Learning Outcomes
α) they will be able to recognize the historical and cultural dimensions of children's and adolescents' psychosocial well being b) they will acknowledge the contribution of promotion and early intervention in collaboration with CAMHS and families c)they will be prepared to apply prevention and promotion programs based on the relational turn in psychology, the communication theories and the reflective praxis, thus contributing to inclusive practices for all students and fighting against social exclusion.
Course Content (Syllabus)
The module spans the boundary between mental health and education. In doing so, it is hoped that it will provide the information and guidance future teachers need to help pupils identified as having mental health problems. The importance of mental health in children and young people is highlighted by recent concern about increases in children with disruptive behavior being excluded from schools, violence in schools and psychosocial disorders in young people. The module presents issues regarding a) the importance and the prevalence of children’s mental health problems, b) learning and mental health, c) factors influencing the mental health of children and d) the role of the teachers in addressing mental health problems. The aims of the module are to increase teachers’ knowledge of the range of mental health problems and disorders they may encounter, and of the strategies they might employ to address or/and prevent them
Keywords
definitions of children's mental health, medicalization of childhood, school interventions for promoting and supportimg students facing psychosocial difficulties
Course Bibliography (Eudoxus)
1) Α. Καλαντζή Αζίζι & Μ. Ζαφειροπούλου (2005) Προσαρμογή στο σχολείο. Πρόληψη και αντιμετώπιση δυσκολιών. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα (10158).
2) Δ. Κωτσάκης, Ε. Μουρελή, Ι. Μπίμπου, Ε. Μπουτουλούση, Χ. Αλεξανδρή, Ε. Γκέσογλου, Α. Καρπούζα & Ε. Σπανοπούλου (2010). Αναστοχαστική πράξη. Ο αποκλεισμός στο σχολείο. Εκδόσεις Νήσος Π. Καπόλα, Τετράδια 21 (17873)
Additional bibliography for study
2. P. Watzlawick, J. Beavin Bavelas, & D. Jackson (2005). Ανθρώπινη επικοινωνία και οι επιδράσεις της στη συμπεριφορά. Ελληνικά Γράμματα
3. Ι.Σαλτζμπεργκερ-Οιτενμπεργκ κ.α. (1996). Η συναισθηματική εμπειρία της μάθησης και της διδασκαλίας, εκδόσεις Καστανιώτη.
4. Γ.Κουζέλης και Ι. Σολομών (επιμέλεια). Πειθαρχία και γνώση Τοπικά α’ Εταιρεία μελέτης των επιστημών του ανθρώπου, Αθήνα 1994.
5. Συστημική Εταιρεία Β. Ελλάδας, Περιοδικό ΜΕΤΑΛΟΓΟΣ Τεύχος αφιερωμένο στα σχολεία.
6. V.Satir (1989). Πλάθοντας ανθρώπους. Σειρά Ανθρώπινα Συστήματα. Εργαστήριο Διερεύνησης Ανθρωπίνων Σχέσεων. Κέδρος
7. Von Schlippe & j. Schweitzer, (2008). Εγχειρίδιο της συστημικής θεραπείας και συμβουλευτικής. University Studio Press.
8. Bruner, J. (1997). Πράξεις νοήματος. Ελληνικά Γράμματα
12. Stanislas Tomkiewicz (2012). Η κλεμμένη εφηβεία. Επιμέλεια: Γ. Αμπατζόγλου, Δ.Πλουμπίδης. University Studio Press, 2012
Γ.Τσιάντης (1996, 1997) Ψυχική υγεία του παιδιού και της οικογένειας, τόμοι α και β, εκδόσεις Καστανιώτη.
Φ. Ντολτό (1996). Εφηβεία, Αθήνα: Εστία
Κ. Γκέργκεν. Κορεσμένος εαυτός. Αθήνα: Κέδρος