type of the Course
  • Background
  • Scientific Area
  • Skills Development
Course Category
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
The intention of the subject is for the students to set up an overall picture of teachers’ work by reconstructing their old representations on teaching. The course examines important theoretical approaches and researching data about the teachers’ profession and teachers’ role, as the basic factors that affect their work. During the course the main issues are studied and approached through a series of lectures and reflection upon the units presented. At the end of the course students will: 1. Know the teacher’s role and profession 2. Know the conditions which influence the teacher and his/her work 3. Reconstruct the experiential shaped representation for teacher and his/her work 4. Create a complete, correct and accurate perception for teacher and his/her work 5. Develop interest and critical consciousness for their education and training as future teachers
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Adapt to new situations
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
1. The teachers’ role and their profession. 2. The teaching. 3. The teacher’s education and the conditions of their work. 4. Teachers as intellectuals. 5. The teachers and the social division in the schooling. 6. The school culture. 7. The teachers’ profile in the contemporary school from their students’ point of view. 8. Teachers’ occupational satisfaction and teachers’ career prospects within a specific educational system. 9. Teachers and the “action research”. 10. Paulo Freire’s views: “On the indispensable qualities of progressive teachers for their better performance”. 11. The teachers’ profile in contemporary school. The report of the International committee of Unesco for the education in the 21st century – A critical approach.
Keywords
teacher's role and profession, action research, teacher as intellectual, school culture, teaching
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Multimedia
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures903
Reading Assigment301
Exams301
Total1505
Student Assessment
Description
written exams (type of items: problem solving/essay) at the end of the course
Student Assessment methods
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
  • Written Assignment (Formative)
  • Performance / Staging (Formative)
  • Written Exam with Problem Solving (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
1.Freire, P. (2009) Δέκα Επιστολές προς Αυτούς που Τολμούν να Διδάσκουν,2η έκδ. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. 2.Day, C. (2003) Η Εξέλιξη των Εκπαιδευτικών, Αθήνα: τυπωθήτω – Γιώργος Δαρδανός.
Additional bibliography for study
Καθήκοντα και αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών-διδασκόντων» (Καθηκοντολόγιο εκπαιδευτικών άρθρο 38 βάσει παρ. 8, αρθρ. 13 και άρθρ. 55 Ν. 1566/85) Altrichter, H., Posch, P. & Somekh, B. (2001) Οι Εκπαιδευτικοί Ερευνούν το Έργο τους. Μια Εισαγωγή στις Μεθόδους της Έρευνας Δράσης, Αθήνα: Μεταίχμιο. Giroux, H. (2004) «Οι εκπαιδευτικοί ως διανοούμενοι της αλλαγής», Ρωγμές εν τάξει, τχ. 15, σσ. 61-64. Giroux, H. & Aronowitz, S. (2010) Η Διδασκαλία και ο Ρόλος του Αναμορφωτή Διανοούμενου, στο Π. Γούναρη & Γ. Γρόλλιος (Επιμ.) Κριτική Παιδαγωγική, Αθήνα: Gutenberg. McBeath, J. (2001) «Ο καλός δάσκαλος», από το βιβλίο Η αυτοαξιολόγηση στο σχολείο. Ουτοπία και πράξη, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Neave, G. (2001) Οι Εκπαιδευτικοί. Προοπτικές για το Εκπαιδευτικό Επάγγελμα στην Ευρώπη, Αθήνα: Μεταίχμιο. Βάσσος, Μ., Γεωργίου, Β., Τομαράς, Ν. & Τζιγκού, Ε. (1996) «Προτάσεις για τη δημιουργία ενός νέου προφίλ του εκπαιδευτικού», Εκπαιδευτική κοινότητα, τχ. 40, σσ. 18-20. Γκότοβος, Α. (1985) «Εκπαιδευτική πράξη και αυτοαντίληψη του εκπαιδευτικού», στο βιβλίο Παιδαγωγική Αλληλεπίδραση, Αθήνα: Σύγχρονη Εκπαίδευση. Κοσσυβάκη, Φ. (2003) Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στο μετανεωτερικό σχολείο: Προσδοκίες, προοπτικές, όρια, Αθήνα: Gutenberg. Ματσαγγούρας, Η. (1999) «Η κουλτούρα της σχολικής μονάδας ως ρυθμιστικός παράγοντας αποτυχίας και αποκλεισμού», στο Χ. Κωνσταντίνου και Γ. Πλειός (επιμ.) Σχολική Αποτυχία και Κοινωνικός Αποκλεισμός, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Μαυρογιώργος, Γ. (1992) «Μύθοι για τη διδασκαλία», από το βιβλίο Εκπαιδευτικοί και διδασκαλία, Αθήνα: Σύγχρονη Εκπαίδευση. Μυλωνάς, Θ. (1993) «Αλλαγές του ρόλου του εκπαιδευτικού στην Ελλάδα (1840-1990)» , Σύγχρονη εκπαίδευση, τχ. 68, σσ. 29-37. Πρωτονοτάριου, Σ. και Χαραβιτσίδης, Π. (2008) '132ο Δημοτικό σχολείο Αθηνών: προσπάθειες για την εκπαίδευση και την ένταξη όλων των παιδιών στο σχολείο', στο Παιδαγωγικές δράσεις και Διδακτικές προσεγγίσεις σε Πολυπολιτισμικό Περιβάλλον Τζέλα Βαρνάβα-Σκούρα (επιμ.), Αθήνα: Ντουντούμης Φρειδερίκου, Α. και Φολερού – Τσερούλη, Φ. (1991) Οι δάσκαλοι του Δημοτικού Σχολείου, Αθήνα: Ύψιλον. Φρυδάκη, Ε. (2015) Η επαγγελματική ταυτότητα του εκπαιδευτικού και το μέλλον της διδασκαλίας, Αθήνα: Κριτική
Last Update
04-06-2019