THEORY AND PRACTICE IN MATHEMATICS LEARNING AND TEACHING

Course Information
TitleΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ / THEORY AND PRACTICE IN MATHEMATICS LEARNING AND TEACHING
CodeΔΘΕ.301
FacultyEducation
SchoolPrimary Education
Cycle / Level2nd / Postgraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorDespoina Desli
CommonNo
StatusActive
Course ID80003720

Programme of Study: Master’s Degree Programme in Education (2013-today)

Registered students: 6
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
Didactics of Science and MathematicsCompulsory Course belonging to the selected specialization (Compulsory Specialization Course)3210

Class Information
Academic Year2018 – 2019
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600134783
Type of the Course
  • Background
  • General Knowledge
  • Scientific Area
  • Skills Development
Course Category
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Generate new research ideas
  • Design and manage projects
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Keywords
primary school mathematics, mathematics activities and material
Educational Material Types
  • Slide presentations
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures125
Reading Assigment25
Project50
Written assigments50
Total250
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative, Summative)
  • Oral Exams (Formative, Summative)
  • Performance / Staging (Formative, Summative)
Bibliography
Additional bibliography for study
• Baroody, A. & Dowker, A. (2003). The development of arithmetic concepts and skills: Constructing adaptive expertise. New York: Erlbaum. • Βοσνιάδου, Σ. (1998, επιμ.). Η ψυχολογία των μαθηματικών. Αθήνα: Gutenberg. • Carpenter, T.P., Moser, J.M. & Romberg, T.A. (1982). Addition and subtraction: a cognitive perspective. New York: Erlbaum. • Donlan, C. (1998). The development of mathematical skills. Psychology Press. • Diezmann, M.C., Watters, J.J. & English, L.D. (2001). Difficulties confronting young children undertaking investigations. In M. Van Den Heuvel-Penhuizen (ed.), Proceedings of the 25th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2, pp. 289-296). Utrecht, The Netherlands: Utrecht University. • Elia, I. & Gagatsis, A. (2006). The effects of different modes of representation on problem solving: Two experimental programs. In J. Novotna, H. Moraova, M. Kratka & N. Stehlikova (eds.), Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, pp. 25-32). Prague: PME. • Ζαχάρος, Κ. (2006). Οι μαθηματικές έννοιες στην προσχολική εκπαίδευση και η διδασκαλία τους. Αθήνα: Μεταίχμιο. • Harel, G. & Confrey, J. (1994). The development of multiplicative reasoning. State University of New York. • Hughes, M. (1999). Τα παιδιά και η έννοια των αριθμών. Αθήνα: Gutenberg. • Kamii, C., & De Clark, G. (1995). Τα παιδιά ξαναεφευρίσκουν την αριθμητική. Αθήνα: Πατάκη. • Kahney, H. (1997). Λύση προβλημάτων. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. • Καφούση, Σ., & Σκουμπουρδή, Χ. (2008). Τα μαθηματικά των παιδιών 4-6 ετών. Αθήνα: Πατάκη. • Kline, M. (1990). Γιατί δεν μπορεί να κάνει πρόσθεση ο Γιάννης. Θεσσαλονίκη: Βάνιας. • Κολέζα, Ε. (2009). Θεωρία και πράξη στη διδασκαλία των μαθηματικών. Αθήνα: Τόπος. • Κολέζα, Ε. (2006). Μαθηματικά και σχολικά μαθηματικά. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. • Λεμονίδης, Χ. (2013). Μαθηματικά της φύσης και της ζωής. Θεσσαλονίκη: Ζυγός. • Λεμονίδης, Χ. (2003). Μια νέα πρόταση διδασκαλίας των μαθηματικών στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου. Αθήνα: Πατάκης. • Λεμονίδης, Χ. (1996). Περίπατος στη μάθηση της στοιχειώδους αριθμητικής. Θεσσαλονίκη: Αφοι Κυριακίδη. • Nunes, T., & Bryant, P. (2007). Τα παιδιά κάνουν μαθηματικά. Αθήνα: Gutenberg. • Nunes, T. & Bryant, P. (1997). Learning and teaching mathematics: An international perspective. UK: Psychology Press. • Polya, G. (1945). How to solve it (μετάφραση στα ελληνικά: Πώς να το λύσω). Princeton: Princeton University Press. • Schoenfeld, A.H. (1992). Learning to think mathematically: problem solving, meta-cognition and sense making in mathematics. In D.A. Grouwes (ed.), Handbook of research in mathematics teaching and learning (pp.334-370). NY: Macmillan. • Smith, S.P. (2003). Representation in school mathematics: Children’s representations of problems. In J. Kilpatrick, W.G. Martin & D. Schifter (eds.), A research companion to principles and standards for school mathematics (pp. 263-274). Reston, VA: NCTM. • Τζεκάκη, Μ. (2010). Μαθηματική εκπαίδευση για την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Θεσσαλονίκη: Ζυγός. • Τζεκάκη, Μ. (2007). Μικρά παιδιά, μεγάλα μαθηματικά νοήματα: προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Αθήνα: Gutenberg. • Τζεκάκη, Μ. (1998). Μαθηματικές δραστηριότητες για την προσχολική ηλικία. Αθήνα: Gutenberg. • Van Cleave’s, J. (1997). Γεωμετρία για παιδιά. Αθήνα: Gutenberg. • Van Cleave’s, J. (1996). Μαθηματικά για παιδιά. Αθήνα: Gutenberg.
Last Update
16-06-2016