GENERAL PEDAGOGY

Course Information
TitleΓΕΝΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ / GENERAL PEDAGOGY
CodeΥΕ10Π
FacultyTheology
SchoolPastoral and Social Theology
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorGiolanta Siskou
CommonYes
StatusActive
Course ID600000862

Programme of Study: UPS of School of Pastoral and Social Theology (2013-today)

Registered students: 49
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
CoreElective Courses belonging to the selected specializationWinter-6

Class Information
Academic Year2018 – 2019
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours4
Class ID
600140366
Type of the Course
  • Background
  • General Knowledge
  • Scientific Area
  • Skills Development
Course Category
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Prerequisites
Required Courses
  • Υ207Π THEOLOGY AND EDUCATIONAL TECHNOLOGY
  • Υ406Π EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Design and manage projects
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Educational Material Types
  • Notes
  • Multimedia
  • Interactive excersises
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Laboratory Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures481.9
Laboratory Work60.2
Reading Assigment301.2
Interactive Teaching in Information Center130.5
Field trips and participation in conferences / seminars / activities60.2
Written assigments140.6
Exams210.8
Total1385.5
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Exam with Multiple Choice Questions (Summative)
  • Written Exam with Short Answer Questions (Formative, Summative)
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
  • Written Assignment (Summative)
  • Oral Exams (Formative, Summative)
  • Performance / Staging (Formative, Summative)
  • Written Exam with Problem Solving (Formative, Summative)
  • Report (Formative, Summative)
  • Labortatory Assignment (Formative, Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Ιω. Κογκούλης, Εισαγωγή στην Παιδαγωγική, εκδ. Δέσποινα Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2016, Εξεταστέα ύλη - σελίδες: 28-46, 150-191, 209-216, 232-291, 298-310, 327-350, 351-369, 377-394, 406-417, 429-451, 487-490.
Additional bibliography for study
1. Δ. Χατζηδήμου, Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θέσεις, αντιθέσεις και προβληματισμοί, Θεσσαλονίκη 32002. 2. Χ. Κωνσταντίνου, Σχολική πραγματικότητα και κοινωνικοποίηση του μαθητή. Σκιαγράφηση των κοινωνικοποιητικών μηνυμάτων του σχολείου και των εκπαιδευτικών, εκδ. Gutenberg), Αθήνα (χ.χ). 3. Η. Ρεράκης, Ο «άλλος» στο ελληνικό σχολείο. Ορθόδοξη χριστιανοπαιδαγωγική θεώρηση, εκδ. Π. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2006. 4. Η. Ρεράκης, Κοινωνική ένταξη και θρησκευτική αγωγή του μαθητή στο ελληνικό σχολείο, εκδ. Π. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2010. 5. K.Muelbauer, Κοινωνικοποίηση. Θεωρία και έρευνα, μτφρ. Δ. Δημοκίδης, εκδ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2000. 6. Αχ. Καψάλης, Παιδαγωγική Ψυχολογία, εκδ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2009. 7. Αλ. Κοσμόπουλος, Σχεσιοδυναμική παιδαγωγική του προσώπου, εκδ. Γρηγόρης 21990. 8. Κ. Μπακιρτζής, Επικοινωνία και αγωγή, εκδ. Gutenberg, Αθήνα 2002. 9.Αθ. Γκότοβος, Οικουμενικότητα, ετερότητα και ταυτότητα: Η επαναδιαπραγμάτευση του νοήματος της παιδείας, Ιωάννινα 2001. 10.Αλ. Κακαβούλης, Ηθική ανάπτυξη και αγωγή, Αθήνα 1994.
Last Update
03-09-2019