Learning Outcomes
The course aims at
• Developing musical creativity, communication and interaction through direct experience with musical improvisation
• Familiarity with the pedagogy of musical improvisation
• Exploration of different sound sources
• Deepening musical knowledge as a means of expression during group improvisation
• Organizing activities in the preschool classroom
Course Content (Syllabus)
The course aims at
• Developing musical creativity, communication and interaction through direct experience with musical improvisation
• Familiarity with the pedagogy of musical improvisation and the particular pedagogical attitude of understanding the child's spontaneous musical behavior and the behavior that allows musical communication and musical dialogue between the participants during improvisation
• Experiential learning through self-discovery and group interaction
• Exploration of the soundscapes and the audio capabilities of the human body and musical instruments, • Deepening musical knowledge and developing further the ability to manipulate audio sources and musical instruments as a means of expression, communication and response during group improvisation
• Organizing activities in the preschool classroom
Course Bibliography (Eudoxus)
1. Δογάνη, Κ. (2012) Μουσική στην προσχολική ηλικία: αλληλεπίδραση παιδιού-παιδαγωγού, Αθήνα: Gutenberg.
2. Green, L. (2014) Άκουσε και Παίξε! Αθήνα: Fagotto.
3. Κανελλόπουλος, Π. & Τσαφταρίδης, Ν. (2010) Τέχνη στην εκπαίδευση - Εκπαίδευση στην τέχνη: Εξερευνήσεις του δημιουργικού ρόλου της τέχνης στην εκπαίδευση, Αθήνα: Νήσος.
Additional bibliography for study
Καραδήμου-Λιάτσου, Π. (2003) Η μουσικοπαιδαγωγική τον 20ο αιώνα: οι σημαντικότερες απόψεις για την προσχολική ηλικία, Αθήνα: Orpheus, Νικολαΐδης.
Nyman, M. (2011) Πειραματική μουσική. Αθήνα: Οκτώ.
Παράλληλα το περιεχόμενο κάθε μαθήματος υποστηρίζεται με σχετική ελληνική και ξένη βιβλιογραφία.