Learning Outcomes
Upon completion of the course students will be able to
~ understand that terms like satire and humor have been identified variously;
~ practice in critical reading;
~ attempt to detect aspects of poetic production which have not been studied particularly critical, as it insists highlights (not unfairly) the importance of History.
Course Content (Syllabus)
Starting with the fundamental considerations of Henri Bergson and Luigi Pirandello, will be summarized various (and different) versions have been given for satire and humor.
Based on an extensive corpus of poems (1944-1974), it will be attempted to trace the various techniques by which the poetic construct and reconstruct (sometimes subversive) links with the painful memory, the postwar political and social reality, even with the very poetic art.
Course Bibliography (Eudoxus)
1) Κατερίνα Κωστίου, Εισαγωγή στην ποιητική της ανατροπής. Σάτιρα, ειρωνεία, παρωδία, χιούμορ, εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 2005.
2) Jan Bremmer - Herman Roodenburg, Πολιτισμική ιστορία του χιούμορ. Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα (μτφρ. Γιώργος Δίπλας), εκδόσεις Πολύτροπον, Αθήνα 2005.
3) Κώστας Γ. Παπαγεωργίου – Βαγγέλης Χατζηβασιλείου (ανθολόγηση – επιμέλεια), Ανθολογία της ελληνικής ποίησης (20ός αιώνας). Τόμος Γ΄ (1940-1970), εκδόσεις Κότινος, Αθήνα 2012.
4)Κώστας Γ. Παπαγεωργίου – Βαγγέλης Χατζηβασιλείου (ανθολόγηση – επιμέλεια), Ανθολογία της ελληνικής ποίησης (20ός αιώνας). Τόμος Δ΄ (1970-2000), εκδόσεις Κότινος, Αθήνα 2013.