KINĪMATOGRAFOS, TĪLEORASĪ KAI OLOKAUTŌMA (SHOAH): TA ORIA TOU ANEIPŌTOU STĪN OTHONĪ

Course Information
TitleΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ, ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΚΑΙ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ (SHOAH): ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΝΕΙΠΩΤΟΥ ΣΤΗΝ ΟΘΟΝΗ / KINĪMATOGRAFOS, TĪLEORASĪ KAI OLOKAUTŌMA (SHOAH): TA ORIA TOU ANEIPŌTOU STĪN OTHONĪ
Code8KTO1
FacultyFine Arts
SchoolFilm
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodSpring
CoordinatorDimitrios Goulis
CommonYes
StatusActive
Course ID600019951

Programme of Study: UPS of School of Film Studies (2009-2013)

Registered students: 55
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
CoreElective Courses beloging to the selected specialization845

Class Information
Academic Year2020 – 2021
Class PeriodSpring
Instructors from Other Categories
Weekly Hours4
Class ID
600184831
Course Category
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
  • Distance learning
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
Upon completion of the course, students will be able to: 1. discuss in detail the historical context of the Holocaust 2. recognize how film and television representations mediate the Holocaust. 3. recognize and analyze the traits of the representation of the Holocaust.
General Competences
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Advance free, creative and causative thinking
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Video lectures
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures521.7
Reading Assigment301
Field trips and participation in conferences / seminars / activities150.5
Written assigments501.7
Exams30.1
Total1505
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative, Summative)
  • Performance / Staging (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Λεμονίδου, Έλλη. Η ιστορία στη μεγάλη οθόνη. Ιστορία, κινηματογράφος και εθνικές ταυτότητες. Αθήνα: Ταξιδευτής, 2017. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68369647 Ferro, Marc. Ιστορία και Κινηματογράφος, μτφρ. Π. Μερκέτου. Αθήνα: Μεταίχμιο, 2001. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 24222 Τομαή, Φωτεινή (επιμ.). Αναπαραστάσεις του πολέμου. Αθήνα: Παπαζήσης, 2006. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 29815.
Additional bibliography for study
Thanouli Eleftheria. History and Film. A Tale of Two Disciplines. New York & London: Bloomsbury Academic, 2019. Maeck, Julie. Montrer la Shoah à la television. Paris: Nouveau Monde éditions, 2009. Φισκ, Τζον. Η Ανατομία του Τηλεοπτικού Λόγου, μτφρ. Βαρβάρα Σπυροπούλου, γλωσ. επιμ. Αγγελική Σπανού. Αθήνα: Δρομέας, 2000. Ferro, Marc. Τύφλωση, ή γιατί αρνούμαστε να δούμε την πραγματικότητα, μτφρ. Σώτη Τριανταφύλλου. Αθήνα: Μεταίχμιο, 2017. Λαμπρινός, Φώτος. Ισχύς μου η αγάπη του φακού: Τα κινηματογραφικά επίκαιρα ως τεκμήρια της ιστορίας (1895-1940). Αθήνα: Καστανιώτης, 2005. Γουλής, Δημήτρης. Ιστορίες του ανείπωτου. Το Ολοκαύτωμα στον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Θεσσαλονίκη: University Studio Press, (υπό έκδοση, θα δοθούν σημειώσεις). Γουλής, Δημήτρης, «Η επινόηση της μνήμης και η κατασκευή της αφήγησης στις ναζιστικές δυστοπίες: αφηγηματολογικές τεχνικές, σημειολογικές παρατηρήσεις και ιδεολογικές επισημάνσεις σε λογοτεχνικές και κινηματογραφικές αφηγήσεις», Διεπιστημονικό Συνέδριο «Μνήμη και Αφήγηση», Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη, 2-3 Ιουνίου 2015, Νέο Κτίριο Φιλοσοφικής. Opseis. Journal for intercultural and interdisciplinary research, 1. Γουλής, Δημήτρης,Το τηλεοπτικό Ολοκαύτωμα στην Ελλάδα: αντίκτυπος και διαχείριση του ζητήματος στη δημόσια μνήμη(υπό έκδοση). Κόκκινος, Γιώργος. Το Ολοκαύτωμα. Η διαχείριση της τραυματικής μνήμης – θύτες και θύματα. Αθήνα: Gutenberg, 2015. Βαρών-Βασάρ Οντέτ. Η ανάδυση μιας δύσκολης μνήμης. Κείμενα για την γενοκτονία των Εβραίων. Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας, 2012. Friendländer, Saul. Η Ναζιστική Γερμανία και οι Εβραίοι, μτφρ. Ηλίας Ιατρού. Αθήνα: Πόλις, 2013. Wievorka, Annette. Το Άουσβιτς, όπως το εξήγησα στην κόρη μου, μτφρ. Κορίνα Δευτεραίου. Αθήνα: Πόλις, 2013. Barron, Anne-Marie. La Shoah à l’écran. Crime contre l’humanité et representation. Strasbourg: Editions du Conseil de l’Europe, 2004. Bensoussan, Georges. Histoire de la Shoah. Paris: PUF, 1996. Bensoussan, Georges, Germa, Antoine (ed.). Les écrans de la Shoah. La Shoah au regard du cinema. Paris: Revue d’ histoire de la Shoah no 195, 2011. Μόλχο, Ρένα. Το Ολοκαύτωμα των Ελλήνων Εβραίων. Μελέτες Ιστορίας και Μνήμης. Αθήνα: Πατάκης, 2014. Rosenfeld, Gavriel D. The World Hitler Never Made. Alternate History and the Memory of Nazism. Cambridge & New York: Cambridge University Press, 2005. Rosenfeld, Gavriel D. Hi Hitler! How the Nazi Past is Being Normalized in Contemporary Culture. Cambridge & New York: Cambridge University Press, 2015. Delage, Christian. La vision Nazie de l’ Histoire. Le cinéma documentaire du Troisième Reich. Lausanne: Éditions L’ Age d’ Homme, 1989. Elsaesser, Thomas. German Cinema. Terror and Trauma. Cultural Memory since 1945. New York: Routledge, 2014. Elsaesser, Thomas, "Subject Positions, Speaking Positions:From HOLOCAUST and HEIMAT to SHOAH and SCHINDLER'S LIST" in Vivian Sobchack, ed., The Persistence of History (NY: Routledge 1996), 145-183. Shandler, Jeffrey. While America Watches. Televising the Holocaust. Oxford & New York: Oxford University Press, 1999. Gersherson, Olga. The Phantom Holocaust. Soviet Cinema and Jewish Catastrophe. New Brunswick, New Jersey & London: Rutgers University Press, 2013. Bathrick, David, Prager, Brad, Richardson, Michael (ed.). Visualizing the Holocaust: document, Aesthetics, Memory. Rochester & New York: Camden House, 2008. Saxton, Libby. Haunted Images. Film, Ethics, Testimony and the Holocaust. London & New York: Wallflower Press, 2008. Gonshak, Henry. Hollywood and the Holocaust. Lanham: Rowman and Littlefield Publishers, 2015. Insdorf, Annette. Indelible Shadows: Film and the Holocaust. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. Haggith, Toby, Newman Joanna (ed.). Holocaust and the Moving Image. Representations in Film and Television since 1933. London & New York: Wallflower Press, 2005. Lyman, Stanford M. “Cinematic Ideologies and Societal Dystopias in the United States, Japan, Germany and the Soviet Union: 1900-1996”. International Journal of Politics, Culture, and Society Vol. 10, No. 3 (Spring, 1997), pp. 497-542. Tighe, Carl. “Pax Germanica - the future historical”. Journal of European Studies 30 [119] (September 2000), pp. 297-328. Kaes, Anton. "Holocaust and the end of History: Postmodern Historiography in Cinema." Probing the Limits of Representation: Nazism and the "Final Solution." Ed. Saul Friedländer. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1992. 206-22. Antoine de Baecque, « Les formes cinématographiques de l'histoire », Mille huit cent quatre-vingt-quinze, 2007/51, p. 9-21. Delage, Christian. “Nuit et Brouillard : un tournant dans la mémoire de la Shoah”. Politix, vol. 16, n°61, Premier trimester, 2003. pp. 81-94.
Last Update
09-07-2021