Learning Outcomes
Οn the successful completion of the course, students will:
- be exposed to the instrumenta studiorum of Hymnology
- reach a level of sophistication in the formation and development of the compilation of the basic hymnological collections
- acquire a deeper knowledge of the major and minor hymnographers of the Byzantine and post-Byzantine periods
- be able to carry out advanced research into the sources and secondary bibliography
- practise in the technique of editing of hymnological texts in accord with the international standards
Course Content (Syllabus)
The aim of this course is to familiarise students with the use of the Instrumenta Studiorum in Hymnography, the study of the manuscript hymnological collections and the principles and methods of the critical edition of hymnological texts. Moreover, within the framework of this course, a systematic presentation of the most important hymnographers and their work is sought, particular issues of Byzantine and post-Byzantine Hymnography are examined (issues regarding the manuscript tradition of hymnological texts, metrics, authenticity, etc.) and the demands of today’s research are explained.
1. Instrumenta Studiorum of Hymnography: Keys, Dictionaries, editions of hymnological texts – Series in Hymnography 2. Kontakion – Kontakaria 3. The Akathist Hymn: Writer – form – development of genre 4. The Canon: The structure of the Canon – the question of the 2nd ode of Canons 5. The Great Canon: Writer, structure and liturgical use 6. Persons and trends in middle Byzantine Hymnography 7. Stoudite Hymnographers 8. Persons and trends in late Byzantine Hymnography 9. Persons and trends in post-Byzantine Hymnography 10. Manuscript hymnological collections: Palaeographic examination and description 11. Cataloguing of hymnological manuscripts 12. Principles and methods of the critical edition of hymnological texts I 13. Principles and methods of the critical edition of hymnological texts II.
Additional bibliography for study
Θ. Δετοράκης, Κοσμάς ο Μελωδός. Βίος και έργο, [Ανάλεκτα Βλατάδων 28], Θεσσαλονίκη 1979.
Δ. Κακλαμάνος, Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου, Κανόνες Οκτώηχοι εις τα Εισόδια της Θεοτόκου. Εισαγωγή - Κριτική Έκδοση, Άγιον Όρος 2017.
Ε. Μίνεβα, Το Υμνογραφικό έργο του Μάρκου Ευγενικού, Αθήνα 2004.
Α. Παναγιώτου, Ο Ιωάννης Μαυρόπους υμνογράφος του αγίου Νικολάου, [Βυζαντινή Γραμματεία 5], Αθήνα 2008.
Σ. Πασχαλίδης, Το Υμναγιολογικό έργο των Κολλυβάδων. Συμβολή στη μελέτη της αγιολογικής γραμματείας κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας, Θεσσαλονίκη 2007.
I. Πολέμης - Ε. Μίνεβα, Βυζαντινά Υμνογραφικά και Αγιολογικά Κείμενα, Αθήνα 2016.
Δ. Στρατηγόπουλος, Ο Νικόλαος Μαλαξός, πρωτόπαπας Ναυπλίου, και το συγγραφικό του έργο, [Βυζαντινά Κείμενα και Μελέται 47], Θεσσαλονίκη 2008.
Δ. Στρατηγόπουλος, Ο ιερός Φώτιος υμνογράφος του αγίου Νικολάου, [Βυζαντινή Γραμματεία 6], Αθήνα 2009.
Ε. Τωμαδάκης, Ιωσήφ ο Υμνογράφος. Βίος και έργον, [«Αθηνά, Σύγγραμμα Περιοδικόν της εν Αθήναις Επιστημονικής Εταιρείας, Σειρά Διατριβών και Μελετημάτων 11»], εν Αθήναις 1971.