METHODOLOGICAL ISSUES IN LANGUAGE ACQUISITION

Course Information
TitleΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗΣ / METHODOLOGICAL ISSUES IN LANGUAGE ACQUISITION
Title in GermanMethodologische Aspekte des Spracherwerbs
CodeΑΚ0241
FacultyPhilosophy
SchoolGerman Language and Literature
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CommonYes
StatusActive
Course ID600019962

Programme of Study: PPS Tmīmatos Germanikīs Glṓssas kai Filologías Merikīs foítīsīs (2020-sīmera)

Registered students: 0
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
KORMOSEPILEGOMENA EIDIKEUSĪSWinter/Spring-6

Programme of Study: PPS Tmīmatos Germanikīs Glṓssas kai Filologías (2020-sīmera)

Registered students: 35
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
KORMOSEPILEGOMENA EIDIKEUSĪSWinter/Spring-6

Class Information
Academic Year2020 – 2021
Class PeriodWinter
Instructors from Other Categories
Weekly Hours3
Class ID
600180797
Course Type 2011-2015
Knowledge Deepening / Consolidation
Mode of Delivery
  • Face to face
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
  • German (Instruction, Examination)
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Keywords
language acquisition, methodology
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Multimedia
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures36
Reading Assigment93
Written assigments18
Exams3
Total150
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative)
  • Oral Exams (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Fromkin, V., Rodman, R. & Ηyams N. (2005). Εισαγωγή στη μελέτη της γλώσσας. Γ. Ξυδόπουλος (Επιμ.), (Έ. Βάζου, Γ. Ξυδόπουλος, Φ. Παπαδοπούλου & Α. Τσαγγαλίδης, μετ.). Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.
Additional bibliography for study
Υποχρεωτικό υλικό μελέτης Βαρλοκώστα Σ. (2010). Γλωσσική κατάκτηση: Ο έμφυτος και υποσυστημικός χαρακτήρας της γλώσσας. Στο: Κ. Πόταγας & Ι. Ευδοκιμίδης (επιμ.) Συζητήσεις για τον Λόγο στο Αιγινήτειο. Κοινός Τόπος Ψυχιατρικής, Νευροεπιστημών & Επιστημών του Ανθρώπου, Αθήνα: 101-113. Γαλαντόμος, Ι. (2012). Μαθήματα Διγλωσσίας. Αθήνα: Εκδόσεις Επίκεντρο, 35-53, 133-145. Harley, T. (2008) H ψυχολογία της γλώσσας. Ρ. Πήτα (Επιμ.), (Μ. Ζαφείρη, Φ. Λέκκας, Κ. Ρόικου & Ό. Φωτακοπούλου, μετ.). Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 124-129. Μότσιου, Ε. (2014). Εισαγωγή στην ανάπτυξη της γλώσσας. Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 27-45. Παπαηλιού Χ. Φ. (2005). Η ανάπτυξη της γλώσσας. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση, 67-79. Συμπληρωματικό υλικό μελέτης Apeltauer, E. (1997). Grundlagen des Erst- und Fremdsprachenerwerbs. Fernstudieneinheit 15. Kassel, München: Langenscheidt. Böttger, H. (2016). Neurodidaktik des frühen Sprachenlernens. Wo die Sprache zuhause ist. Bad Heilbrunn: Verlag Bad Heilbrunn. Βöttger, H. (2020). Neurowissenschaften und Spracherwerb. In M. Harant, U. Küchler & P. Thomas (Eds.) Theorien! Horizonte für die Lehrerbildung. Tübingen: University Press. Bouko, C., Carton, J., Limacher-Riebold, U., O’Malley, M.