EUROPEAN HISTORY I

Course Information
TitleΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Ι / EUROPEAN HISTORY I
CodeΙΝΧ601
FacultyPhilosophy
SchoolHistory and Archaeology
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CommonYes
StatusActive
Course ID280004700

Programme of Study: PPS Tmīmatos Istorías kai Archaiologías 2015-2019

Registered students: 0
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
ISTORIASCompulsory Course110

Class Information
Academic Year2018 – 2019
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600131384
Type of the Course
  • Scientific Area
Course Category
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
Students are expected to become familiar with (a) the milestones of the diplomatic history of the period, i.e with the principal international treaties that shaped Modern Europe (b) changes in economy and ideology which formed European culture and influenced the conduct of foreign policy (c) the formation processes of nation states (d) with the basic terminology involved in developments, especially in the 18th century as well as the configuration of space, through the study of maps. Students are expected to develop the capacity to co-relate and evaluate historical events and have a fair knowledge of historical maps.
General Competences
  • Work autonomously
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
The course deals with the formation of European nation-states, international relations and diplomacy, social and economic developments from the late Middle Ages to the French Revolution. Particular emphasis is given to the modern ideological trends (including ecclesiastical controversies) but also to the search for European unity. Special attention is paid to the 18th century.
Educational Material Types
  • Multimedia
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Description
Power-point presenation of maps, paintings, films in addtion to the course outline and major points
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures2006.7
Total2006.7
Student Assessment
Description
The teaching of the course is done through lectures, accompanied by discussions and the use of visual material (excerpts from films, maps, paintings). Written exam (see below) will not investigate the degree of knowledge as the understanding. Control of understanding can be done either by using multi-choice questions, or the reading of maps, the assessment of texts and images, or, finally, by the presentation of ideas in free writing. For this reason, attending the course is necessary --although not mandatory-- and memorizing dates and events a safe method to fail. Voluntary assignment and presentations upon request.
Student Assessment methods
  • Written Exam with Short Answer Questions (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Burns E., Ευρωπαϊκή Ιστορία: Εισαγωγή στην Ιστορία και τον Πολιτισμό της νεότερης Ευρώπης, μετάφραση Τάσος Δαρβέρης, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, 2006, σσ. 29-370. M.S. Anderson, Η Ευρώπη του 18ου αιώνα, 1713-189, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, σσ. 43-321
Additional bibliography for study
• Αρβελέρ, Ελένη και Maurice Aymard, Οι Ευρωπαίοι. Νεότερη και σύγχρονη εποχή, μετάφραση Π. Μπουρλάκης, Σ. Κακουργιώτης, Κ. Γεωργοπούλου, Αθήνα: Σαββάλας, 2η έκδ. 2003, τόμ.2. • Berstein S. & Pierre M., Από τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία στα ευρωπαϊκά κράτη, μετάφραση Αναστάσιος Κ. Δημητρακόπουλος, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 1997, τόμ.1, σσ. 223-481. • Cipolla C.M., Η Ευρώπη πριν από τη βιομηχανική επανάσταση. Κοινωνία και οικονομία 1000-1700 μΧ, μετάφραση Πέτρος Σταμούλης, Αθήνα: Θεμέλιο, 1988. • Χασιώτης Ι.Κ., Αποζητώντας την ενότητα στην πολυμορφία. Οι απαρχές της ευρωπαϊκής ενότητας από το τέλος του Μεσαίωνα ως τη Γαλλική Επανάσταση , Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο 2005. • Γαγανάκης Κ., Ο πόλεμος των λέξεων. Θρησκευτική προπαγάνδα και διαμάχη στη Γαλλία τον καιρό της Νύχτας του Αγίου Βαρθολομαίου, Αθήνα: Νεφέλη, 2003. • Ginzburg C., Το τυρί και τα σκουλήκια. Ο κόσμος ενός μυλωνά του 16ου αιώνα, μετάφραση Κώστας Κουρεμένος, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 1994. • Le Goff, Jacques, Ο πολιτισμός της μεσαιωνικής Δύσης, μετάφραση Ρίκα Μπενβενίστε, Βάνιας: Θεσσαλονίκη, 1993. • Kamen, Henry, Πρώιμη νεότερη ευρωπαϊκή ιστορία, μετάφραση Ελένη Καλογιάννη, Αθήνα: Μεταίχμιο, 2002. • Κρεμμυδάς Β., Εισαγωγή στην οικονομική ιστορία της Ευρώπης (16ος-20ός αιώνας), Αθήνα: Γνώση, 1989. • Montanari M., Πείνα και αφθονία στην Ευρώπη, μετάφραση Άννα Παπασταύρου, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 1997. • Nicholas, David, Η εξέλιξη του μεσαιωνικού κόσμου: κοινωνία, διακυβέρνηση και σκέψη στην Ευρώπη, μετάφραση Μαριάννα Τζιάντζη, Αθήνα: ΜΙΕΤ 1999). • Roesener W., Οι αγρότες στην Ευρώπη, μετάφραση Ιωάννης Δημητρούκας, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 1999. • Tilly C., Οι ευρωπαϊκές επαναστάσεις, 1492-1992, μετάφραση Κώστας Θεολόγου, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 1998. • Tuma, Elias, Ευρωπαϊκή οικονομική ιστορία από το δέκατο αιώνα ως σήμερα, μετάφραση Μ.Π.Χατζηπροκοπίου, Αθήνα: Gutenberg 1978, τόμ. 1-2. • Wiesner-Hanks, Merry E., Πρώιμη νεότερη Ευρώπη 1450-1789, μετάφραση Ελένη Καλογιάννη, Αθήνα: Ξιφαράς, 2008
Last Update
30-01-2020