Learning Outcomes
With the successful completion of the course the students are expected to:
•Elaborate theoretical notions concerning the relation between literature, society, education
•Know a model of teaching literature in primary and secondary education
•Discuss a series of specific problems of teaching literature, concerning both the content and the teaching methods
•Be able to criticize and assess literature curricula
Course Content (Syllabus)
The purpose of this course is to offer a systematic framework of principles, aims and methods for teaching literature. In particular, it aims at a critical redefinition of the content and methods of the literature class, informed by cultural studies, theories of literature and children’s literature as well as critical pedagogy.
Among the issues that are being discussed are:
•Basic theories of literature that facilitate the understanding of the complexity of the phenomenon of literature and various approaches towards it.
•The interrelation between the literary and the educational institution.
•The formulation of the literary canon of contemporary Greek literature
•Τhe complex issue of teaching values through literature .
•Ways of organizing the literature lesson and teaching approaches for the various literary genres.
Theater in education
Students assesssment in literature class.
Course Bibliography (Eudoxus)
1. Αποστολίδου Β.,Κόκορης Δ., Μπακογιάννης Μ., Χοτολίδου Ε., Λογοτεχνική ανάγνωση στο Σχολείο και στην Κοινωνία, Αθήνα, Gutenberg, 2018. Κωδικός 77109634
2.Αποστολίδου Β., Χοντολίδου Ε. (επιμ.), Λογοτεχνία και εκπαίδευση, Αθήνα, Τυπωθήτω Γ. Δαρδανός, 1999.
Κωδικός Eudoxus: 31741
Additional bibliography for study
Anderson, Richard κ.ά. (1994). Πώς να δημιουργήσουμε ένα έθνος από αναγνώστες/επιμ. Στέλλα Βοσνιάδου, μτφρ. Ανθή Αρχοντίδου κ.ά. Αθήνα: Gutenberg
Καλογήρου, Τζίνα & Κική Λαλαγιάννη επιμ. (2005). Η Λογοτεχνία στο σχολείο. Θεωρητικές προσεγγίσεις και διδακτικές εφαρμογές στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση/εισ. Άντα Κατσίκη-Γκίβαλου. Αθήνα: τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός.
Σπινκ, Τζων (Spink, John) (1989). Τα παιδιά ως αναγνώστες/μτφρ. Κυριάκος Ντελόπουλος. Αθήνα: Καστανιώτης.
Φρυδάκη, Ευαγγελία (2003). Η θεωρία της λογοτεχνίας στην πράξη της διδασκαλίας. Αθήνα: Κριτική.
Στη σειρά Κλειδιά και Αντικλείδια, ΠΕΜ, ΥΠΕΠΘ, Πανεπιστήμιο Αθηνών
www.kleidiakaiantikleidia.net):
Αποστολίδου, Βενετία (2003). Ανάγνωση και ετερότητα.
Χοντολίδου, Ελένη (2003). Ταυτότητες και λογοτεχνία στο σχολείο.