IMPLEMENTATION OF SUSTAINABILITY PROJECTS IN PRIMARY SCHOOL

Course Information
TitleΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ / IMPLEMENTATION OF SUSTAINABILITY PROJECTS IN PRIMARY SCHOOL
CodeΥΕΜΠ10
FacultyEducation
SchoolPrimary Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorGeorgios Malandrakis
CommonNo
StatusActive
Course ID600017608

Programme of Study: PPS Tmīmatos Dīmotikīs Ekpaídeusīs (2019-sīmera)

Registered students: 1
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
KORMOSYPOCΗREŌTIKO KATEPILOGĪN PRAKTIKĪS 745

Class Information
Academic Year2020 – 2021
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600183322

Class Schedule

Building
Floor-
HallΕξ αποστάσεως (900)
CalendarΔευτέρα 18:00 έως 21:00
Course Type 2011-2015
Knowledge Deepening / Consolidation
Mode of Delivery
  • Face to face
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
  • English (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
After completion of the course, students should be able, on their own and / or in collaboration with other teachers, to design, organize, implement and evaluate sustainability programs at elementary school on the basis of the relevant curriculum and international trends, and by incorporating non formal learning environments (field visits). Emphasis is placed on achieving sustainability goals and adopting modern and cooperative teaching methods.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Respect natural environment
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
Sustainability and Sustainability Principles (Sustainable Development and Sustainability Education) * Current Primary School Curricula, New Sustainability Studies Programs * UNESCO Sustainability Goals * Teaching Approaches to ESD (project, case study, etc.) * Curriculum-based teaching * Design and implementation of sustainability programs by groups of preservice-students at elementary school * Use of concept maps * Role playing * Field visits * Use of new technologies * Practical training * Assessment of teachings * Indoor and outdoor games for the teaching of sustainability concepts * Organization and realization of teaching learning sequences (TLS) in areas with social, scientific, economic and cultural characteristics thar will emerge sustainability aspects.
Keywords
Education for Sustainability, Teaching practice, Site visits
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Interactive excersises
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Laboratory Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures270.9
Fieldwork60.2
Internship120.4
Interactive Teaching in Information Center60.2
Written assigments280.9
Exams10.0
Teaching preparation702.3
Total1505
Student Assessment
Description
i. Attedance and participation to the lessons (20%), ii. Deliverables and esseays during the course (40%), iii. Teaching practice (40%)
Student Assessment methods
  • Oral Exams (Formative)
  • School teaching (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Ταρατόρη-Τσαλκατίδου Ελένη (2015). Η Μέθοδος Project στη Θεωρία και στην Πράξη. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. ISBN: 978-960-602-023-0 (Εύδοξος: 50662946) Σέμογλου, Κ. και Τζάνη, Β. (2014). Παίζω και Μαθαίνω ...Μελέτη Περιβάλλοντος. ΙΩΝ. (Εύδοξος: 41964019)
Additional bibliography for study
Shallcross Tony, Robinson John, Pace Paul, Wals Arjen, Bezzina Christopher, Niiranen - Niittya Hanna, McDonnell Pat, Almeida Fatima Matos (2009). Δημιουργώντας βιώσιμα σχολικά περιβάλλοντα, Αθήνα, Επίκεντρο Α.Ε.. (κωδικός στον Εύδοξο: 14921). UNESCO (2006). Education for Sustainable Development Toolkit. Available at http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001524/152453eo.pdf. UNESCO (2012). Education for Sustainable Development Sourcebook. Available at http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002163/216383e.pdf. UNESCO. Teaching and learning for a sustainable future. A multimedia teacher education programme. Available at http://www.unesco.org/education/tlsf. Δημητρίου, Α. (2009). Η περιβαλλοντική Εκπαίδευση: περιβάλλον αειφορία, Επίκεντρο, ISBN: 978-960-458-214-3. (κωδικός στον Εύδοξο: 15129) Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2011). Νέο πρόγραμμα Σπουδών για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη. Διαθέσιμο στο http://ebooks.edu.gr/new/ps.php (2. ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΠΡΟΣ ΤΑ ΙΣΧΥΟΝΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ, Επιστημονικό Πεδίο: Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη), προσπελάθηκε 1 Σεπεμβρίου 2018. Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2011). Νέο πρόγραμμα Σπουδών για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη – Οδηγός ΕΚπαιδευτικού. Διαθέσιμο στο http://ebooks.edu.gr/new/ps.php, (2. ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΠΡΟΣ ΤΑ ΙΣΧΥΟΝΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ Β. Οδηγοί για τον Εκπαιδευτικό, Επιστημονικό Πεδίο: Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη), προσπελάθηκε 1 Σεπτεμβρίου 2018. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2002). ΔΕΠΠΣ - Προγράμματα σχεδιασμού και ανάπτυξης διαθεματικών δραστηριοτήτων – Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Διαθέσιμο στο http://ebooks.edu.gr/info/cps/31depps_Peribalontikis.pdf, προσπελάθηκε 1 Σεπτεμβρίου 2018. Περιοδικό ΄Για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση’. Διαθέσιμο στο http://www.peekpemagazine.gr/ Πύλη Παιδαγωγικού Υλικού Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Διαθέσιμο στο http://www.env-edu.gr/, προσπελάθηκε 1 Σεπτεμβρίου 2018. Πύλη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Διαθέσιμη στο http://www.kpe.gr.
Last Update
04-06-2021