Learning Outcomes
After completion of the course, students should be able, on their own and / or in collaboration with other teachers, to design, organize, implement and evaluate sustainability programs at elementary school on the basis of the relevant curriculum and international trends, and by incorporating non formal learning environments (field visits). Emphasis is placed on achieving sustainability goals and adopting modern and cooperative teaching methods.
Course Content (Syllabus)
Sustainability and Sustainability Principles (Sustainable Development and Sustainability Education) * Current Primary School Curricula, New Sustainability Studies Programs * UNESCO Sustainability Goals * Teaching Approaches to ESD (project, case study, etc.) * Curriculum-based teaching * Design and implementation of sustainability programs by groups of preservice-students at elementary school * Use of concept maps * Role playing * Field visits * Use of new technologies * Practical training * Assessment of teachings * Indoor and outdoor games for the teaching of sustainability concepts * Organization and realization of teaching learning sequences (TLS) in areas with social, scientific, economic and cultural characteristics thar will emerge sustainability aspects.
Additional bibliography for study
Shallcross Tony, Robinson John, Pace Paul, Wals Arjen, Bezzina Christopher, Niiranen - Niittya Hanna, McDonnell Pat, Almeida Fatima Matos (2009). Δημιουργώντας βιώσιμα σχολικά περιβάλλοντα, Αθήνα, Επίκεντρο Α.Ε.. (κωδικός στον Εύδοξο: 14921).
UNESCO (2006). Education for Sustainable Development Toolkit. Available at http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001524/152453eo.pdf.
UNESCO (2012). Education for Sustainable Development Sourcebook. Available at http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002163/216383e.pdf.
UNESCO. Teaching and learning for a sustainable future. A multimedia teacher education programme. Available at http://www.unesco.org/education/tlsf.
Δημητρίου, Α. (2009). Η περιβαλλοντική Εκπαίδευση: περιβάλλον αειφορία, Επίκεντρο, ISBN: 978-960-458-214-3. (κωδικός στον Εύδοξο: 15129)
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2011). Νέο πρόγραμμα Σπουδών για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη. Διαθέσιμο στο http://ebooks.edu.gr/new/ps.php (2. ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΠΡΟΣ ΤΑ ΙΣΧΥΟΝΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ, Επιστημονικό Πεδίο: Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη), προσπελάθηκε 1 Σεπεμβρίου 2018.
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2011). Νέο πρόγραμμα Σπουδών για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη – Οδηγός ΕΚπαιδευτικού. Διαθέσιμο στο http://ebooks.edu.gr/new/ps.php, (2. ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΠΡΟΣ ΤΑ ΙΣΧΥΟΝΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ Β. Οδηγοί για τον Εκπαιδευτικό, Επιστημονικό Πεδίο: Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη), προσπελάθηκε 1 Σεπτεμβρίου 2018.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2002). ΔΕΠΠΣ - Προγράμματα σχεδιασμού και ανάπτυξης διαθεματικών δραστηριοτήτων – Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Διαθέσιμο στο http://ebooks.edu.gr/info/cps/31depps_Peribalontikis.pdf, προσπελάθηκε 1 Σεπτεμβρίου 2018.
Περιοδικό ΄Για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση’. Διαθέσιμο στο http://www.peekpemagazine.gr/
Πύλη Παιδαγωγικού Υλικού Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Διαθέσιμο στο http://www.env-edu.gr/, προσπελάθηκε 1 Σεπτεμβρίου 2018.
Πύλη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Διαθέσιμη στο http://www.kpe.gr.