Learning Outcomes
Α. Knowledge
By the end of the course students are expected to:
1. Know the basic concepts and theories related to the issues of the semester.
2. Understand the roots, the “philosophical” underpinnings and the ways that democratic and autocratic attitudes are manifested.
3. Understand and analyze teaching practices resulting from the autocratic or democratic views.
4. Be able to justify their choices concerning various educational issues.
5. Be able to relate theoretical concepts with its practical implications and "outcomes".
Β. Skills, abilities
6. To critically study a series of articles and books of the specific scientific area.
7. To be able to base their views and approaches in reliable scientific knowledge.
8. To be able to identify the pedagogical assumptions that support each teaching 'style', as well as its moral preconditions.
9. To adopt teaching practices that allow all students to acquire the quality of education they deserve.
10. Be able to turn their theoretical tools into everyday school practices.
Course Content (Syllabus)
The course takes place in five broad topics
First Section: The autocratic school
• Historical investigation
• Characteristics
• Operating Framework
• Case studies
Second Section: The democratic school
• Historical investigation
• Democratic values
• Characteristics
• Operating Framework
• Case studies
Tuesday Section: Autocratic Classroom
• Characteristics of the autocratic classroom
• Characteristics of the autocratic teacher
Fourth Section: Democratic Classroom
• Characteristics of democratic Classroom
• Characteristics of the democratic teacher
• Democratic and self-adjusting (laissez-faire) class
Fifth Section: Modern Approaches in the daily operation of the order
• The experiential approach and:
o learning
o socialization
o developing democratic consciousness
o communication in the classroom
o •the fight against school violence
• Personalized learning
• Emotions, learning and values
• playing & learning
• "Joy" and humor in the classroom
Additional bibliography for study
Αναγνωστοπούλου Μ. (2005). Οι διαπροσωπικές σχέσεις εκπαιδευτικών και μαθητών στη σχολική τάξη. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη.
Αραβανής, Γ. (1998). Πειθαρχία και εκπαίδευση. Ο ρόλος των ποινών και των αμοιβών στο σχολείο και στο νηπιαγωγείο. Αθήνα: Γρηγόρης.
Ζάχος, Θ. Δ. (2010). «Έλεγχος» και «Πειθαρχία» στο Σχολείο: Αναγκαιότητες και Κίνδυνοι για τα Παιδιά των Μεταναστών/στριών και των Χαμηλών Κοινωνικοοικονομικών Τάξεων. Στο: ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Αθηνών, Πρακτικά του 1ου Πανελλήνιου Συνέδριου Επιστημών Εκπαίδευσης, τομ. Β΄, 368-376. Αθήνα: Σμυρνιωτάκης.
Flitner A. 1997. Αυταρχική ή φιλελεύθερη αγωγή; Αθήνα: Τυπωθήτω.
Μπίκος, Κ. (2004). Αλληλεπίδραση και κοινωνικές σχέσεις στη σχολική τάξη. Αθήνα : Ελληνικά Γράμματα.
Μπάμπαλης, Θ. (2005). Η κοινωνικοποίηση του παιδιού στη σχολική τάξη. Ατραπός.
Νούτσος, Χ. (1988). Η γκραμσιανή αντίληψη για την παιδαγωγική σχέση. Στο: Antonio Gramsci. Πενήντα χρόνια από το θάνατό του. Ιωάννινα: Επιστημονική επετηρίδα του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Παράρτημα αρ. 35.
Σολομών Ι. & Κουζέλης, Γ. (επιμ.) (1994). Πειθαρχία και Γνώση. Αθήνα: ΕΜΕΑ.
Τσιπλητάρης Α. (2004). Ψυχοκοινωνιολογία της σχολικής τάξης. Αθήνα: Ατραπός.
Wragg, E. C. (2003). Διαχείριση της σχολικής τάξης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα : Σαββάλας.
Ψάλτη, Α., Κασάπη, Σ. & Δεληγιάννη - Κουιμτζή, Β. (2012). Σύγχρονα ψυχοπαιδαγωγικά ζητήματα: Ο εκφοβισμός στα ελληνικά σχολεία. Αθήνα: Gutenberg.