Learning Outcomes
• to know the sources and methodology regarding the Greek school education during the Ottoman period
• to evaluate the action of the most important Greek scholars
• to understand the Greek scholars philosophical and theological thinking
• to realize the Ecumenical Patriarchate role in Greek school education
• to be able to analyse issues of the Christian tradition
Course Content (Syllabus)
This course examines issues of Greek education and Christian tradition during the period of the 17th-19th centuries through the action of the most important Greek scholars, especially of ecclesiastical personalities.
Keywords
Greek Orthodox Church, theology, education, Greek scholars, tradition
Additional bibliography for study
Βαλαής, Διον., Εκκλησία και σχολική παιδεία επί τη βάσει πατριαρχικών και συνοδικών εγγράφων της περιόδου 1593-1821, εκδ. Μπαρμπουνάκη, Θεσσαλονίκη 2018.
Ευαγγελίδης, Τρύφων, Η παιδεία επί Τουρκοκρατίας (Ελληνικά σχολεία από της Αλώσεως μέχρι Καποδιστρίου), εν Αθήναις 1936, τ.Α΄-Β΄.
Σάθας, Κων., Νεοελληνική Φιλολογία. Βιογραφίαι των εν τοις γράμμασι διαλαμψάντων Ελλήνων, από της καταλύσεως της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας μέχρι της Ελληνικής εθνεγερσίας (1453-1821), εν Αθήναις 1868.
Χατζόπουλος, Κων., Ελληνικά σχολεία στην περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας (1453-1821), εκδ. Βάνιας, Θεσσαλονίκη 1991.
Henderson, G., Η αναβίωση του ελληνικού στοχασμού 1620-1830. Η ελληνική φιλοσοφία στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, μτφρ. Φ.Κ. Βώρου, Αθήναι 1977.
Podskalsky, Gerhard, Η ελληνική θεολογία επί Τουρκοκρατίας 1453-1821. Η Ορθοδοξία στη σφαίρα επιρροής των δυτικών δογμάτων μετά τη Μεταρρύθμιση, μτφρ. Πρωτοπρ. Γ. Δ. Μεταλληνός, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2005.