Educating on gender equality in school

Course Information
TitleΕκπαιδεύοντας στην ισότητα των φύλων στο σχολείο / Educating on gender equality in school
CodeΠ3023
FacultyPhilosophy
SchoolPhilosophy and Education
Cycle / Level1st / Undergraduate, 2nd / Postgraduate
Teaching PeriodSpring
CoordinatorOlga Pantouli
CommonYes
StatusActive
Course ID600018166

Programme of Study: UPS School of Philosophy and Education (2011-today)

Registered students: 50
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
CoreElective Courses belonging to the selected specializationWinter/Spring-6
PedagogicElected Compulsory DirectionalWinter/Spring-6

Class Information
Academic Year2019 – 2020
Class PeriodSpring
Instructors from Other Categories
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600149067
Course Type 2016-2020
  • Scientific Area
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
At the end of this course participants and the participants will be able to: Cultivate critical thinking relating to the gender dimensions into the school. Acquire theoretical knowledge and critical understanding of theories and research approaches relating to the formation processes of gendered identities and operations and practices resulting from them. Sensitized to the awareness of the various forms of gender distortions, prejudice and discrimination related to gender in the educational process. They are familiar with techniques and exercises that encourage empathy and acceptance of diversity. Exercised the contract group and individual work based on specific terminology, logical arguments and references.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an interdisciplinary team
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
The course aims to introduce some general theories and main concepts on gender, but also empirical research on the field of gender and education. The course focuses on education and on how gender relations affect as well as differentiate education. Three main themes structure the course: Main concepts of gender and gender relations; societal perspectives on gender patterns in education; and processes in school.
Keywords
gender equity in school
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Interactive excersises
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Laboratory Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Description
This course aims to familiarize students with future teachers with concepts, phenomena and situations related to school sexism. We will try to cultivate empowerment and participation, knowledge through experience and learning good practices that help both identify and reduce sexist phenomena at school (both in words and in actions).
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures391.6
Reading Assigment110.4
Project301.2
Written assigments502
Exams200.8
Total1506
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Exam with Short Answer Questions (Summative)
  • Written Assignment (Formative)
  • Performance / Staging (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
ROSENBERG, M. (2016). ΜΗ ΒΙΑΙΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ. Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ. (Μετάφραση ΤΣΙΤΣΙΡΙΓΚΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ) (Επιμέλεια ΜΑΣΤΡΟΚΑΛΟΥ ΑΓΛΑΙΑ, ΤΣΑΤΣΑ ΛΟΥΣΙΡΕΝΑ, ΦΟΣΤΕΡ ΠΑΤΡΙΣΙΑ). Αθήνα: ΚΟΝΤΥΛΙ. ISBN 9789609661232 [ΚΩΔΙΚΟΣ ΕΥΔΟΞΟΥ: 59386107] ΦΡΟΣΗ, Λ. (2010). ΤΑ ΦΥΛΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΛΟΓΟ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ. Αθήνα: ΜΟΤΙΒΟ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε. ISBN: 978-960-6863-32-5 [Κωδικός Εύδοξου: 21695]
Additional bibliography for study
Βιβλιογραφία Arnot, Madeleine (2004). Διαδικασίες αναπαραγωγής του φύλου : εκπαιδευτική θεωρία και φεμινιστικές πολιτικές (Χριστίνα Αθανασιάδου, Κατερίνα Δαλακούρα μτφρ.). Αθήνα: Μεταίχμιο. Arnot, Madeleine; Mac an Ghaill, Mairtin; Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, Βασιλική (επιμ.). (2008). Φύλο και εκπαίδευση : συλλογή άρθρων του εκδοτικού οίκου "The Routledge Falmer"[Ερευνητικό πρόγρραμμα ΚΑΛΛΙΡΡΟΗ]. Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ Ζιώγου-Καραστεργίου, Σιδηρούλα (επιμ.) (2007). Εργαλείο με Οδηγίες για Παρεμβατικά Προγράμματα σχετικά με την Ισότητα των Φύλων στην Εκπαίδευση. Τεύχος Καλών Πρακτικών. Αθήνα: ΚΕΘΙ. ΚΕΘΙ (Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας) (2000). Ισότητα των δύο φύλων. Ρόλος των εκπαιδευτικών: φάκελος παρεμβατικών μαθημάτων. Αθήνα: ΚΕΘΙ Κορωναίου, Αλεξάνδρα (2003). Ασκήσεις ευαισθητοποίησης επιμορφούμενων εκπαιδευτικών: για μια εκπαίδευση ίσων ευκαιριών για όλους και όλες…Αθήνα: ΚΕΘΙ. Ανακτήθηκε από http://www.isotita-epeaek.gr/iliko_apo_allous_foreis/ekpeudeusi/Askiseis_euaisthitopisis_reduce.pdf Κορωναίου, Αλεξάνδρα & Καραγιαννοπούλου, Χαρά (2008). Βασικές αρχές και οδηγίες για τη χρήση και αποδόμηση οπτικοακουστικών μηνυμάτων με την οπτική του φύλου και για την παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού στο πλαίσιο των παρεμβατικών προγραμμάτων. Αθήνα: ΚΕΘΙ. Ανακτήθηκε από http://www.pi.ac.cy/pi/files/epimorfosi/isotita_fylou/kethi/2_optikoakoustika_minimata.pdf
Last Update
01-12-2020