CURRICULA: THEORY AND PRAXIS PRACTICE

Course Information
TitleΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ: ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ / CURRICULA: THEORY AND PRAXIS PRACTICE
CodeΕΜ79
FacultyEducation
SchoolPrimary Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorGeorgios Grollios
CommonNo
StatusActive
Course ID600017647

Programme of Study: PPS Tmīmatos Dīmotikīs Ekpaídeusīs (2019-sīmera)

Registered students: 180
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
KORMOSElective Courses534

Class Information
Academic Year2020 – 2021
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600178823

Class Schedule

Building
FloorUnknown
HallΕξ αποστάσεως (900)
CalendarWednesday 09:01 to 12:01
Course Type 2016-2020
  • Scientific Area
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
Students will be able to understand the basic principles of classic perspectives on curriculum planning, the social and historical context of their birth and development as well as their influence on education. Moreover students will be able to perceive the influence of these perspectives on texts that refer to curriculum planning as well as to contemporary school curricula of Greek education.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Design and manage projects
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
In this course, perspectives on curriculum planning are presented and dicussed. More precisely, we discuss principles concerning the aims, the content and the roles that teachers and students play in curriculum planning of the following perspectives: a) traditional, b) student - centered, c) social efficiency, d) social reconstruction e) liberatory education and f) critical reconstruction
Keywords
curriculum, planning, perspectives
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures782.6
Reading Assigment391.3
Exams30.1
Total1204
Student Assessment
Description
Written exam at the end of the course
Student Assessment methods
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Γρόλλιος, Γ. (2005) O Paulo Freire και το Αναλυτικό Πρόγραμμα. Θεσσαλονίκη: Βάνιας. Γρόλλιος, Γ. (2011) Προοδευτική Εκπαίδευση και Αν αλυτικό Πρόγραμμα. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο
Additional bibliography for study
Βρεττός, Ι. & Καψάλης, Α. (2009) Αναλυτικά Προγράμματα. Θεωρία, Έρευνα και Πράξη . Τέταρτη Έκδοση. Αθήνα. Νούτσος, Μ. (1983) Διδακτικοί Στόχοι και Αναλυτικό Πρόγραμμα. Κριτική μιας Σύγχρονης Παιδαγωγικής Ιδεολογίας . Γιάννινα: Δωδώνη. Ντιούι Τ. (1982) Το σχολείο που μ’ αρέσει [The School and Society]. Αθήνα: Γλάρος. Ρά σης, Σ. (1988) Η Ανθρωπιστική Παιδεία στη Σύγχρονη Εκπαίδευση . Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής. Ράσης, Σ. (2003) «Η Κρίση της Προοδευτικής Εκπαίδευσης και η Εμφάνιση της Ανασυγκροτικής Φιλοσοφίας της Παιδείας» στο Η Παιδεία στην Αυγή του 21 ου Αιώνα . Πάτρα: Εργαστ ήριο Ιστορικού Αρχείου Νεοελληνικής και Διεθνούς Εκπαίδευσης. Ράσης, Σ. (2006) «Ριζοσπάστες Ρεβιζιονιστές Ιστορικοί της Εκπαίδευσης: Ένα Σύντομο Φωτεινό Διάλειμμα στην Ιστοριογραφία της Αμερικανικής Εκπαίδευσης» στο Τζήκας, Χ. (επιμ) Ζητήματα Ιστορίας και Ιστοριογραφίας της Εκπαίδευσης . Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Φλουρής, Γ. (2000) Αναλυτικά Προγράμματα για μια Νέα Εποχή στην Εκπαίδευση . Έβδομη Έκδοση. Αθήνα: Γρηγόρης. Χατζηγεωργίου, Γ. (1998) Γνώθι το Curriculum. Γενικά και Ειδικά Θέματα Αναλυτικών Προγραμμάτ ων και Διδακτικής . Αθήνα : Ατραπός .
Last Update
06-09-2019