Opera, music theater and performing arts in the Greek music creation

Course Information
TitleΌπερα, μουσικό θέατρο και παραστατικές τέχνες στην νεοελληνική μουσική δημιουργία / Opera, music theater and performing arts in the Greek music creation
CodeΙΠ2027
FacultyFine Arts
SchoolMusic Studies
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodSpring
CommonNo
StatusActive
Course ID600020110

Programme of Study: PPS Tmīmatos Mousikṓn Spoudṓn (2017-sīmera)

Registered students: 42
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
Musicology / Music EducationElective Courses845
Music CompositionElective Courses845

Class Information
Academic Year2020 – 2021
Class PeriodSpring
Instructors from Other Categories
Weekly Hours3
Class ID
600184250
Mode of Delivery
  • Distance learning
Digital Course Content
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Learning Outcomes
The students should be in a position to: • have a historical overview of the creation of Greek composers of opera, operetta, music theater, together with various types of performing arts such as ballet theater, music for theater, from the 19th century till today. • to understand concepts, terms, interartistic parameters and structural elements of the various performing arts.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Work autonomously
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
The course aims at providing a historical overview of the creation of Greek composers of opera, operetta, music theater, together with various types of performing arts such as ballet theater, music for theater, from the 19th century till today. The course focuses on the interartistic approach aiming at discussing aspects of the musical dramaturgy and of the scenical production in general.The course aims at clarifying concepts, terms, interartistic parameters and structural elements of the various performing arts.
Keywords
Opera, music theater, performing arts, libretto, dramaturgy, Greek composers
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Audio
  • Multimedia
  • Interactive excersises
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures
Reading Assigment
Written assigments
Total
Student Assessment
Description
• physical presence in class • presentation of a part of the assignment • successful application of theory and practice in the final assignment
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative, Summative)
  • Performance / Staging (Formative, Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Αλεξιάδης, Μηνάς, Ι., (επιμ.),Πρακτικά του συνεδρίου Επτανησιακή όπερα και μουσικό θέατρο έως το 1953, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 23–24 Απριλίου 2010 (Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ). [ΙSBN 978 - 960 - 466 - 096 - 4]. (http://www.theatre.uoa.gr/fileadmin/theatre.uoa.gr/uploads/PDF _Files/EPTANISIAKI%20OPERA.PRAKTIKA%20SYNEDRIO U.pdf) Ανωγειανάκης, Φ., (1958), «Η μουσική στη νεώτερη Ελλάδα», Επίμετρο στο: Νεφ, Κ., (1985), Ιστορία της μουσικής, Αθήνα: Βότσης Ν., σελ. 546-611 Γεροθανάση, Σ., (2014), Η μουσική δραματουργία της ελληνικής όπερας. Αναλυτικές και ερμηνευτικές προσεγγίσεις της δραματουργίας και των τεχνικών σύνθεσης σε επιλεγμένες όπερες των συνθετών Nικόλαου Χαλικιόπουλου Μάντζαρου, Παύλου Καρρέρ, Σπυρίδωνος Φιλίσκου Σαμάρα και Μάριου Βάρβογλη, διδακτορική διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Καλομοίρης, Μ., (1988), Η ζωή μου και η Τέχνη μου - Απομνημονεύματα 1883 - 1908, Αθήνα: εκδόσεις Νεφέλη. Καρδάμης, Κ., (2002), «Greek Music of the Early Nineteenth Century: