SPECIAL TOPICS IN THEATRE HISTORY:AN INTRODUCTION TO RUSSIAN THEATRE

Course Information
TitleΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ / SPECIAL TOPICS IN THEATRE HISTORY:AN INTRODUCTION TO RUSSIAN THEATRE
CodeΣΤ0609
FacultyFine Arts
SchoolDrama
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorAntonios Glytzouris
CommonYes
StatusActive
Course ID120000999

Programme of Study: PPS Tmīmatos THeátrou (2019-sīmera)

Registered students: 0
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
Dramatología-ParastasiologíaElective Courses belonging to the selected specialization745

Programme of Study: PPS Tmīmatos THeátrou (2015-2018)

Registered students: 38
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
KORMOSElective Courses belonging to the selected specialization534.5

Class Information
Academic Year2019 – 2020
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600156881
Type of the Course
  • Background
Course Category
General Foundation
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
The course has an introductory character and aims: (a) to familiarize students with the development of the Russian Theatre from its beginnings until the first decades of the Cold-War in relation to the history of Russian society and (b) familiarity with important plays and theories of leading Russian theatre artists.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
The course has an introductory and diagrammatic character. It aims to present the historical context of the birth and development of Russian Theatre until the early Post-war decades. Specifically, the first steps of theatre institution in this vast country will be presented as well as its extremely belated emergence during the Enlightenment. Then, it will be studied the development of the Russian stage in the romantic period as well as the achievements of great realist tradition of the 19th century and early 20th. Specific lectures will be devoted to the symbolist movement that was cultivated in before the WWI years, to the major achievements of the Russian stage-direction as well as the Russian Avant-garde in the years before and after the October Revolution. Finally, it will be presented the theatre status in the early decades of the Soviet Union and the formation of socialist realism in the years of Stalinism. The course will familiarize students with important plays and theories of leading Russian theatre artists.
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Multimedia
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures391.6
Reading Assigment682.7
Exams180.7
Total1255
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Exam with Short Answer Questions (Summative)
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
  • Performance / Staging (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Κωδικός και ονομασία μαθήματος: ΣΤ01609 EΙΔΙΚΑ ZΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Όνομα διδάσκοντα: ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΛΥΤΖΟΥΡΗΣ Εξάμηνα στα οποία διδάσκεται το μάθημα: 7 & 9 Τίτλος συγγράμματος: Αντόν Τσέχοφ Κωδικός Ευδοξου για το σύγγραμα: 50659416 Κωδικός και ονομασία μαθήματος: ΣΤ01609 EΙΔΙΚΑ ZΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Όνομα διδάσκοντα: ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΛΥΤΖΟΥΡΗΣ Εξάμηνα στα οποία διδάσκεται το μάθημα: 7 & 9 Τίτλος συγγράμματος: Η τέχνη της γραφής Κωδικός Ευδοξου για το σύγγραμα: 21654 Κωδικός και ονομασία μαθήματος: ΣΤ01609 EΙΔΙΚΑ ZΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Όνομα διδάσκοντα: ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΛΥΤΖΟΥΡΗΣ Εξάμηνα στα οποία διδάσκεται το μάθημα: 7 & 9 Τίτλος συγγράμματος: Ο Επιθεωρητής Κωδικός Ευδοξου για το σύγγραμα: 6904 Κωδικός και ονομασία μαθήματος: ΣΤ01609 EΙΔΙΚΑ ZΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Όνομα διδάσκοντα: ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΛΥΤΖΟΥΡΗΣ Εξάμηνα στα οποία διδάσκεται το μάθημα: 7 & 9 Τίτλος συγγράμματος: Ένας μήνας στην εξοχή Κωδικός Ευδοξου για το σύγγραμα: 33153698 Κωδικός και ονομασία μαθήματος: ΣΤ01609 EΙΔΙΚΑ ZΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Όνομα διδάσκοντα: ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΛΥΤΖΟΥΡΗΣ Εξάμηνα στα οποία διδάσκεται το μάθημα: 7 & 9 Τίτλος συγγράμματος: Η δύναμη του σκότους Κωδικός Ευδοξου για το σύγγραμα: 27851 Κωδικός και ονομασία μαθήματος: ΣΤ01609 EΙΔΙΚΑ ZΗΤΗΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ Όνομα διδάσκοντα: ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΛΥΤΖΟΥΡΗΣ Εξάμηνα στα οποία διδάσκεται το μάθημα: 7 & 9 Τίτλος συγγράμματος: Οι τρεις αδελφές Κωδικός Ευδοξου για το σύγγραμα: 6741
Additional bibliography for study
Ρωσική Ιστορία και Πολιτισμός Αλεξανδρόπουλος, Μήτσος. Η ρωσική λογοτεχνία: Από τον 11ον αιώνα μέχρι την επανάσταση του 1917, τ. 1-3: Κέδρος, 1977-78. - 362σ. Κατσόβσκα - Μαλιγκούδη, Γιάννα. Ιστορία της Ρωσίας. τ. 1: Η Ρωσία του Κιέβου: 9ος αι.-1240, Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη, 1999. - 263σ. τ. 2: Το κράτος της Μόσχας: 1240-1613, Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη Αφοί, 2000. - 282σ. Bushkovitch, Paul. Ιστορία της Ρωσίας: Πολιτική, οικονομία, κοινωνία, θρησκεία, τέχνες και επιστήμες από τον 9ο αιώνα έως την περεστρόικα, μετ. Θάλεια Σπανού. - 1η έκδ. - Αθήνα: Αιώρα, 2016. - 520σ. Carr, Edward Hallett. Μικρή ιστορία της ρωσικής επανάστασης, μετ. Ανδρέας Παππάς. - 1η έκδ. - Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη, 2017. - 341σ. Figes, Orlando. Ο χορός της Νατάσας: μια πολιτιστική ιστορία της Ρωσίας. Μέρος πρώτο: από τον Μεγάλο Πέτρο στον Τολστόι. Μέρος δεύτερο: από τον Ντοστογιέφσκι στην Ε.Σ.Σ.Δ., μετ. Χρήστος Οικονόμου. - 1η έκδ. - Αθήνα: Ηλέκτρα, 2006. – 440σ. + 447σ. Mirsky, Dmitri S. Ιστορία της ρωσικής λογοτεχνίας, μετ. Ιουλιέττα Ράλλη, Καίτη Χατζηδήμου. - Αθήνα: Ερμής, 1977. - 468σ. · Service, Robert. Ρωσική επανάσταση 1900-1927, μετ. Τ. Παπαϊωάννου. - 1η έκδ. - Αθήνα: Οκτώ, 2017. - 245σ. Ρωσικό Θέατρο Karlinsky, Simon, Russian Drama from Its Beginnings to the Age of Pushkin, University of California Press, Berkeley, L.A., London 1985 Leach, Robert and Victor Borovsky (eds), A History of Russian Theatre, Cambridge University Press, Cambridge 1999. Moser, Charles A., The Cambridge History of Russian Literature, Cambride University Press, Cambridge & N.Y. 1989. Rudnitsky, Konstantin, Russian and Soviet Theatre; Tradition and the Avant-Garde, Thames & Hudson, London 1988 Segel, Harold B., Twentieth-Century Russian Drama: From Gorky to the Present, Columbia University Press, New York 1979. Senelick Laurence (ed), Russian Dramatic Theory from Pushkin to the Symbolists; An Anthology, University of Texas Press, Austin, 1981. Senelick Laurence (ed), Theatre in Europe: A Documentary History. National Theatre in Northern and Eastern Europe, 1746-1900, Cambridge University Press, Cambridge 1991 Slonim Marc, Russian Theatre from the Empire to the Soviets, World Pub. Co, Cleveland 1961 Ρωσικό Θέατρο: Θεατρικά έργα Aλεξάντρ Γκριμπογέντοφ, Συμφορά απ' το πολύ μυαλό [1825], μτφ. Μήτσος Αλεξανδρόπουλος, Δωδώνη, Αθήνα 1990 Αλεξάντρ Πούσκιν, Μπορίς Γκοντουνώφ [1825], μτφ. Γιάννης Ξυδάς, εκδ. Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα 1993. Nικολάι Γκόγκολ, O Eπιθεωρητής [1836], μτφ. Αγγελική Κλουτσινιώτη, Στοχαστής, Αθήνα 1980 / μτφ. Άρης Αλεξάνδρου, Γκοβόστης, Αθήνα 2010. Iβάν Tουργκένιεφ, Ένας μήνας στην εξοχή [1850], μτφ. Αλέξης Σολομός, Δωδώνη, Αθήνα 1993. Αλεξάντρ Oστρόφσκι, Σε στενό οικογενειακό κύκλο [1850], μετ. Γιώργος Δεπάστας, Νεφέλη, Αθήνα 2008 Λέο Τολστόι, Η δύναμη του σκοταδιού [1886], μτφ. Αλέξης Σολωμός, Δωδώνη, Αθήνα 1990 / μτφ. Αγγελική Σταθοπούλου, Ροές, Αθήνα 2007. Aντόν Tσέχωφ, Τρεις αδελφές [1900], μτφ. Αλέξανδρος Ίσαρης, Ύψιλον, Αθήνα 2005. Λεονίντ Αντρέγιεφ, Ο κλόουν ή Εκείνος που δέχεται τα ραπίσματα [1915], μτφ. Αθηνά Σαραντίδη, Δωδώνη, Αθήνα χ.χ. Bλαντιμίρ Mαγιακόφσκυ, Μυστήριο Μπούφφο [1919], στο Θεατρικά, μτφ. Άρης Αλεξάνδρου, Γκοβόστης, Αθήνα χ.χ. Μιχαήλ Μπουλγκάκωφ, Η ερυθρά νήσος [1927], μτφ. Έρση Βασιλικιώτη, Δωδώνη, Αθήνα 1977. Mαξίμ Γκόρκυ, Βάσσα Ζελεσνόβα [1910, 1935], μτφ. Μαίρη Βεάκη, Κοροντζής, Αθήνα 1980 / μτφ. Αλέξανδρος Κοέν, Κάπα Εκδοτική, Αθήνα 2015. 1. Nancy K. Anderson (ed.), Alexander Pushkin; The Little Tragedies, Yale University Press, New Haven & London, 2000 2. Jean Benedetti, Stanislavski, Methuen, London, 1988 3. Edward Braun, The Theatre of Meyerhold; Revolution on the Modern Stage, Methuen, London, 1994. 4. Edward Braun (ed), Meyerhold on Theatre, Methuen, London, 1969 5. Michael Green (ed), The Russian Symbolist Theatre: Plays and Critical Texts, Michigan: Ann Arbor, 1986. 6. Spencer Golub, Evreinov: The Theatre of Paradox and Transformation, UMI Research Press, Michigan, 1984. 7. Vera Gottlieb and Paul Allain (eds), The Cambridge Companion to Chekhov, Cambridge University Press, Cambridge & New York, 2000 8. Simon Karlinsky, Russian Drama from Its Beginnings to the Age of Pushkin, University of California Press, Berkeley, L.A., London, 1985 9. Klaus Kuntze, Studien zur Geschichte der russischen satirischen Typenkomodie 1750-1772, Athenaeum Verlag, Frankfurt am Main, 1971. 10. Cynthia Marsh, Maxim Gorky: Russian Dramatist, Peter Lang, Oxford, New York, 2006 11. Charles A. Moser, The Cambridge History of Russian Literature, Cambride University Press, Cambridge & N.Y., 1989. 12. Marc Slonim, Russian Theatre from the Empire to the Soviets, World Pub. Co, Cleveland, 1961 13. Robert Leach and Victor Borovsky (eds), A History of Russian Theatre, Cambridge University Press, Cambridge, 1999. 14. Konstantin Rudnitsky, Russian and Soviet Theatre; Tradition and the Avant-Garde, Thames & Hudson, London, 1988 15. Kate Sealey Rahman, Ostrovsky; Reality and Illusion, University of Birmingham Press, Birmingham, 1999. 16. Harold B. Segel, Twentieth-Century Russian Drama: From Gorky to the Present, Columbia University Press, New York, 1979. 17. Laurence Senelick (ed), Russian Dramatic Theory from Pushkin to the Symbolists; An Anthology, University of Texas Press, Austin, 1981. 18. Laurence Senelick (ed), Theatre in Europe: A Documentary History. National Theatre in Northern and Eastern Europe, 1746-1900, Cambridge University Press, Cambridge, 1991 19. Laurence Senelick, Τhe Chekhov Theatre; A Century of the Plays in Performance, Cambridge University Press, Cambridge, 1997 20. J. L. Styan, Chekhov in Performance, Cambridge University Press, Cambridge, 1971. 21. Nick Worrall, Nikolai Gogol and Ivan Turgenev, Macmillan, London, 1982. 22. Nick Worrall, Modernism to Realism on the Soviet Stage; Tairov - Vakhtangov - Okhlopkov, Cambridge University Press, Cambridge, 1989 23. Nick Worrall, The Moscow Art Theatre, London, 1996 24. Rose Whyman, The Stanislavsky System of Acting; Legacy and Influence in Modern Performance, Cambridge University Press, Cambridge, New York, 2008.
Last Update
14-02-2020