FILM AND CHILDREN

Course Information
TitleΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΑ / FILM AND CHILDREN
Code7ΚΠ1
FacultyFine Arts
SchoolFilm
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter
CoordinatorDimitrios Goulis
CommonYes
StatusActive
Course ID600017712

Programme of Study: UPS of School of Film Studies (2009-2013)

Registered students: 65
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
CoreElective Courses beloging to the selected specialization745

Class Information
Academic Year2020 – 2021
Class PeriodWinter
Instructors from Other Categories
Weekly Hours4
Class ID
600168299
Type of the Course
  • Scientific Area
Course Category
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
Upon completion of the course, students will be able to: 1. know the theories regarding childhood 2. know the basic aspects surrounding film and childhood.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Adapt to new situations
  • Work in teams
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Video lectures
  • Multimedia
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Student Assessment
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures521.7
Laboratory Work100.3
Fieldwork
Reading Assigment301
Field trips and participation in conferences / seminars / activities50.2
Written assigments501.7
Exams30.1
Total1505
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative, Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Γουλής, Δημ. (2016), Εικόνες της παιδικής ηλικίας στη μεγάλη οθόνη, Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2016. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68373447 Βάσω Θεοδώρου, Μαρία Μουμουλίδου, Αναστασία Οικονομίδου, «Πιάσε με, αν μπορείς». Η παιδική ηλικία και οι αναπαραστάσεις της στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο, Αθήνα: Αιγόκερως, 2006. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 1733
Additional bibliography for study
Ανδρεάδου, Χαρά, Γουλής, Δημήτριος, Γρόσδος, Σταύρος, (2006). “Κινηματογράφος στο σχολείο: μια αισθητική εμπειρία”. 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Σχολικών Πολιτιστικών Προγραμμάτων: Πολιτισμός & Αισθητική στην Εκπαίδευση, Πανεπιστήμιο Πειραιά, 25 & 26 Νοεμβρίου 2006. Αριές, Φιλίπ (1990), Αιώνες παιδικής ηλικίας, μτφ. Γιούλη Αναστοπούλου, Αθήνα: Γλάρος. Bergala, Alain (2006), L’Hypothèse cinéma: petit traité de transmission du cinéma à l’école et ailleurs, Paris: éd. Les Cahiers du cinema. Bordwell, D., Thompson, K. (2006), Εισαγωγή στη Τέχνη του Κινηματογράφου, μτφ. Κατερίνα Κοκκινίδη, Αθήνα: Εκδόσεις Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης. Buckingham, David (2008), Εκπαίδευση στα ΜΜΕ. Αλφαβητισμός, μάθηση και σύγχρονη κουλτούρα, μτφ. Ιωάννα Σκαρβέλη, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Darke, Chris "Les Enfants et les Cinéphiles": The Moment of Epiphany in "The Spirit of the Beehive", Cinema Journal, Vol. 49, No. 2 (Winter, 2010), pp. 152-158. Hanson, S. (2000) 'Children in film' in Mills, J. and Mills, R. (eds.) Childhood studies : a reader in perspectives of childhood. London : Routledge. pp. 145-160. Honoré, Christophe (ed.) (2017), Les enfants du cinéma : Abécédaire des prénoms, Paris: Coédition Actes Sud / La Cinémathèque française. Horgan, Colin (2015), “Why aren't kids in kids' films anymore?”, The Guardian, Friday August 7, 2015, Ανάκτηση στις 28 Μαρτίου 2016. http://www.theguardian.com/film/filmblog/2015/aug/07/minions-kids-in-kids-films-animations?CMP=share_btn_link Horgan, Colin (2015), “A golden age for kids’ movies. But where are all the kids?” July 17, 2015. Ανάκτηση στις 28 Μαρτίου 2016. http://www.colinfhorgan.com/colin-horgan/2015/7/17/golden-age-kids-movies-no-kids . Θεοδωρίδης, Μένης (2009), «Κινηματογράφος και παιδί: μια απόπειρα χαρτογράφησης του χώρου», Περιοδικό ΟΜΕΠ Ερευνώντας τον κόσμο του παιδιού, Αφιέρωμα: Παιδική Ηλικία και Κινηματογράφος, Επιμέλεια: Ε. Κούρτη, Εκδ. Ελληνικά Γράμματα, τεύχος 9, 1 – 18. Leabeau, Vicky (2008), Childhood and Cinema, London: Reaction Books. Μακρυνιώτη, Δήμητρα (2006). «Μορφές διαχείρισης της παιδικής ηλικίας στις ταινίες της περιόδου 1950-1968» στο Θεοδώρου, Β., Μουμουλίδου, Μ., Οικονομίδου, Α. (επιμ.) Πιάσε με αν μπορείς... Η παιδική ηλικία και οι αναπαραστάσεις της στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο. Αθήνα: Αιγόκερως, 2006, 200-229. Μακρυνιώτη, Δήμητρα (επιμ.) (1997). Παιδική Ηλικία, Αθήνα: νήσος. Ντάβου Μπετίνα (2005) Η Παιδική Ηλικία και τα Μαζικά Μέσα Επικοινωνίας: Μετατροπές της Παιδικής Κατάστασης, Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση Olson, Debbie C. & Scahill Andrew (eds.) (2012), Lost and Othered Children in Contemporary Cinema, Plymouth: Lexington Books. Σπύρου, Δημήτρης (2004). Τα παιδιά στις ταινίες του Φρανσουά Τριφό, Αθήνα: εκδόσεις Νεανικό Πλάνο. Σπύρου, Δημήτρης, «Το ξυπόλητο τάγμα του Γκρέγκ Τάλας», Διάφορα Κείμενα για τον Παιδικό & Νεανικό Κινηματογράφο, Νεανικό Πλάνο, http://www.neanikoplano.gr/content Ανάκτηση στις 7 Ιουνίου 2016. Στασινοπούλου, Μ., (2000). "Ο κινηματογράφος στον ελληνικό αστικό χώρο και η κινηματογραφική εικονογραφία της ελληνικής πόλης στο Μεσοπόλεμο: ασύμβατες πορείες, διαφορετικές ταυτότητες". Η πόλη στους νεότερους χρόνους. Αθήνα: Εκδόσεις Μνήμων. Wagner, Geoffrey (1975). The Novel and the Cinema. Rutherford, NJ: Fairleigh Dickinson University Press. Wilson, Barbara J. (2008). “Media and Children’s Aggression, Fear, and Altruism”, The Future of Children: Children and Electronic Media, Volume 18, No 1, Spring 2008, Princeton: Princeton University. 87-118. Wojcik-Andrews,Ian (2000). Children's Films. History, Ideology, Pedagogy, Theory, New York: Garland Publishing. Valkenburg, P. (2008). Children's responses to the screen. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum. Vallet, François (1991), L’image de l’enfant au cinéma, Paris : Les éditions du CERF.
Last Update
07-02-2021