Society-Religion and Culture in modernity

Course Information
TitleΚοινωνία-Θρησκεία-Πολιτισμός στον σύγχρονο κόσμο (1) / Society-Religion and Culture in modernity
Code1403
FacultyTheology
SchoolTheology
Cycle / Level2nd / Postgraduate
Teaching PeriodWinter
CoordinatorChristos Tsironis
CommonYes
StatusActive
Course ID600015625

Programme of Study: Theology and Culture

Registered students: 6
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
KORMOSElective CoursesWinter/Spring-10
CΗristianikī Grammateía kai IstoríaEE-EMVATHYNSĪS1110
Systīmatikī THeología, Koinōniología kai Spoudī tīs THrīskeíasYE-EMVATHYNSĪS1110
Praktikī THeología kai PaidagōgikīEE-EMVATHYNSĪS1110

Class Information
Academic Year2020 – 2021
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600168138
Course Type 2011-2015
Knowledge Deepening / Consolidation
Mode of Delivery
  • Face to face
  • Distance learning
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Learning Outcomes
Upon successful completion of the course, the student will: - have a critical awareness of the historical, social, and cultural significance of religious traditions and of attitudes toward religions. - have an awareness of the ways in which theological understanding or religious belief may influence and inform the ethics, outlook, and behaviour of individuals and communities. - have an appreciation of, and the capacity to apply in practice, an understanding of the complexity of different mentalities, social behaviours and aesthetic responses, and of the ways they have been shaped by beliefs and values, and conversely, how beliefs, sacred texts and art forms have been shaped by society and politics. -An ability to apply theological knowledge in professional and social life, in accordance with human rights and European values by developing an interdisciplinary perspective.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
This course is focused on how contemporary Social Theory developed within the time frame of modernity with a special interest on the Second Modernity period. Therefore it is designed to introduce students to the basic concepts, theories and research methods used by Social Theorists approaching society and religions such as M. Weber, Em. Durkheim, Er. Goffman, R. Merton, C. W. Mills, A. Giddens, Ul. Beck, Z. Bauman. Some major themes will include Modernity, Social Change, Social media, Poverty and Social Exclusion, Power, Globalization, Stigma, consumerism, citizenship, Religion and Faith manifestations in Modernity. A special emphasis will be given on the analysis of the greek society along with the features of Orthodox Tradition concerning the contemporary social issues and problems.
Keywords
social theory, second modernity, sociology of religion, sociology of Christianity
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Audio
  • Multimedia
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Description
Power point presentations, video, fotos and digidal files will be used on the service of learning objectives.
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures100
Reading Assigment100
Written assigments50
Total250
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Summative)
  • Oral Exams (Formative)
Bibliography
Additional bibliography for study
Χ.Ν. Τσιρώνης. Κοινωνικός Αποκλεισμός και Εκπαίδευση στην Ύστερη Νεωτερικότητα, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, (2003) Χ.Ν. Τσιρώνης. Παγκοσμιοποίηση και τοπικές κοινότητες. Συμβολή στην κοινωνική ηθική και το κοινοτικό έργο, Θεσσαλονίκη: Βάνιας (2007) Χ.Ν. Τσιρώνης.Ο καταναλωτισμός στη σύγχρονη Κοινωνική Θεωρία: τομές στο έργο του Z. Bauman,Θεσσαλονίκη: Μπαρμπουνάκης, 2013 Χ.Ν. Τσιρώνης. Άνθρωπος και Κοινωνία: Συμβολή στο διάλογο Θεολογίας και Κοινωνικής Θεωρίας, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 2013 5. Χ.Ν. Τσιρώνης (Ε.Υ. & Επ.), Αλμπάνη Χ., Συτζιούκη Μαρία, Τσιρώνα Ευδοκία, ΑΤΕΝΙ-ΖΩ Εκπαιδευτικό Εγχειρίδιο Μη Τυπικής Εκπαίδευσης για την Παράνομη Διακίνηση και Εμπορία Ανθρώπων, Αθήνα: KEPAD- KMOP, 2014Χ.Ν. Τσιρώνης (Ε.