Creative Writing I

Course Information
TitleΔημιουργική Γραφή Ι / Creative Writing I
CodeΔΡ0401
FacultyFine Arts
SchoolDrama
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorMartha Bouziouri
CommonYes
StatusActive
Course ID600014491

Programme of Study: PPS Tmīmatos THeátrou (2019-sīmera)

Registered students: 0
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
Dramatología-ParastasiologíaElective Course belonging to the selected specialization (Elective Specialization Course)745
YpokritikīElective Course belonging to the selected specialization (Elective Specialization Course)745
Skīnografía-EndymatologíaElective Course belonging to the selected specialization (Elective Specialization Course)745
SkīnothesíaElective Courses belonging to the selected specialization745

Class Information
Academic Year2018 – 2019
Class PeriodWinter
Instructors from Other Categories
Class ID
600131744
Course Type 2011-2015
Knowledge Deepening / Consolidation
Mode of Delivery
  • Face to face
  • Distance learning
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Multimedia
  • Interactive excersises
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Laboratory Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures391.6
Laboratory Work301.2
Field trips and participation in conferences / seminars / activities50.2
Written assigments80.3
Artistic creation200.8
Exams200.8
Total1224.9
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Exam with Short Answer Questions (Formative, Summative)
  • Written Assignment (Formative)
  • Written Exam with Problem Solving (Formative, Summative)
  • Labortatory Assignment (Formative, Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
1)Το αλφαβητάριο για την ποίηση Συγγραφέας: Σουλιώτης Μίμης Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 15215 2)Διδασκαλία της Λογοτεχνίας και δημιουργική γραφή, Συγγραφέας: Ανδρέας Καρακίτσιος Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 33154233 3) Η δημιουργική γραφή στο σχολείο Συγγραφέας (επιμέλεια): Σοφία Νικολαΐδου Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68372824
Additional bibliography for study
Βιβλιογραφία ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Μεταφρασμένη στην ελληνική: Borges, J. L. (2006). Η Τέχνη του στίχου (Μ. Τόμπρου, Μτφρ.). Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. Chehov, A. (2007). Η Τέχνη της γραφής. Συμβουλές σε ένα νέο συγγραφέα (Β. Ντινόπουλος, Μτφρ.). Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη. Chi, L. (2003). Wen Fu, Η Τέχνη του Γραψίματος (Συμεών, Μτφρ.). Αθήνα: Εκδόσεις Άγρα. Culler, J. (32010). Λογοτεχνική Θεωρία. Μια συνοπτική εισαγωγή (Κ. Διαμαντάκου, Μτφρ.). Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. (Αρχική έκδοση 11997). Dϋring, I. (1994). Ο Αριστοτέλης. Παρουσίαση και Ερμηνεία της Σκέψης του, Α΄ (Π. Κοτζιά-Παντελή, Μτφρ.). Αθήνα: ΜΙΕΤ. Eagleton, Τ. (1989). Εισαγωγή στη Θεωρία της Λογοτεχνίας. (Μ. Μαυρωνάς, Μτφρ.). Αθήνα: Οδυσσέας. (Αρχική έκδοση 41996). Gourevitch, P. (2010). Η Τέχνη της Γραφής. 10 κορυφαίοι συγγραφείς αποκαλύπτουν τα μυστικά της τέχνης τους στο Paris Review (Μ. Τουλγαρίδου, Μτφρ.). Αθήνα: Τόπος. Huet, A. (2008). Το Σενάριο. (Ε. Πυρπάσου, Μτφρ.). Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη. Kundera, M. (1988). Η Τέχνη του Μυθιστορήματος (Φ. Δ. Δρακονταειδής, Μτφρ.). Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας, Ι. Δ. Κολλάρου & Σιας Α.Ε. Lang, Α. (2002). Πώς να αποτύχετε στη λογοτεχνία (Π. Τσαπίλης, Μτφρ.). Αθήνα: Ανατολικός. Llosa, M. V. (2001). Επιστολές σ’ ένα νέο συγγραφέα. (Μ. Μπονάτσου, Μτφρ.). Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη. Michaux, H. (2008). Ονειροπολώντας με αφορμή αινιγματικές ζωγραφιές (Μ. Βέμη, Μτφρ.). Αθήνα: Εκδόσεις Άγρα. (Αρχική έκδοση 1972). Queneau, R. (1984). Ασκήσεις Ύφους. (Α. Κυριακίδης, Απόδοση). Αθήνα: Ύψιλον. Rilke, R. M. (132005). Γράμματα σ’ ένα νέο ποιητή. (Μ. Πλωρίτης, Μτφρ.). Αθήνα: Ίκαρος. (Αρχική έκδοση 1929). Rodari, G. (1990). Ασκήσεις Φαντασίας. (Μ. Βερτσώνη-Κοκόλη, Μτφρ.). Αθήνα: Εκδόσεις Τέσσερα. (Αρχική έκδοση 1981). Rodari, G. (2003). Γραμματική της Φαντασίας – Εισαγωγή στην τέχνη να επινοείς ιστορίες, Κασαπίδης (Μτφρ.). Αθήνα: Μεταίχμιο. Ελληνική: Κallas–Καλογεροπούλου, Χ. (2006). Σενάριο - Η Τέχνη της επινόησης της αφήγησης στον κινηματογράφο, 66 ασκήσεις και 1 μέθοδος. Αθήνα: Νεφέλη. Καρακίτσιος, A. (2012). Δημιουργική Γραφή: μια άλλη προσέγγιση της λογοτεχνίας ή η επιστροφή της Ρητορικής, KEIMENA, 15. Κοκόλης, Α. Ξ. (1993). Η ομοιοκαταληξία. Θεσσαλονίκη: Στιγμή. Κόκορης, Δ. (2006). Ποιητικός ρυθμός. Θεσσαλονίκη: Νησίδες. Μαργαρίτη, Φ. (2007). Το εργαστήρι του συγγραφέα. Το εργαστήρι του αρχιτέκτονα. Και μια συνομιλία με τον Νάνο Βαλαωρίτη. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη. Νικολαΐδου, Σ. (2012). Δημιουργική Γραφή στο σχολείο. Το τερπνόν μετά του ωφελίμου, KEIMENA, 15. Παρίσης, Ν. (1992). Μελέτες – Αναγνώσεις, Ποίηση – Πεζογραφία. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη. Πουρκός, Μ. (Επιμ.). (2009). Τέχνη - Παιχνίδι - Αφήγηση. Ψυχολογικές και Ψυχοπαιδαγωγικές Διαστάσεις. Αθήνα: Τόπος. Σουλιώτης, Μ. (2009). Μου αφήνεις πενήντα δραχμές για τσιγάρα, Η Δημιουργική γραφή άνευ διδασκάλου 1. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Σουλιώτης, Μ. (2010). Αλφαβητάριο για την Ποίηση. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Σουλιώτης, Μ., Ομάδα εργασίας: Συμεωνάκη, Α. (συντονίστρια), Λαρδούτσου, Ε., Ιωακειμίδου, Χ., Ζάουρα, Ε. & Αρμεύτη, Μ. (2012). Δημιουργική Γραφή. Οδηγίες Πλεύσεως. Λευκωσία: Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Υπηρεσία Ανάπτυξης Προγραμμάτων. Σουλιώτης, Μ. (2012). Για το ταλέντο και την έμπνευση, KEIMENA, 15. Συκουτρής, Ι. (1936). Αριστοτέλους Περί Ποιητικής. Αθήναι: Βιβλιοπωλείον της Εστίας, Ι. Δ. Κολλάρου & Σιας Α. Συμεωνάκη, A. (2013). Η Ποίηση ως Δημιουργική γραφή στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. (διδακτορική διατριβή, https://www.didaktorika.gr/eadd/handle/10442/29702). Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών. Συμεωνάκη, A. (2012). Δημιουργική γραφή και θέατρο – θεατρική γραφή και δημιουργία: προσεγγίζοντας την διδασκαλία της δημιουργικής γραφής στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση μέσω της συγγραφής θεατρικού κειμένου, KEIMENA, 15. Συμεωνάκη, Α. (2011). Το παιδί, κλέφτης στίλβοντος ποδηλάτου. Θέματα Παιδικής Λογοτεχνίας, Διημερίδα 21 & 22 Ιανουαρίου 2011. Κωτόπουλος, Τ. & Σουλιώτη, Δ. (Επιμ.). Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών. Φωστιέρης, Α. & Νιάρχος Θ. (2006). Ποίηση για την Ποίηση. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη. Χουρμουζιάδης, Ν.Χ. (2009). Παλατινή Ανθολογία. Ερωτικά Επιγράμματα. Αθήνα:Στιγμή. Ψαροπούλου, Β. (2009). Ποιητική αδεία. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Allen, R. (2002). The Playful Way to Serious Writing: An Anything-Can-Happen Workbook to Inspire and Delight. New York: Houghton Mifflin Company Boston. Amabile, T. (1985). Motivation and Creativity: Effects of Motivational Orientation on Creative Writers. Journal of Personality and Social Psychology, 48 (2), 393-399. Amabile, T. M. (1996). Creativity in Context. USA: Westview Press. Andersen, C. (2004). Learning in As-If Worlds: Cognition in Drama in Education. Theory Into Practice, 43 (4), 281-286. Anderson, M., & Donelan, K. (2009). Drama in schools: meeting the research challenges of the twenty-first century. