Learning Outcomes
The main objective of the course is to help students to:
Understand basic sociological concepts
Understanding basic research tools of sociology
Analyze social phenomena using sociological tools
Analyze and understand the functions of education and educational problems
Formulate research questions using theoretical tools of sociology of education
Understand the functions and in particular the social functions of preschool education
Understand of the social role of kindergarten
Analyze and understand the social functions of preschool education
Formulate research questions about the nursery education and its functions
Understand the concept of social vulnerability
Understand the concept of social cohesion
Understand the concepts of "social inequality" and "educational inequality"
Understand the social and countervailing role of education
Research problems in formulating educational policy issues
Course Content (Syllabus)
The science of sociology - Basic concepts of sociology – The Sociological Research - The sociology of education as a field of sociology and as a field of the sciences of education - The functions of education - Basic problems of the sociology of education - Educational inequality and interpretive approaches - Social functions of preschool education - The social role of kindergarten - The socialization function in kindergarten - The concept of cultural lag - The kindergarten as a compensatory education institution - The concept of social disadvantage - Vulnerable social groups - Cultural minorities - Issues of social inequalities - The education of vulnerable social groups - Issues of educational inequalities - The concept of positive discrimination – Educational and social programs of positive discrimination.
Additional bibliography for study
Willis Paul (2012). Μαθαίνοντας να δουλεύεις. Αθήνα: Gutenberg
Κασιμάτη, Κ. (2007). Κοινωνικός αποκλεισμός. Αθήνα: Gutenberg
Κυρίδης, Α. & Φωτόπουλος, Ν. (2009). Η γεωγραφία της ελληνικής εκπαιδευτικής ανισότητας. Ζώνες εκπαιδευτικής προτεραιότητας και ενεργητικές δημόσιες πολιτικές (95-118). Στο Θάνος, Θ. (επιμ). Εκπαιδευτικές Ανισότητες. Αθήνα: Μοτίβο.
Κυρίδης Α., Ντίνας Κ., Βαμβακίδου Ι., Καραμήτσου Κ. (2003). Το τέλος της «ομοιογένειας» και η απαρχή της «ετερότητας» στο ελληνικό νηπιαγωγείο: Οι νηπιαγωγοί μιλούν για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στις πολυπολιτισμικές τάξεις. Στο Ε. Τρέσσου & Σ. Μητακίδου (επιμ.) Εκπαιδευτικοί μιλούν σε εκπαιδευτικούς για τις εμπειρίες τους. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Κυρίδης Α. & Ανδρέου, Α. (Επιμ) (2005). Όψεις της ετερότητας. Αθήνα: Τυπωθήτω – Γ. Δαρδανός. Κυρίδης, Α. (1999). Μια κοινωνιολογική προσέγγιση της προσχολικής εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης. Banks, O. (2001). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.