COUNSELLING-SOCIAL AND EMOTIONAL LEARNING

Course Information
TitleΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ / COUNSELLING-SOCIAL AND EMOTIONAL LEARNING
CodeΕΠ.2.031
FacultyEducation
SchoolEarly Childhood Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorConstantinos Vouyoukas
CommonNo
StatusActive
Course ID80003399

Class Information
Academic Year2020 – 2021
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600182959
Course Type 2021
Specific Foundation
Course Type 2016-2020
  • Scientific Area
  • Skills Development
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
Upon successful course completion students will: 1. acquire scientific knowledge and get training regarding the teaching profession, 2. become familiar with communication and councelling skills and be able το manage children's problems in classroom and 3. be able to communicate effectively with children, help children manage their conflicts and manage crises in their classrooms.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
Course Content (Syllabus)
Definition of counseling. Mental health and counselling. Main theories of counseling. Counselling and children with learning difficulties. Stages of counselling procedure and counselling skills. Conflict resolution skills. Crisis intervention in the classroom.
Keywords
counselling, communication/counselling skills, school consultation
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Description
powerpoint, email, elearning
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures391.6
Written assigments562.2
Exams552.2
Total1506
Student Assessment
Description
Written exams (70% of the total grade), two compulsory personal assignments (up to 1.5 points each). Optional essay (up to 1.5 points). In order for the essay points to be taken into account, written evaluation must be no less than 5/10.
Student Assessment methods
  • Written Exam with Short Answer Questions (Summative)
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
  • Written Assignment (Summative)
  • Performance / Staging (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Χατζηχρήστου, Χ. (2008). Κοινωνική και Συναισθηματική Αγωγή στο Σχολείο. Τυπωθήτω. Χατζηχρήστου, Χ. (2014). Συμβουλευτική στη Σχολική Κοινότητα. Gutenberg.
Additional bibliography for study
Μαλικιώση - Λοΐζου, Μ (2001, 2010). Η Συμβουλευτική Ψυχολογία στην Εκπαίδευση. Μαλικιώση - Λοΐζου, Μ (1993, 1994, 1998, 2017). Συμβουλευτική Ψυχολογία. Brown, D., Pryzwansky, W. B. & Schulte, A. C. (2006). Ψυχολογική Διαλεκτική Συμβουλευτική. Τυπωθήτω. Gottman, J. (2000). Η Συναισθηματική Νοημοσύνη των Παιδιών. Ελληνικά Γράμματα. Ivey, Α. Ε, Gluckstern, Ν. Β & Bradford. Μ.Ι. (1996). Συμβουλευτική: Μέθοδος Πρακτικής Προσέγγισης. Ελληνικά Γράμματα. Μπρούζος, Α. (1999). Ο Εκπαιδευτικός ως Λειτουργός Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού. Λύχνος. Μπρούζος, Α. (2004). Προσωποκεντρική συμβουλευτική : θεωρία έρευνα και εφαρμογές. Τυπωθήτω. Geldard, K. & Geldard, D. (2015). H Συμβουλευτική Ψυχολογία στα Παιδιά. Εκδόσεις Πεδίο. Doll, B., Zucker, S. & Βrehm, K. (2009). Σχολικές τάξεις που προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα. Εκδόσεις Τυπωθήτω. Κοσμίδου-Hardy, Χ. (1996). Συμβουλευτική: θεωρία και πρακτική με ασκήσεις για την ανάπτυξη αυτογνωσίας. Nelson-Jones, R. (2009). Βασικές δεξιότητες συμβουλευτικής. Ένα εγχειρίδιο για βοηθούς. McLeond, J. (2005). Εισαγωγή στη Συμβουλευτική. Αθήνα. Κοσμίδου-Hardy, Χ. (1996). Συμβουλευτική: θεωρία και πρακτική με ασκήσεις για την ανάπτυξη αυτογνωσίας. Nelson-Jones, R. (2009). Βασικές δεξιότητες συμβουλευτικής. Ένα εγχειρίδιο για βοηθούς. Κλεφτάρας, Γ. (2009). Πολιτισμική και Πολυπολλιτισμική Συμβουλευτική. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Shiraev, E. B. & Levy, D.A. (2018). Διαπολιτισμική Ψυχολογία. Αθήνα: Πεδίο. Dale, M. (2000). Τρόποι Συνεργασίας με Οικογένειες Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες. Εκδόσεις Έλλην Κουρκούτας, Η. (επιμ.) (2017). Σχολική Συμβουλευτική και Παρεμβάσεις για παιδιά με διαταραχές. Εκδόσεις Πεδίο.
Last Update
10-09-2021