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 14 (2), 165-171. Bassnett, S. (2005). Literature Teaching in the Twenty-First Century: A Hopeless Endeavour or the Start of Something New? The Cambridge Quarterly, 34 (3), 203-212. Beghetto, R. A. (2005). Does Assessment Kill Student Creativity? The Educational Forum, 69 (3), 254-263. Bell, J., & Magrs, P. (Ed). (2001). The Creative Writing Coursebook. Forty Authors Share Advice and Exercises for Fiction and Poetry. United Kingdom: Macmillan. Benton, P. (1999). Unweaving the Rainbow: poetry teaching in the secondary school I. Oxford Review of Education, 25 (4), 521-531. Bickham, M. J. (1997). The 38 most common fiction writing mistakes (and how to avoid them). Cincinnati, Ohio: Writer’s Digest Books. Brophy, K. (2007). Workshopping the Workshop and Teaching the Unteachable. Στο Creative Writing Studies, Practice, Research and Pedagogy. Clevedon, Buffalo, Toronto: Multilingual Matters LTD. Carter, J. (2010). Just Imagine, Creative Ideas for Writing, Oxon: David Fulton Publishers. Clark, C. (2000). Testing versus creativity. Education 3-13, 28 (3), 37-40. Csikszentmihalyi, M. (1997). Creativity, Flow and the psychology of discovery and invention. New York: Harper Perennial. Cusworth, R. & Simons, J. (1997). Beyond the Script, Drama in the classroom. Australia: Primary English Teaching Association. Davidson, C. & Fraser, G. (2009). Writing Poetry, Creative and Critical Approaches. United Kingdom: Palgrave Macmillan. Dawson, P. (2005). Creative Writing and the New Humanities. Routledge: London and New York. Dawson, P. (2007). The Future of Creative Writing. Στο Earnshaw, S. (Επιμ.), The Handbook of Creative Writing. Edinburgh: Edinburgh University Press. Dewey, J. (1938). Experience & Education. New York: Touchstone. Doloughan, F. (2012). Transforming texts: Learning to become a (creative) writer through reading. New Writing: The International Journal for the Practice and Theory of Creative Writing, 9 (2), 182-203. Dymoke, S. (2001). Taking Poetry off its Pedestal: The Place of Poetry Writing in an Assessment Driven Curriculum. English in Education, 35 (3), 32-41. Dymoke, S. (2003). Drafting and Assessing poetry, A Guide for Teachers. London: Paul Chapman Publishing. Earnshaw, S. (2007). The Writer as Artist: The Handbook of Creative Writing. Edinburgh: Edinburgh University Press. Eliot, T. S. (1953). The Three Voices of Poetry. London: Cambridge University Press. Erion, P. (1997). Drama in the Classroom, Creative activities for Teachers, Parents & Friends. California: Lost Coast Press, Fort Bragg. Geraghty, M. (2009). The five-minute writer, Exercise and inspiration in creative writing in five minutes a day. Oxford: How To Books. Gooch, S. (32001/11988). Writing a play. London: A&C Black. Graham, R., Newall, H., Leach, H., & Singleton, J. (Ed). (2005). The Road To Somewhere, A Creative Writing Companion. New York: Palgrave Macmillan. Grainger, T., Goouch, K. & Lambirth, A. (2003), Playing the Game called Writing: Children's Views and Voices. English in Education, 37, 4–15. Griswold, A. (2006). Assessment Lists: One Solution for Evaluating Student Poetry. The English Journal, 96 (1), 70-75. Harper, G. (2010). Several Faces of Creative Writing. New Writing: The International Journal for the Practice and Theory of Creative Writing, 7 (3), 175-178. Hughes, T. (1967). Poetry in the Making, A Handbook for Writing and Teaching. London: Faber and Faber. Kaufman, J. C., & Sternberg, R. J. (Ed.). (2011). The Cambridge Handbook of Creativity. Cambridge: Cambridge University Press. King, S. (2000). On Writing. A Memoir of the Craft. Great Britain: Hodder & Stoughton. Kövecses, Z. (2010). Metaphor, A practical introduction. Oxford: Oxford University Press. Magee, P. (2011). His Face Bore a Striking Resemblance to My Father's: On the Poet's Internal Critic. New Writing: The International Journal for the Practice and Theory of Creative Writing, 8 (2), 114-131. Maley, A., & Duff, A. (222004/11978). Drama