Learning Outcomes
Students will be able to understand the basic principles of classic perspectives on curriculum planning, the social and historical context of their birth and development as well as their influence on education. Moreover students will be able to perceive the influence of these perspectives on texts that refer to curriculum planning as well as to contemporary school curricula of Greek education.
Course Content (Syllabus)
In this course, perspectives on curriculum planning are presented and dicussed. More precisely, we discuss principles concerning the aims, the content and the roles that teachers and students play in curriculum planning of the following perspectives: a) traditional, b) student - centered, c) social efficiency, d) social reconstruction e) liberatory education and f) critical reconstruction
Additional bibliography for study
Βρεττός, Ι. & Καψάλης, Α. (2009)
Αναλυτικά Προγράμματα. Θεωρία, Έρευνα και Πράξη
.
Τέταρτη Έκδοση. Αθήνα.
Νούτσος, Μ. (1983)
Διδακτικοί Στόχοι και Αναλυτικό Πρόγραμμα. Κριτική μιας Σύγχρονης
Παιδαγωγικής Ιδεολογίας
. Γιάννινα: Δωδώνη.
Ντιούι Τ. (1982)
Το σχολείο που μ’ αρέσει
[The School and Society]. Αθήνα: Γλάρος.
Ρά
σης, Σ. (1988)
Η Ανθρωπιστική Παιδεία στη Σύγχρονη Εκπαίδευση
. Θεσσαλονίκη:
Παρατηρητής.
Ράσης, Σ. (2003) «Η Κρίση της Προοδευτικής Εκπαίδευσης και η Εμφάνιση της
Ανασυγκροτικής Φιλοσοφίας της Παιδείας» στο
Η Παιδεία στην Αυγή του 21
ου
Αιώνα
.
Πάτρα: Εργαστ
ήριο Ιστορικού Αρχείου Νεοελληνικής και Διεθνούς Εκπαίδευσης.
Ράσης, Σ. (2006) «Ριζοσπάστες Ρεβιζιονιστές Ιστορικοί της Εκπαίδευσης: Ένα Σύντομο
Φωτεινό Διάλειμμα στην Ιστοριογραφία της Αμερικανικής Εκπαίδευσης» στο Τζήκας, Χ.
(επιμ)
Ζητήματα Ιστορίας και
Ιστοριογραφίας της Εκπαίδευσης
. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Φλουρής, Γ. (2000)
Αναλυτικά Προγράμματα για μια Νέα Εποχή στην Εκπαίδευση
. Έβδομη
Έκδοση. Αθήνα: Γρηγόρης.
Χατζηγεωργίου, Γ. (1998)
Γνώθι το Curriculum. Γενικά και Ειδικά Θέματα Αναλυτικών
Προγραμμάτ
ων και Διδακτικής
. Αθήνα
:
Ατραπός
.