Issues of Contemporary Social Theory (I)

Course Information
TitleΘέματα Σύγχρονης Κοινωνικής θεωρίας (Ι) / Issues of Contemporary Social Theory (I)
Code4111
FacultyTheology
SchoolTheology
Cycle / Level2nd / Postgraduate
Teaching PeriodWinter
CoordinatorChristos Tsironis
CommonYes
StatusActive
Course ID60005452

Class Information
Academic Year2018 – 2019
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600138144
Type of the Course
  • Scientific Area
Course Category
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
Upon successful completion of the course, the student will: - have a critical awareness of the historical, social, and cultural significance of religious traditions and of attitudes toward religions. - have an awareness of the ways in which theological understanding or religious belief may influence and inform the ethics, outlook, and behaviour of individuals and communities. - have an An appreciation of, and the capacity to apply in practice, an understanding of the complexity of different mentalities, social behaviours and aesthetic responses, and of the ways they have been shaped by beliefs and values, and conversely, how beliefs, sacred texts and art forms have been shaped by society and politics. -An ability to apply theological knowledge in professional and social life, in accordance with human rights and European values.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
This course is focused on how contemporary Social Theory developed within the time frame of modernity with a special interest on the Late Modernity period. Therefore it is designed to introduce students to the basic concepts, theories and research methods used by Social Theorists such as M. Weber, Em. Durkheim, Er. Goffman, R. Merton, C. W. Mills, A. Giddens, Ul. Beck, Z. Bauman. Some major themes will include Modernity, Social Change, Poverty and Social Exclusion, Power, Globalization, Stigma, consumerism, citizenship, Religion and Faith manifestations in Modernity. A special emphasis will be given on the analysis of the greek society along with the features of Orthodox Tradition conserning the contemporary social issues and problems.
Keywords
social theory, sociology of religion, sociology of Christianity
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Audio
  • Multimedia
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
Description
Power point presentations, video, fotos and digidal files will be used on the service of learning objectives.
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures
Seminars
Total
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
  • Written Assignment (Summative)
  • Oral Exams (Formative)
  • Performance / Staging (Formative)
Bibliography
Additional bibliography for study
-Veblen, Th., (edited by M. Banta), The Theory of the Leisure Class, New York: Oxford University Press, 2007 [1899]. -Ward, P., Liquid Church, Cumbria: Paternoster Press, 2002. -Weber, M. (μτφ. Δ. Κούρτοβικ), Η προτεσταντική ηθική και το πνεύμα του καπιταλισμού, Αθήνα: Κάλβος, χ. χ., -Αντωνοπούλου, M., Οι Κλασσικοί της Κοινωνιολογίας. Κοινωνική θεωρία και νεότερη κοινωνία, Αθήνα: Σαββάλας, 2008. -Κάλλιστος Ware Επίσκοπος Διοκλείας, «Μεγάλη Τεσσαρακοστή και Καταναλωτική Κοινωνία», στο:A. Walker- Κ. Καρράς (επ.), Ζωντανή Ορθοδοξία στο σύγχρονο κόσμο, Αθήνα: Εστία, 2001, 91 -112. -Καστοριάδης, Κ., Η Φαντασιακή Θέσμιση της Κοινωνίας, Αθήνα: εκδ. Ράππα, 1985. -Κονδύλης, Π., Η Παρακμή του Αστικού Πολιτισμού, Αθήνα: Θεμέλιο, 1991. -Ναυρίδης, Κ.- Ν. Χρηστάκης, Ταυτότητες: Ψυχοκοινωνική συγκρότηση, Αθήνα: Καστανιώτης, 1997. -Νικολαϊδης, Απ., Κοινωνική Ηθική, Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη, 2009. -Παπαγεωργίου, Ν., Μεταμορφώσεις του ιερού. Κοινωνιολογία και θρησκεία στο έργο του M. Mauss, Θεσσαλονίκη: Πουρναράς, 2005. -Παπαρίζος, Αντ., Θεός, εξουσία και θρησκευτική συνείδηση. Τα γενικά, μετατρεπτικά και ερωτικά ενδιάμεσα και η κοινωνία του ανθρώπου, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 2001. -Πέτρου, Ι., Κοινωνιολογία, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 2007. - Πέτρου, Ι., Κοινωνική Θεωρία και σύγχρονος πολιτισμός, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 2013. -Σιώμκος, Γ., Συμπεριφορά καταναλωτή και στρατηγική μάρκετινγκ, Αθήνα – Πειραιάς: εκδ. Σταμούλης, 1994. -Τερλεξής, Π., Max Weber: Ο καπιταλισμός στα όριά του, τ. ΙΙ, Αθήνα: Παπαζήση, 1999. -Τσακλάγκανος, Αγγ., Βασικές αρχές του marketing. Ανάλυση και έρευνα αγοράς, Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη, 1980. -Τσαούσης, Δ., Η Κοινωνία του Ανθρώπου, Αθήνα: Gutenberg, 1997. -Τσιρώνης, Χ. Ν., Κοινωνικός Αποκλεισμός και εκπαίδευση στην Ύστερη Νεωτερικότητα, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 2003. -Τσιρώνης, Χ. Ν., «Οι νέοι και το πρόβλημα του Κοινωνικού Αποκλεισμού στην Ύστερη Νεωτερικότητα», στο: Γ. Τσομπάνογλου- Γ. Κορρές, Ι. Γιαννοπούλου (επ.), Κοινωνικός Αποκλεισμός και Πολιτικές Ενσωμάτωσης, Αθήνα: Παπαζήση, 2005, σελ.251- 270. -Τσιρώνης, Χ. Ν., Παγκοσμιοποίηση και τοπικές κοινότητες. Συμβολή στην κοινωνική ηθική και το κοινοτικό έργο, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 2007. -Τσιρώνης, Χ. Ν., «Κοινωνική αλληλεπίδραση και κοινωνικές σχέσεις στο σχολείο. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην ενσωμάτωση των μαθητών», στο: ΕΠΠΑΣ, Οδηγός επιμόρφωσης. Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή, Θεσσαλονίκη: ΥΠΕΠΘ, 2008, σελ. 123-140. -Τσιρώνης, Χ. Ν., «Η αντινομία της οικειότητας: επικοινωνία και αποξένωση στο διαδίκτυο», στο: Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής. Τμήμα Θεολογίας, (υπό έκδ. 2013). -Sennett, R., Η τυραννία της οικειότητας. Ο δημόσιος και ο ιδιωτικός χώρος στον δυτικό πολιτισμό, Αθήνα: Νεφέλη,1999. -Shannon, C., Conspicuous Criticism. Tradition, The Individual, and Culture in Americal Social Thought, from Veblen to Mills, Baltimore: Johns Hopkins University Press,1996. -Simmel, G. (D. Frisby Ed.), The Philosophy of Money, London- N. York: Routledge, 20043. -Sklair, L., Globalization: Capitalism and Its Alternatives, Oxford, UK: Oxford University Press, 20023. -Slater, D., “The Ethics of Routine. Consciousness, Tedium and Value”, στο: E. Shove- F. Trentmann- R.Wilk (Eds.), Time, Consumption and Everyday Life. Practice, Materiality and Culture, Oxford: Berg, 2009, σελ. 217-230. -Slater, D., Consumer Culture and Modernity, Cambridge: Polity Press, 1997. -Smith, D., Norbert Elias and Modern Social Theory, London: Sage, 2001. -Smith, D., Zygmunt Bauman. Prophet of Postmodernity, Cambridge: Polity Press, 1999.
Last Update
21-06-2015