Techniques in Language Learning, A resource book of communication activities for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press. Matson, C. (1998). Let the Crazy Child Write! Finding Your Creative Writing Voice, Novato California: New World Library. Maxwell, C. (2010). Teaching nineteenth-century aesthetic prose: A writing-intensive course, Arts and Humanities in Higher Education, 9, 191-204. Mills, P. (2006). The Routledge Creative Writing Coursebook. Oxon: Routledge. Moorman, H. (2006). Backing into Ekphrasis: Reading and Writing Poetry about Visual Art. The English Journal, 96 (1), 46-53. Morgan, M. (2001). How to teach poetry writing at Key Stage 2, Oxon: David Fulton Publishers. Morley, D. (2007). The Cambridge Introduction to Creative Writing. Cambridge: Cambridge University Press. Moustaki, N. (2001). The complete Idiot’s Guide to Writing Poetry. New York: Alpha Books. Myers, M. P. (1998). Passion for Poetry. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 41 (4), 262-271. Neelands, J. (2009). Acting together: ensemble as a democratic process in art and life. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 14 (2), 173-189. Nicholls, S. (2009). Beyond Expressive Writing: Evolving Models of Developmental Creative Writing. Journal of Health Psychology, 14, 171-181. Norris, J. (2000). Drama as Research: Realizing the Potential of Drama in Education as a Research Methodology. Youth Theatre Journal, 14 (1), 40-51. O’ Day, S. (2001). Creative Drama through Scaffolded Plays in the Language Arts classroom. Primary Voices K-6, 9 (4), 20-26. O’Neill, C. (1985). Imagined worlds in theatre and drama. Theory Into Practice, 24 (3), 158-165. Oliver, F. L. (2001). Turning Children on to Poetry, A Creative Writing Experiment. USA: Writers Club Press. Perfect, K. (1999). Rhyme, and Reason: Poetry for the Heart and Head. The Reading Teacher, 52 (7), 1-15. Redmond, J. (2006). How to write a poem. UK: Blackwell Publishing. Scannell, V. (1987). Poetry for Children. Children’s literature in education, 18 (4), 202-209. Shaw, R. (2008). 1001 Brilliant Writing Ideas, Teaching inspirational story-writing for all ages. Oxon: Routledge. Skelton, S. (2006). Finding a Place for Poetry in the Classroom Every Day, The English Journal, 96 (1), 25-29. Smith, J., & Wrigley, S. (2012). What has writing ever done for us? The power of teachers’ writing groups. English in Education, 46, 1, 69-84. Snider, J. S. (1978). Developing Non-Essay Tests to Measure Affective Response to Poetry. The English Journal, 67 (7), 38-40. Spiro, J. (2004). Creative Poetry Writing. Oxford: Oxford University Press. Urian, D. (2000). Drama in education: From theory to study cases. Contemporary Theatre Review, 10 (2), 1-9. Viders, S., Storey, L., Gorman, C., & Martinez, B. (2006). 10 steps to creating memorable characters. New York: Lone Eagle. Vincent, J. (2001). The role of visually rich technology in facilitating children’s writing, Journal of Computer Assisted Learning, 17, 242-250. White, F. (2008). The daily writer (366 meditations to cultivate a productive and meaningful writing life). Cincinnati, Ohio: Writer’s Digest Books. Winston, J. (1999). Theorising Drama as Moral Education. Journal of Moral Education, 28 (4), 459-471. Womack, P. (2011). Dialogue. USA & Canada: Routledge. Womelsduff, D. (2005). The Paradox of Structure and Freedom: An Experiment in Writing Poetry. The English Journal, 94 (4), 23-27. Wright, R. R., Coryell, J. E., Martinez, M., Harmon, J., Henkin, R., Keehn, S., (2010). Critical Transformative Learning Through Adult Poetry Reading, Rhyme, Response, and Reflection: An Investigation of the Possibilities for Critical Transformative Learning Through Adult Poetry Reading. Journal of Transformative Education 8, 103-123.
Last Update
07-10-2018