Learning Outcomes
At the end of the semester the students will be able to:
1.collaborate with actors during rehearsals.
2. identify the core dramatic elements, the points where there is suspense or reversals. The condition with which the scene begins, its culmination and climax.
3. communicate with actors
4. become familiar with the practice of filming rehearsal
5. realize that things that emerge out of the filmed rehearsals can lead them to decoupage solutions.
6. apply the lessons learned and material developed in the rehearsals in their exercises.
Course Content (Syllabus)
Analysing a character. Noting an actor’s interpretative tools.
Stanislavsky Method. How it conquered America and came to be known simply as the Method.
Film analysis (with a focus on acting).
Other acting methods: Bresson, Angelopoulos, Lanthimos, Haneke.
Creating the emotional environment in which an actor will open up and mould the character from the script.
Exercises in which the students work in pairs or groups of three, rehearsing a scene they have selected with the actors. They film the rehearsals. They produce a montage with the first rehearsals and the last. They hand in a text in which they explain the evolution of their work.
Course Bibliography (Eudoxus)
1. ΑΝΤΛΕΡ Στέλλα, H τέχνη του ηθοποιού, μτφρ. Σύλλας Τζουμέρκας, εκδ. Ίνδικτος 2007.
2. ΤΣΕΧΩΦ Μιχαήλ, Μαθήματα για έναν επαγγελματία ηθοποιό, μτφρ. Αλίκη Αλεξανδράκη, εκδ. ΔΩΔΩΝΗ 1991.
3. ΣΤΑΝΙΣΛΑΒΣΚΙ Κονσταντίν, Πλάθοντας ένα ρόλο, μτφρ. Άγγελου Νίκα, εκδ. Γκόνης, 1962.
4. ΣΤΑΝΙΣΛΑΒΣΚΙ Κονσταντίν, Ένας ηθοποιός δημιουργείται, μτφρ. Άγγελου Νίκα, εκδ. Γκόνης, 1962.
5. WESTON Judith., Σκηνοθετώντας τον ηθοποιό, μτφρ. Νίκος Λερός, εκδ. Πατάκη 2006.
6. ΜΑΜΕΤ Ντέϊβιντ, Προς τον ηθοποιό, μτφρ. Μαρία Πασχαλίδου, εκδ. Παττάκη 2001.
7. ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ Ινγκμαρ, Ο Μπέργκμαν μιλάει για τον Μπέργκμαν, εκδ. Ροές 1985.
8. ΚΑΖΑΝ Ελία, Μια ζωή, μτφρ. Ευγένιος Πιερής, εκδ. Ελληνική Ευρωεκδοτική Ε.Π.Ε. 1988.
9. BRESSON Robert, Σημειώσεις για τον κινηματογράφο, μτφρ. Αντωνία Βουτσαδάκη, εκδ. Καθρέφτης.