SPECIAL TOPICS IN ANCIENT GREEK THEATRE I

Course Information
TitleΕΙΔΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ: Εμβάθυνση στην τραγική δραματουργία / SPECIAL TOPICS IN ANCIENT GREEK THEATRE I
CodeΑΔ0301
FacultyFine Arts
SchoolDrama
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorEleni Papazoglou
CommonNo
StatusActive
Course ID120000978

Programme of Study: PPS Tmīmatos THeátrou (2019-sīmera)

Registered students: 0
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
Dramatología-ParastasiologíaCompulsory Course belonging to the selected specialization (Compulsory Specialization Course)425
YpokritikīElective Course belonging to the selected specialization (Elective Specialization Course)425
Skīnografía-EndymatologíaElective Course belonging to the selected specialization (Elective Specialization Course)425
SkīnothesíaCompulsory Course belonging to the selected specialization (Compulsory Specialization Course)425

Class Information
Academic Year2019 – 2020
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600160199
Course Type 2016-2020
  • Scientific Area
Course Type 2011-2015
Knowledge Deepening / Consolidation
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
Students broaden and deepen their knowledge of the work of the three tragedians. They become acquainted with the variety and multiplicity of the methods applied to the the interpretation of ancient drama.
General Competences
  • Work in an interdisciplinary team
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
The course continues and cultivates further the topics that were developed during the two core courses on ancient drama, through detailed analysis of plays by Aeschylus, Sophocles and Euripides. The main target of the course is to reveal the variety of the methodologies used in the interpretation of ancient drama as well as that of the resulting interpretations. 1. The three Electras of Antoine Vitez 2-3. S. Philoctetes: between structuralism and politics 4-5. E. Bacchae: between structuralism and psychoanalysis 6. Medea: the question of the nature of the tragic character 7. The reception of Medea. 8.Α. Suppliant Women 9. E. Suppliant Women 110-11. A. Seven against Thebes 12. E. Phoinissae 13. Alcestis and Helen: the problem of genre
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures642.6
Reading Assigment271.1
Exams341.4
Total1255
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
D. Wiles, Το αρχαίο ελληνικό δράμα ως παράσταση, μτφ. Ελ. Οικονόμου, θεώρηση μτφ. Κ. Σκλαβενίτη, ΜΙΕΤ, Αθήνα, 2009 C. Meier, Η πολιτική τέχνη της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, μτφ. Φλ. Μανακίδου, επιμ. Μ. Ιατρού, Ινστιτούτο του Βιβλίου - Καρδαμίτσας, Αθήνα, 1997 B. Zimmerman, Η αρχαία ελληνική κωμωδία, μτφ. Ηλ. Τσιριγκάκης, επιμ. Δ. Ιακώβ, Παπαδήμας, Αθηνα, 2007
Additional bibliography for study
Σημ. Για κάθε ένα από τα παραπάνω έργα διανέμεται στην τάξη ειδικό φυλλάδιο, με τις ειδικές θεματικές του έργου και τη σχετική βιβλιογραφία (μπορείτε να βρείτε τα φυλλάδια σε ηλεκτρονική μορφή στο e-learning). Εδώ εμφανίζεται η γενική βιβλιογραφία για τον Σοφοκλή και τον Ευριπίδη. Baldry H. C., 1981, Tο τραγικό θέατρο στην αρχαία Eλλάδα, μτφ. Γ. Xριστοδούλου, Λ. Xατζηκώστα, Aθήνα: Kαρδαμίτσας Easterling P. E. και B. M. W. Knox (επιμ.), 1990, Iστορία της αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας, μτφ. N. Kονομή, Xρ. Γρίμπα, M. Kονομή, Aθήνα: Παπαδήμας Ιδ. τα κεφάλαια: P. E. Easterling, «Σοφοκλής», 394-419 και «Ευριπίδης», 420-450. Easterling P. E. (επιμ.), 2007, Οδηγός για την αρχαία ελληνική τραγωδία από το Πανεπιστήμιο του