Nikolaos Halikiopoulos Mantzaros and his Early Works», στο διαδικτυακό περιοδικό των μεταπτυχιακών φοιτητών του Πανεπιστημίου του Λονδίνου Royal Holloway University of London Graduate Music Research (www.rhgmr.supanet.com). Καρδάμης, Κ., Ξανθουδάκης, Χ., (επιμ.) (2003), Νικόλαος Χαλικιόπουλος Μάντζαρος: ερευνητική συμβολή στα 130 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη, Κέρκυρα: Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Μουσικών Σπουδών. Καρδάμης, Κ., (2006), Ο προσολωμικός Νικόλαος Χαλικιόπουλος Μάντζαρος και το έργο του, διδακτορική διατριβή, Κέρκυρα: Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Μουσικών Σπουδών. Καρδάμης, Κ., (2008), Νικόλαος Χαλικιόπουλος Μάντζαρος: «Ενότητα μέσα στην πολλαπλότητα», Κέρκυρα: Εταιρεία Κερκυραϊκών Σπουδών. Καρδάμης, K., Κουρμπανά, Σ., Ξανθουδάκης, X., (επιμ.) (2011), Στους μουσικούς βηματισμούς του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, Αθήνα: Έκδοση του Ομίλου Μελέτης του Ελληνικού Διαφωτισμού. Κοντογιώργη, Α., (2000), Η σκηνογραφία του ελληνικού θεάτρου 1930-1960, Θεσσαλονίκη: University Studio Press. Κουτρουμάνου, Χ., (2015), Οι ελληνικές όπερες και οπερέττες στην Εθνική Λυρική Σκηνή, Ερευνητική εργασία, Ρέθυμνο: Φ.Κ.Σ. Κωνστάντζος, Γ., (2017), Ναπολέων Λαμπελέτ 1864-1932, Αθήνα: Aρχείο Ελληνικής Μουσικής. Λεωτσάκος, Γ., (2003), Παύλος Καρρέρ: απομνημονεύματα και εργογραφία, Αθήνα: Μουσείο Μπενάκη, Ιόνιο Πανεπιστήμιο. N. Maliaras (ed.), The National Element in Music, online conference Proceedings, Department of Music Studies Ε.Κ.P.Α., School of Music Studies, Kapodistrian University of Athens 2014, pp. 50-61 [ISBN: 978-960-93-5959-7]. (http://nem2013.music.uoa.gr/NEMproc2013.pdf) Μαλιάρας, Ν., (2016), «Σπυρίδων Ξύνδας, Ο υποψήφιος (1867): Η πρώτη ελληνόγλωσση όπερα. Μια προσέγγιση στο έργο (κυρίως στην ενορχήστρωση Ρομποτή, 1931) βάσει των διαθέσιμων πηγών, καθώς και μερικές ιστορικές και αναλυτικές παρατηρήσεις», Πρακτικά του 7ου Διατμηματικού Μουσικολογικού Συνεδρίου, Ι. Φούλιας, Π. Βούβαρης, Κ. Καρδάμης, Κ. Χάρδας (επιμ.), Μουσική, λόγος και τέχνες, Θεσσαλονίκη 2016, σελ. 290-298. Ξανθουδάκης, Χ., (1994), «Μάντζαρου τύχαι», Πορφύρας, τ. 75, σελ. 24-34. Ξανθουδάκης, X., (2002), «Ένας άγνωστος συνθέτης», προγραμματικές σημειώσεις από το διήμερο εκδηλώσεων, Αθήνα, 7-8 Δεκεμβρίου. Ξανθουδάκης, Χ., (2006), «Ο ποιητής της Aria Greca», Μουσικός λόγος, τ. 7, σελ.30-57. Ξανθουδάκης, Χ., (2011), «Composers, Trends and the Question of Nationality in Nineteenth-Century Musical Greece», Nineteenth-Century Music Review, τ. 8, σελ. 41-55. Καρδάμης (2011: 108), «From Popular to Esoteric: Nikolaos Mantzaros and the Development of his Career as a Composer», Nineteenth-Century Music Review, τ. 8, σελ. 101-126. Ξεπαπαδάκου, A., (2003), «O Μάρκος Μπότσαρης του Παύλου Καρρέρ: μια “εθνική” όπερα», Μουσικός Λόγος, Εξαμηνιαία Επιθεώρηση Μουσικής, τεύχος 5, Αθήνα: Μουσικός Εκδοτικός Οίκος Κ. Παπαγρηγορίου – Χ. Νάκας, σελ. 27-63. Ξεπαπαδάκου, Α., (2005), Ο Παύλος Καρρέρ και το μελοδραματικό του έργο, διδακτορική διατριβή, Αθήνα: Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Ξεπαπαδάκου, Α., (2011), «Το εθνικό στοιχείο στην επτανησιακή όπερα. Η περίπτωση του Παύλου Καρρέρ», Αριάδνη, Επιστημονικό Περιοδικό της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης, Ρέθυμνο, σελ. 169-199. Ο Υποψήφιος, Επετειακή Έκδοση (1867-2017), Φιλαρμονική Εταιρεία Κέρκυρας, 2017. Ρεντζεπέρη, Ά., (2002), Η σχέση μουσικής και λόγου στο μελοδραματικό έργο των Ελλήνων συνθετών της πρώτης γενιάς της Εθνικής Μουσικής Σχολής Διονυσίου Λαυράγκα, Μανώλη Καλομοίρη και Μάριου Βάρβογλη, διδακτορική διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Ρωμανού Κ., (1996), Εθνικής Μουσικής Περιήγησις, 1901 - 1912, τόμος Α’, Αθήνα: εκδόσεις Κουλτούρα. Ρωμανού, Κ., (2006), Εντεχνη Ελληνική Μουσική στους νεώτερους χρόνους, Αθήνα: Εκδόσεις Κούντουρα. Σακαλλιέρος, Γ., (2003), «Φύση, μεθοδολογία και τυπολογία της μουσικής ανάλυσης. Η αναλυτική σκέψη στο β΄ μισό του 20ου αιώνα», Πολυφωνία 3, σελ. 70-105. Σακαλλιέρος, Γ., (2006), «Η θέση της γυναίκας στην έντεχνη νεοελληνική μουσική δημιουργία (19ος – 20ος αι.). Μια ιστορική επισκόπηση», στο: Βασιλική Κοντογιάννη (επιμ.), Λόγος Γυναικών, Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Κομοτηνή 26-28 Μαΐου 2006 (Αθήνα: Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο, 2008), σελ. 443-453. Σακαλλιέρος, Γ., (2009), «Η όπερα Αδελφή Βεατρίκη (Sœur Béatrice) του Δημήτρη Μητρόπουλου (1918): μουσική υφή, αισθητικές κατευθύνσεις και ιστορικό πλαίσιο δημιουργίας», στο: Γιώργος Βλαστός (επιμ.), Πρακτικά συνεδρίου Ελληνική μουσική δημιουργία του 20ου αιώνα για το λυρικό θέατρο και άλλες παραστατικές τέχνες, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 27-29 Μαρτίου 2009 (Αθήνα: Σύλλογος οι Φίλοι της Μουσικής, 2009), σελ. 17-29. Sakallieros, G., (2011), «Mitropoulos’ composing in the 1920s: into and out of the Second Viennese School boundaries», διάλεξη που πραγματοποιήθηκε στην ημερίδα με τίτλο Dimitri Mitropoulos: Der Dirigent – Der Komponist (Δημήτρης Μητρόπουλος: ο μαέστρος – ο συνθέτης), Ινστιτούτο Μουσικολογίας Πανεπιστημίου Βιέννης, 22 Οκτωβρίου 2011 - Ηλεκτρονική δημοσίευση του πλήρους κειμένου στην ιστοσελίδα http://www.dimitrimitropoulos.gr (σε επιμέλεια Απόστολου Κώστιου). Sakallieros, G., (2012), «Diverging from an established Greek musical nationalism: aspects of modernism in the works of Dimitri Mitropoulos, Nikos Skalkottas, Dimitrios Levidis and Harilaos Perpessas, during the 1920s and 30s», Muzikologija 12 (Musicology 12, Journal of the Institute of Musicology of the Serbian Academy of Arts and Sciences, 2012), σελ. 183-206. Sakallieros, G., (2016), Dimitri Mitropoulos and His Works in the 1920s. The Introduction of Musical Modernism in Greece, Athens: Hellenic Music Centre. Nίκα-Σαμψών, Ε., (2007), «Όπερα», στο συλλογικό τόμο Μουσική, Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών, σελ. 107-149. Νίκα-Σαμψών, Ε., (επιμ.) (2019), Εισαγωγή στη Μουσικολογία, Θεσσαλονίκη: Τμήμα Μουσικών Σπουδών – University Studio Press. Σειραγάκης, Μ., (2009), Το ελαφρό μουσικό θέατρο στη μεσοπολεμική Αθήνα 1922-1940, 2 τόμοι, Αθήνα: Καστανιώτης. Σειραγάκης, Μ., (2014), Ναπολέων Λαμπελέτ, Ένας ανέστιος κοσμοπολίτης, Αθήνα: Κέντρο Ελληνικής Μουσικής. Τρικούπης, Α., (2008), Ανδρέας Νεζερίτης (1897-1980): η ζωή και το έργο του, διδακτορική διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Φιστουρής, Δ., (2014), Η μελωδική γραμμή και η φωνητική γραφή στις όπερες του Σπύρου Σαμάρα: μουσικοδραματολογική ανάλυση και αισθητική ερμηνεία, διδακτορική διατριβή, Σχολή Φιλοσοφική, Τμήμα Μουσικών Σπουδών. Φλώρου, Λ., (2016), Αντίοχος Ευαγγελάτος: Ζωή και Έργο, Αθήνα: Παπαγρηγορίου Κ. - Νάκας Χ. Φράγκου-Ψυχοπαίδη, Ο., (1990), Η Εθνική Σχολή Μουσικής. Προβλήματα Ιδεολογίας, Αθήνα: Ίδρυμα Μεσογειακών Μελετών.
Additional bibliography for study
Csampai, A. & Holland, D., (επιμ.) (1980), Pietro Mascagni Cavalleria rusticana Ruggero Leoncavallo Der Bajazzo, Rororo Opernbücher: Ricordi & Co. Owen Ward, J., (επιμ.)(1992), The Oxford Companion to music, Oxford University Press. Traubner, R., (1983), Operetta: a theatrical history, NY: Doubleday & Company.
Last Update
15-03-2021