Learning Outcomes
After successfully completing the course students will be able to:
Communicate as educators, creative and productive with their students, treat them in a proper pedagogical way.
Manage the classroom with pedagogical criteria.
Be aware of the way, stages and difficulties of students' personal, cognitive, social and moral development.
To distinguish between the role of the environment and inheritance in relation to the developmental structure of the pupils as well as the ways and theories of learning at their level of development.
Promote interpersonal relationships in the classroom and manage the issues and problems that arise.
To make use of their free time with a view to their lifelong education.
To evaluate both themselves, as a teacher and educator, as well as their students' performance and broader spiritual progress, properly and objectively.
Course Content (Syllabus)
The aim of the course is to make students able, through their theoretical training, to deal with their educational issues in a pedagogically appropriate manner. In order to achieve this objective, the main principles of Pedagogical Psychology are included. 1. The history of Pedagogy, 2. The purpose and the necessity of the treatment, 3. Heredity, pedagogy and the environment (familly, society, church etc.), 4. Personal, cognitive, social and moral development of man, 5. Intelligence, 6.Motivation and learning theories, 7. Pedagogical relationships between teacher and student, 8. Pedagogical issues (social exclusion, illiteracy, interculturalism etc), 9. student's behavior and classroom management, 10. Contemporary educational methods, 11. Leisure time pedagogy, 12. Pedagogy of otherness, 13. Lifelong learning.
Additional bibliography for study
1. Δ. Χατζηδήμου, Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θέσεις, αντιθέσεις και προβληματισμοί, Θεσσαλονίκη 2002.
2. Χ. Κωνσταντίνου, Σχολική πραγματικότητα και κοινωνικοποίηση του μαθητή. Σκιαγράφηση των κοινωνικοποιητικών μηνυμάτων του σχολείου και των εκπαιδευτικών, εκδ. Gutenberg), Αθήνα (χ.χ).
3. Η. Ρεράκης, Ο «άλλος» στο ελληνικό σχολείο. Ορθόδοξη χριστιανοπαιδαγωγική θεώρηση, εκδ. Π. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2006.
4. Η. Ρεράκης, Κοινωνική ένταξη και θρησκευτική αγωγή του μαθητή στο ελληνικό σχολείο, εκδ. Π. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2010.
5. K.Muelbauer, Κοινωνικοποίηση. Θεωρία και έρευνα, μτφρ. Δ. Δημοκίδης, εκδ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2000.
6. Αχ. Καψάλης, Παιδαγωγική Ψυχολογία, εκδ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2009.
7. Αλ. Κοσμόπουλος, Σχεσιοδυναμική παιδαγωγική του προσώπου, εκδ. Γρηγόρης 21990.
8. Κ. Μπακιρτζής, Επικοινωνία και αγωγή, εκδ. Gutenberg, Αθήνα 2002.
9.Αθ. Γκότοβος, Οικουμενικότητα, ετερότητα και ταυτότητα: Η επαναδιαπραγμάτευση του νοήματος της παιδείας, Ιωάννινα 2001.
10.Αλ. Κακαβούλης, Ηθική ανάπτυξη και αγωγή, Αθήνα 1994.