Υ. & Επ.), Αλμπάνη Χ., Συτζιούκη Μαρία, Τσιρώνα Ευδοκία, ΑΤΕΝΙ-ΖΩ Εκπαιδευτικό Εγχειρίδιο Μη Τυπικής Εκπαίδευσης για την Παράνομη Διακίνηση και Εμπορία Ανθρώπων, Αθήνα: KEPAD- KMOP, 2014 Χ. Ν. Τσιρώνης, Θρησκεία και Κοινωνία στη Δεύτερη Νεωτερικότητα: Λόγοι, διάλογοι & αντίλογοι στο έργο του Ul. Beck, Θεσσαλονίκη: Μπαρμπουνάκης, 2018 -Veblen, Th., (edited by M. Banta), The Theory of the Leisure Class, New York: Oxford University Press, 2007 [1899]. -Ward, P., Liquid Church, Cumbria: Paternoster Press, 2002. -Weber, M. (μτφ. Δ. Κούρτοβικ), Η προτεσταντική ηθική και το πνεύμα του καπιταλισμού, Αθήνα: Κάλβος, χ. χ., -Αντωνοπούλου, M., Οι Κλασσικοί της Κοινωνιολογίας. Κοινωνική θεωρία και νεότερη κοινωνία, Αθήνα: Σαββάλας, 2008. -Κάλλιστος Ware Επίσκοπος Διοκλείας, «Μεγάλη Τεσσαρακοστή και Καταναλωτική Κοινωνία», στο:A. Walker- Κ. Καρράς (επ.), Ζωντανή Ορθοδοξία στο σύγχρονο κόσμο, Αθήνα: Εστία, 2001, 91 -112. -Καστοριάδης, Κ., Η Φαντασιακή Θέσμιση της Κοινωνίας, Αθήνα: εκδ. Ράππα, 1985. -Κονδύλης, Π., Η Παρακμή του Αστικού Πολιτισμού, Αθήνα: Θεμέλιο, 1991. -Ναυρίδης, Κ.- Ν. Χρηστάκης, Ταυτότητες: Ψυχοκοινωνική συγκρότηση, Αθήνα: Καστανιώτης, 1997. -Νικολαϊδης, Απ., Κοινωνική Ηθική, Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη, 2009. -Παπαγεωργίου, Ν., Μεταμορφώσεις του ιερού. Κοινωνιολογία και θρησκεία στο έργο του M. Mauss, Θεσσαλονίκη: Πουρναράς, 2005. -Παπαρίζος, Αντ., Θεός, εξουσία και θρησκευτική συνείδηση. Τα γενικά, μετατρεπτικά και ερωτικά ενδιάμεσα και η κοινωνία του ανθρώπου, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 2001. -Πέτρου, Ι., Κοινωνιολογία, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 2007. - Πέτρου, Ι., Κοινωνική Θεωρία και σύγχρονος πολιτισμός, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 2013. -Σιώμκος, Γ., Συμπεριφορά καταναλωτή και στρατηγική μάρκετινγκ, Αθήνα – Πειραιάς: εκδ. Σταμούλης, 1994. -Τερλεξής, Π., Max Weber: Ο καπιταλισμός στα όριά του, τ. ΙΙ, Αθήνα: Παπαζήση, 1999. -Τσακλάγκανος, Αγγ., Βασικές αρχές του marketing. Ανάλυση και έρευνα αγοράς, Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη, 1980. -Τσαούσης, Δ., Η Κοινωνία του Ανθρώπου, Αθήνα: Gutenberg, 1997. -Τσιρώνης, Χ. Ν., Κοινωνικός Αποκλεισμός και εκπαίδευση στην Ύστερη Νεωτερικότητα, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 2003. -Τσιρώνης, Χ. Ν., «Οι νέοι και το πρόβλημα του Κοινωνικού Αποκλεισμού στην Ύστερη Νεωτερικότητα», στο: Γ. Τσομπάνογλου- Γ. Κορρές, Ι. Γιαννοπούλου (επ.), Κοινωνικός Αποκλεισμός και Πολιτικές Ενσωμάτωσης, Αθήνα: Παπαζήση, 2005, σελ.251- 270. -Τσιρώνης, Χ. Ν., Παγκοσμιοποίηση και τοπικές κοινότητες. Συμβολή στην κοινωνική ηθική και το κοινοτικό έργο, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 2007. -Τσιρώνης, Χ. Ν., «Κοινωνική αλληλεπίδραση και κοινωνικές σχέσεις στο σχολείο. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην ενσωμάτωση των μαθητών», στο: ΕΠΠΑΣ, Οδηγός επιμόρφωσης. Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή, Θεσσαλονίκη: ΥΠΕΠΘ, 2008, σελ. 123-140. -Τσιρώνης, Χ. Ν., «Η αντινομία της οικειότητας: επικοινωνία και αποξένωση στο διαδίκτυο», στο: Επιστημονική Επετηρίδα Θεολογικής Σχολής. Τμήμα Θεολογίας, (υπό έκδ. 2013). -Sennett, R., Η τυραννία της οικειότητας. Ο δημόσιος και ο ιδιωτικός χώρος στον δυτικό πολιτισμό, Αθήνα: Νεφέλη,1999. -Shannon, C., Conspicuous Criticism. Tradition, The Individual, and Culture in Americal Social Thought, from Veblen to Mills, Baltimore: Johns Hopkins University Press,1996. -Simmel, G. (D. Frisby Ed.), The Philosophy of Money, London- N. York: Routledge, 20043. -Sklair, L., Globalization: Capitalism and Its Alternatives, Oxford, UK: Oxford University Press, 20023. -Slater, D., “The Ethics of Routine. Consciousness, Tedium and Value”, στο: E. Shove- F. Trentmann- R.Wilk (Eds.), Time, Consumption and Everyday Life. Practice, Materiality and Culture, Oxford: Berg, 2009, σελ. 217-230. -Slater, D., Consumer Culture and Modernity, Cambridge: Polity Press, 1997. -Smith, D., Norbert Elias and Modern Social Theory, London: Sage, 2001. -Smith, D., Zygmunt Bauman. Prophet of Postmodernity, Cambridge: Polity Press, 1999.
Last Update
16-11-2020