Learning Outcomes
Students are expected
Τo understand the neurobiological basis of language
To understand the role of the brain in language learning (L1, L2, L3)
To understand the role of brain in performing highly specialized linguistic tasks (e.g. simultaneous interpretation)
To correlate the findings of basic research on neuro-linguistics with the foreign language practice in the classroom.
To understand the methodology of neurolinguistics
To understand how this methodology is applied for the study of language
Course Content (Syllabus)
This course is an introductory approach to Neurolinguistics. Specifically, I focus on the following sections:
• Brain and language. Structure and language functions.
• Learning L1 as a neurobiological process.
• Brain plasticity and bilingualism / multilingualism. Brain and L2 learning
• Neurolinguistic findings and foreign language teaching
Description
Written essay; length: 1000 words (+/- 15%).
Marking criteria:
Content (data accuracy, argumentation and bibliographic documentation)
Structure and text coherence (meaning logical sequence, paragraphs, titles, subtitles)
Linguistic form (comprehensible written text, correct syntax and grammar)
Bibliography and references (accuracy and correctness of references and the bibliography section at the end of the text)
Course Bibliography (Eudoxus)
Bλάχος, Φ. (Eπιμέλεια έκδοσης)(2018). Εγκέφαλος, μάθηση και ειδική αγωγή. Αθήνα. Eκδόσεις Gutenberg.
Σταυρακάκη, Σ. (Επιμέλεια έκδοσης) (2021). Λόγος και νόηση στις διαταραχές παιδιών και ενηλίκων. Eκδόσεις ΒΗΤΑ Ιατρικές, Αθήνα
Σταυρακάκη, Σ. (2019). Νευροαναπτυξιακές διαταραχές. Η περίπτωση της Αναπτυξιακής Γλωσσικής Διαταραχής. Θεσσαλονίκη. Εκδόσεις Επίκεντρο.
Additional bibliography for study
Ahlsén, Ε. (2006). Introduction to Neurolinguistics. John Benjamins.
Obler, L. K. & Gjerlow, K. (1999). Language and the Brain. Cambridge University Press, Cambridge (UK).
Costa, A. (2018). O δίγλωσσος εγκέφαλος. Αθήνα: Σταφυλίδης
Schumann, J. κά. (2004). The neurobiology of learning. Perspectives from second language acquisition. New York: Lawrence Elbraum.
Carrter, R., Aldridge, S., Page, M., & Parker, S. (2011) Aνθρώπινος εγκέφαλος. Έγχρωμος οδηγός για τη δομή, τη λειτουργία και τις διαταραχές του εγκεφάλου. Αθήνα: Π.Χ. Πασχαλίδης.
Bογινδρούκας, Ι., Οκαλίδου, Α. & Σταυρακάκη, Σ. (Επιμέλεια έκδοσης) (2010). Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές: Από τη βασική έρευνα στην κλινική πράξη. Θεσσαλονίκη. Εκδόσεις Επίκεντρο.
Φουντουλάκης, Κ. (2021). Το νευρωνικό δίκτυο του ανθρώπου. Πώς λειτουργεί ο εγκέφαλος. Θεσσαλονίκη: Ροτόντα.