Learning Outcomes
Students and students will be competent and able to:
- be familiar with the stages of historical research,
- to design and implement a research project in the field of history of education,
- to identify historical sources,
- to distinguish among the types of historical sources,
- to work ctitically with primary and secondary historical sources,
- to cultivate scientific skills and to analyze written and oral sources
Course Content (Syllabus)
The course aims to provide students with the basic skills in using historical sources in the filed of history of education.
The course is structured on the following axes:
-The theoretical discussion. Use and exploitation of historical sources.
-Categories of historical sources: primary and secondary sources.
-Types of historical sources: written, oral, documentary sources.
-Search tools and source databases in the field of history of education.
-Ways of analysis and critical approach to historical sources.
-Application on finding, extraction and processing of sources.
Additional bibliography for study
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :
Burke, P. (2004). Αυτοψία. Οι χρήσεις των εικόνων ως ιστορικών μαρτυριών. (μτφρ. A. Ανδρέου), Μεταίχμιο: Αθήνα.
Thompson, P. (2002). Φωνές από το παρελθόν. Προφορική ιστορία. Πλέθρον: Αθήνα.
Μαυροσκούφης, Δ. (2005). Αναζητώντας τα ίχνη της ιστορίας. Ιστοριογραφία, διδακτική μεθοδολογία και ιστορικές πηγές. Αφοί Κυριακίδη: Θεσσαλονίκη.
Ρεπούση, M. - Τσιβάς, A. (επιμ). (2011). Από τα ίχνη στις μαρτυρίες. Η επεξεργασία των ιστορικών πηγών στο μάθημα της ιστορίας. Εκδόσεις Γράφημα: Αθήνα.
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
Θέματα Ιστορίας της Εκπαίδευσης
The Oral History Review