Course Content (Syllabus)
An overview of Irish theatre from the late 19th century to today. The theatrical activity on the island during the period of English colonial rule. The demand for national independence and the Irish theatrical movement. The contribution of the Abbey Theatre. Civil strife and management of the independence movement. The contemporary Irish stage.
Plays to study:
1. William Butler Yeats (1865-1939), H χώρα που ποθεί η καρδιά (The Land of Heart’s Desire) [1894], μτφ. Στάθης Σπηλιωτόπουλος, Νέα Εστία, τμ. 126, τχ. 1492 (1 Σεπτεμβρίου 1989), σ. 1126-1133 και Καθαρτήριο (Purgatory) [1939], μτφ. Δήμητρα Παπάζογλου.
2. John Millington Synge (1871-1909), Το λεβεντόπαιδο της Ιρλανδίας (The Playboy of the Western World) [1907], μτφ. Δημήτρης Σταύρου, Νέα Εστία, τμ. 87, τχ. 1020-1024 (1970).
3. Sean O’Casey (1880-1964), Το αλέτρι και τα άστρα (The Plough and the Stars) [1926], μτφ. Στάθης Σπηλιωτόπουλος.
4. Sean O’Casey (1880-1964), H Ήρα και το παγόνι (Juno and the Peacock) [1924], μτφ. Νίκος Γκάτσος.
5. Oscar Wilde (1854-1900), Τι σημασία έχει να είναι κανείς σοβαρός (The Importance of Being Earnest) [1895], μτφ. Στάθης Σπηλιωτόπουλος, Ίκαρος, Αθήνα 1953.
6. Paul Vincent Carroll (1900-1968), Κοιμισμένη τρέλα (The Old Foolishness) [1940], μτφ. Mήτσος Λυγίζος, Δωδώνη, Αθήνα 1977.
7. Brendan Behan (1923-1964), Ένας όμηρος, (The Hostage) [1958], μτφ. Βασίλης Ρώτας και Βούλα Δαμιανάκου, Επικαιρότητα, Αθήνα 1996.
8. Brian Friel (1929), Μεταφράσεις (Translations) [1980] μτφ. Δήμητρα Φιλιπποπούλου, Ύψιλον, Αθήνα 2005. Το έργο κυκλοφορεί και με τον τίτλο O ξεριζωμός, σε μετάφραση Παύλου Mάτεσι.
9. Tom Murphy (1936), Kονσέρτο Tζίλι (The Gigli Concert) [1983], μτφ. Iφιγένεια Tαξοπούλου, Θεατρικά Τετράδια, τχ. 28 (1995) σ. 24-47.
10. Conor McPherson (1971), Το φράγμα (The Weir) [1997], μτφ. Δημήτρης Nαζίρης – Έφη Σταμούλη, Θεατρικά Τετράδια, τχ. 38 (2002) σ. 19-39.
11. Martin McDonagh (1970), Ο υπολοχαγός του Ίνισμορ (The Lieutenant of Inishmore) [2001], μτφ. Δημήτρης Κιούσης, Θέατρο του Νέου Κόσμου, Αθήνα 2003.
Additional bibliography for study
Bourgeois Maurice, John Millington Synge and the Irish Theatre, Haskell House, Νέα Υόρκη 1966.
Brown Terence, Ireland. A Social and Cultural History 1922-2001, Harper Collins, Λονδίνο 2004.
Dorn Karen, Players and Painted Stage. The Theatre of W. Β. Yeats, Harvester Press, Μπράιτον 1984.
Fitz-Simon Christopher, The Abbey Theatre: Ireland’s National Theatre. The First 100 Years, Thames & Hudson, Νέα Υόρκη 2003.
Grene Nicholas, The Politics of Irish Drama. Plays in Context from Boucicault to Friel, Cambridge University Press, Νέα Υόρκη 1999.
Jordan Eamonn (επιμ.), Theatre Stuff. Critical Essays on Contemporary Irish Theatre, Carysfort Press, Δουβλίνο 2000.
Mathews P. J. (επιμ.), The Cambridge Companion to J. M. Synge, Cambridge University Press, Καίμπριτζ και Νέα Υόρκη 2009.
McCormack Dr. Jerusha (επιμ.), Wilde the Irishman, Yale University Press, New Haven και Λονδίνο 1998.
Morash Christopher, A History of Irish Theatre 1601-2000, Cambridge University Press, Καίμπριτζ 2002.
Murray Christopher, Twentieth-century Irish Drama. Mirror up to nation, Manchester University Press, Μάντσεστερ και Νέα Υόρκη 1997.
Richards Shaun (επιμ.), The Cambridge Companion to Twentieth-Century Irish Drama, Cambridge University Press, Καίμπριτζ 2004.
Richtarik Marilynn J., Acting Βetween the Lines. The Field Day Theatre Company and Irish Cultural Politics, 1980-1984, Oxford University Press, Νέα Υόρκη 1995.
Sekine Masaru, Irish Writers and the Theatre, Barnes & Noble Books, Totowa 1987.