Modern Greek Language Didactics in Secondary Education

Course Information
TitleΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ΜΕ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ) / Modern Greek Language Didactics in Secondary Education
Code701
FacultyPhilosophy
SchoolPhilosophy and Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorKonstantina Iliopoulou
CommonNo
StatusActive
Course ID280008201

Programme of Study: UPS School of Philosophy and Education (2011-today)

Registered students: 86
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
CoreCompulsory CourseWinter/Spring-6

Class Information
Academic Year2021 – 2022
Class PeriodSpring
Instructors from Other Categories
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600189540
Course Type 2016-2020
  • Scientific Area
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
-Update for Curricula -Theoretical approach to process Project on the Modern Greek Language -Practicing of the above method in Secondary Schools -Approach the construction method of evaluation criteria for students -Adequate use of ICTs in teaching Modern Greek Language
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work in teams
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
Object teaching and research is the way of teaching Modern Greek Language in Secondary Schools. Offered cognitive elements for the teaching of language and presents the method "Project" and context of the learner-centered teaching model. Students attend classes and teach courses of Modern Greek Language in high schools.
Keywords
Modern Greek Language, method "Project", practicing
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Interactive excersises
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures1204.8
Reading Assigment301.2
Internship
Total1506
Student Assessment
Description
Written examination, scedule of teaching
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative, Summative)
  • Performance / Staging (Formative, Summative)
  • Written Exam with Problem Solving (Formative, Summative)
  • Labortatory Assignment (Formative, Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
-Δημήτρης Κουτσογιάννης, Γλωσσική Διδασκαλία. Χθές, σήμερα,αύριο, Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών 2017. -Ναπολέων Σ. Μήτσης Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση 1833-1933, Αθήνα, Εκδόσεις Gutenberg, 2002. -Φιλήμων Παιονίδης, Στοιχεία κριτικής επιχειρηματολογίας, Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Ζήτη, 2014.
Additional bibliography for study
-Ναπολέων Σ. Μήτσης, Η διδασκαλία της γραμματικής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, Αθήνα, Εκδόσεις Gutenberg, 1999. *Σχολικά εγχειρίδια Νεοελληνικής Γλώσσας (Α΄- Β΄ - Γ΄ Γυμνασίου) και Έκφρασης – Έκθεσης (Α΄ - Β΄ - Γ΄ Λυκείου). *Αναλυτικά Προγράμματα και Φ.Ε.Κ., που προσδιορίζουν τις κατευθύνσεις και τον τρόπο αξιολόγησης του μαθήματος. - «Γλώσσα και Νέες Τεχνολογίες», στον σύμμεικτο τόμο Φιλόλογοι στον υπολογιστή, επιμέλεια : Έλσα Μυρογιάννη – Δημήτρης Μαυροσκούφης, Αθήνα, Καλειδοσκόπιο, 2004, σ. 37-81. -Γραμματισμός, νέες τεχνολογίες και εκπαίδευση [= συλλογικό έργο], επιμέλεια : Δημήτρης Κουτσογιάννης, Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Ζήτη, 2009. -Η διδασκαλία της γλώσσας. Επισημάνσεις, παρατηρήσεις, προοπτικές [=συλλογικό έργο], επιμέλεια : Ναπολέων Σπ. Μήτσης – Δημήτριος Θ. Καραδήμος, Αθήνα, Εκδόσεις Gutenberg, 2007. -Δημήτρης Κόκορης, «Τυπολογία των εκφωνήσεων της Έκθεσης Ιδεών στις “Πανελλαδικές” και στις “Γενικές” εξετάσεις (1983-1991)», Σίρις, τόμος 3, 1992, σ. 119-124. -Αγαθοκλής Χαραλαμπόπουλος – Σωφρόνης Χατζησαββίδης, Η διδασκαλία της λειτουργικής χρήσης της γλώσσας. Θεωρία και πρακτική εφαρμογή, Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Κώδικας, 1997.
Last Update
23-10-2020