-P., Rosenback, R. (2020). Wie man ein Kind zweisprachig erzieht. Praktischer Leitfaden für Eltern, die Kinder zweisprachig erziehen. EU Projekt: PEaCH for bilingual children. URL: https://bilingualfamily.eu/de/materialien-fuer-eltern/ Bußmann, H. (2002). Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag. Butzkamm, W. & Butzkamm, J. (2019). Wie Kinder sprechen lernen. Kindliche Entwicklung und die Sprachlichkeit des Menschen. 4. überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag. Chomsky, N. (2008). Γλώσσα και νους. Ο. Ιορδανίδου (Επιμ.), (Γ.-Ι. Μανιάτης & Ν. Πατέλης, μετ.). Αθήνα: Εκδόσεις Πολύτροπον. Dietrich, R. (2002). Psycholinguistik. Stuttgart – Weimar: Verlag J. B. Metzler. Hoff, E. (2020). Γλωσσική ανάπτυξη. Μ. Μαρτζούκου & Δ. Παπαδοπούλου (Επιμ.), (Σ. Αργυρόπουλος, μετ.). Λευκωσία: Εκδόσεις Πασχαλίδης, Broken Hill Publishers LTD. Kandel, E. R. (1999). Γλώσσα. Στο Ε. R. Kandel, J. H. Schwartz, T. M. Jessell, Νευροεπιστήμη και συμπεριφορά. A. Καραμανλίδης (Επιμ.), (Χ. Καζλαρής, Α. Καραμανλίδης & Γ. Χ. Παπαδόπουλος, μετ.). Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. Κατή, Δ. (2009). Γλώσσα και επικοινωνία στο παιδί (7η εκδ.). Αθήνα: Οδυσσέας. Kauschke C. (2012). Kindlicher Spracherwerb im Deutschen. Berlin: De Gruyter. Klann-Delius, G. (1999). Spracherwerb. Stuttgart – Weimar: Verlag J. B. Metzler. Klann-Delius, G. (2016). Spracherwerb. Eine Einführung. 3. aktualisierte und erweiterte Auflage. Stuttgart: J.B. Metzler, Part of Springer Nature - Springer-Verlag GmbH. Klein, W. (2007). Mechanismen des Erst- und Zweitspracherwerbs. In: Sprache – Stimme – Gehör, 31: 138-143. Leist-Villis, Α. (2016). Elternratgeber Zweisprachigkeit. 7. aktualisierte Edition. Stauffenburg-Verlag. Lundquist-Mog, A. & Widlok, B. (2015). DaF für Kinder (DLL8). Μünchen: Klett-Langenscheidt. Μaher, J. & Groves, J. (2012). Τσόμσκι. Εικονογραφημένος οδηγός. (Φ. Γαϊδατζή, μετ.). Αθήνα: Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη Α.Ε. Miller, G. (1995). Γλώσσα και ομιλία. Σ. Βοσνιάδου (Επιμ.), Ι. Ετμεκτζογλου, Ι. Διακίδου, Ε. Παπαδημητρίου, μετ.). Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg. Müller, N., Kupish, T., Schmitz, K. & Cantone, K. (2006). Einführung in die Mehrsprachigkeitsforschung. Tübingen: Gunter Narr Verlag. Niederhauser, J. (2006). Die schriftliche Arbeit – kurz gefasst. Mannheim: Dudenverlag. Πήτα, Ρ. (1998). Ψυχολογία της Γλώσσας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Pinker, S. (1996). Der Sprachinstinkt. Wie der Geist die Sprache bildet. (M. Wiese, Üb.) München: Droemer Knaur. Rathert, M. (2020). Psycholinguistik. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag. Rothweiler, M. (2007). Spracherwerb. In: J. Meibauer, U. Demske, J. Geilfuß-Wolfgang, J. Pafel, K. H. Ramers, M. Rothweiler & Μ. Steinbach (Hrgb.) Einführung in die germanistische Linguistik. Stuttgart – Weimar: Verlag J. B. Metzler. Weskamp, R. (2007). Mehrsprachigkeit. Braunschweig: Schroedel – Diesterweg – Klinkhardt.
Last Update
23-06-2021