Learning Outcomes
The participants:
•Το learn the principles of interfaith education with the aim to conduct proper and constructive dialogue between
• To be aware about the history of contemporary interreligious dialogue
• To be sensitive and aware in interreligious understanding and dialogue with people of different religious, linguistic and cultural backgrounds
• To be exercised in Interreligious Skills
• To learn about Islamic initiatives on Interreligious Dialogue
Course Content (Syllabus)
Knowledge of the principles of interfaith education with the aim to conduct proper and constructive dialogue between Christianity and modern major world religions. Points of convergence and divergence of the principles of major religions to the fundamental principles of Christian teaching for understanding and peaceful coexistence. The timeless dialogue between Eastern Christian Church and Islam. Interfaith education, interreligious dialogue, global initiatives, initiatives of Theological Schools of Athens and Thessaloniki, the Church of Greece and the Patriarchates, conferences interreligious dialogue.
Course Bibliography (Eudoxus)
Γρ. Ζιάκας & Αγγ. Ζιάκα, Διαθρησκειακός Διάλογος, εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη 2016.
Στ. Τσομπανίδης, «Υπέρ της Οικουμένης»: Μελέτες για την Οικουμενική Κίνηση και την
αποστολή της Εκκλησίας στο σημερινό κόσμο, Εκδόσεις Ostracon, Θεσσαλονίκη 2014.
Additional bibliography for study
Π. Βασιλειάδης, Ενότητα και μαρτυρία, εκδόσεις Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2007.
Π. Βασιλειάδης, Μετανεωτερικότητα και Εκκλησία, εκδόσεις Ακρίτας, Θεσσαλονίκη 2002.
Αγγ. Ζιάκα, Διαθρησκειακοί Διάλογοι, Τ. Β΄, εκδόσεις Πουρναρά, Θεσσαλονίκη 2010
Στ. Τσομπανίδης, «Κοινωνικές και οικονομικές παράμετροι του Διαθρησκειακού
Διαλόγου», Θεολογία 84 (2013), τεύχ. 2, 165-192.