Καίμπριτζ, μτφ. Λ. Ρόζη και Κ. Βαλάκας, Ηράκλειο: ΠΕΚ. Goldhill Simon, 1990, “The Great Dionysia and Civic Ideology”, στο: F. Zeitlin και J. Winkler (επιμ.), Nothing to Do with Dionysus?, Πρίνστον: Princeton University Press, 97-129 Το διαβάσαμε στο Θέατρο Ι. Αυτή τη φορά θέλω να προσέξετε τον σχολιασμό του Φιλοκτήτη. Gregory J., 2005, A Companion to Greek Tragedy, Λονδίνο: Blackwell. Ιδ. τα κεφάλαια R. Scodel, “Sophoclean Tragedy”, 233-250· J. Gregory, “Euripidean Tragedy”, 251-270 και S. Halliwell, “Learning from Suffering: Ancient Responses to Tragedy”, 394-412. Knox B., 1964, The Heroic Temper: Studies in Sophoclean Tragedy, Μπέρκλευ, Λός Άντζελες και Λονδίνο: University of California Press. ΠΟΛΥ ΒΑΣΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΟΦΟΚΛΗ: άσκησε τεράστια επίδραση και εξακολουθεί να είναι ενδιαφέρον παρά τα χρόνια του. Εγκαινίασε έναν άλλον τρόπο να ορίζουμε και να ερμηνεύουμε το “ηρωικό”, μακριά από τα ιδεαλιστικά/εξιδανικευμένα στερεότυπά του: ως ένα ήθος ακραίο, “άγριο”, παραβατικό. Μεταγενέστερες μελέτες βάθυναν ακόμη περισσότερο αυτήν την οπτική. Λέσκυ Άλμπιν, 1987, Η τραγική ποίηση των αρχαίων Ελλήνων, μτφ. Ν. Χουρμουζιάδης, τ. 1 & 2, Αθήνα: ΜΙΕΤ. Πολλές σελίδες αυτού του βιβλίου αφορούν μόνον κλασικούς φιλολόγους. Ωστόσο, είναι ένα βασικό βιβλίο για το αρχαίο δράμα, που περιλαμβάνει όλους τους ποιητές και, κατά σημεία, μπορεί να είναι πολύ χρήσιμο και σε θεατρολόγους. Στη συζήτηση των διαφόρων ερμηνευτικών απόψεων για τα έργα, η βιβλιογραφική ενημέρωση σταματά περ. στη δεκαετία του 80. Ωστόσο, μέχρι τότε, η επισκόπηση του Λέσκυ είναι καίρια. MακΝτόναλντ Μ., 2005, Η ζώσα τέχνη της ελληνικής τραγωδίας, µτφ. Ελ. Τσερεζολε, Αθήνα: Αιθήρ. Ιδ. τα κεφάλαια “Σοφοκλής” & “Ευριπίδης”. Μέιερ Κριστιαν, 1997, Η πολιτική τέχνη της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, μτφ. Φ. Μανακίδου, Αθήνα: Καρδαμίτσας. Δείτε ιδ. το κεφάλαιο για την Αντιγόνη. Michelini A. N., 1987, Euripides and the Tragic Tradition, Μάντισον Γουισκόνσιν: Wisconsin UP. Segal C., 1999 [11981], Tragedy and Civilization: An Interpretation of Sophocles, Oκλαχόμα: Oklahoma UP. ________, 1995, Sophocles’ Tragic World: Divinity, Nature, Society, Καίμπριτζ Μασσ.: Harvard University Press. Silk M.S. (επιμ.), 1996, Tragedy and the Tragic, Οξφόρδη: OUP Συλλογικός τόμος με πολλά και ενδιαφέροντα άρθρα για το τραγικό θέατρο, από μερικούς από τους καλύτερους μελετητές της αγγλοσαξονικού κυρίως χώρου. Sommerstein A., 2008, Αρχαίο ελληνικό δράμα και δραματουργοί, μτφ. Α. Χρήστου & Ι. Παπαδοπούλου, Αθήνα: Μεταίχμιο Ιδ. σσ. 89 – 127. Taplin Oliver, 1988, H αρχαία ελληνική τραγωδία σε σκηνική παρουσίαση, μτφ. B. Δ. Aσημομύτης, Aθήνα: Παπαδήμας Walton J. M., 2007, Το αρχαίο ελληνικό θέατρο επί σκηνής, μτφ. Κ. Αρβανίτη & Β. Μαντέλη, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Προσοχή στη χρήση αυτού του βιβλίου: α) υπάρχουν λάθη και β) η συζήτηση των ερμηνειών σε κάθε έργο είναι πολύ περιορισμένη. Συχνά, μια ερμηνεία εμφανίζεται ως αυτονόητη και αποκλειστική, παρόλο που στο πλαίσιο των αρχαιογνωστικών σπουδών έχουν υποστηριχθεί με ισχυρά επιχειρήματα πολύ διαφορετικές ερμηνευτικές προτάσεις (χαρακτηριστικό παράδειγμα η συζήτηση για τη σοφόκλεια Ηλέκτρα). ΜΗΝ ΕΠΑΝΑΠΑΥΘΕΙΤΕ λοιπόν. Winkler J. & F. Zeitlin (επιμ.), 1992, Nothing to Do With Dionysos? Athenian Drama in its Social Context, Πρινστον: Princeton University Press. Μαζί με το Silk, Tragedy & the Tragic (βλ. πιο πάνω), αποτελούν δύο βασικά βιβλία αναφοράς. Winnington-Ingram R. P., 1999, Σοφοκλής: Ερμηνευτική προσέγγιση, μτφ. Ν. Πετρόπουλος & Χ. Φαράκλας, Αθήνα: Καρδαμίτσας.
Last Update
09-02-2020