INTRODUCTION IN RHYTHMIC AND KINETIC EDUCATION

Course Information
TitleΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΡΥΘΜΙΚΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ / INTRODUCTION IN RHYTHMIC AND KINETIC EDUCATION
CodeΓ.1.001
FacultyEducation
SchoolEarly Childhood Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter
CoordinatorEva Pavlidou
CommonNo
StatusActive
Course ID80000121

Class Information
Academic Year2021 – 2022
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours2
Class ID
600194376
Course Type 2016-2020
  • Background
  • Scientific Area
  • Skills Development
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
At the end of the semester students will be able : - to master the fundamentals on the young children's rhythmic and kinetic education work plan - to conect theory and praxis and create (goals, content e.c.t.) appropriate movement activities programs for the early childhood education - to organize a safe exercise environment and suitable material for the movement
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Adapt to new situations
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
Theoretical part: The meaning in the connection between rhythm and movement. Goals of the Theoretical part: Rhythmic and Kinetic Education in early childhood education. Creative dance and dramatic play as means for the development of child’s expression and his or hers physiological movement growth. Child’ s socialization through cooperative artistic movement education Practical part: Kinetic activities-games on the basic axis of this course. The students participate in a classroom made especially for music and movemen
Keywords
movement abilities, rhythm, creative movement, preschool age, expression
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Audio
  • Multimedia
  • Interactive excersises
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Description
1. ICt is used for lesson presentations (PPT) and video analysis. 2. Internet is also used (school's webpage). In addition, ict is used for communication with students (answers to questions, instructions for exams and term papers etc.)
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures26
Laboratory Work13
Reading Assigment10
Tutorial4
Artistic Workshop13
Other / Others10
Total76
Student Assessment
Description
Written task on specific demands: individually or two students in cooperation. Evaluation criteria are given during term time and they are attached on the studying report in our Department’s webpage.
Student Assessment methods
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
  • Written Assignment (Summative)
  • Performance / Staging (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
1. Παυλίδου Εύα, (2012) "Κινητική και Ρυθμική Αγωγή στην Προσχολική Ηλικία: απο τη Θεωρία στην Πράξη", Εκδ. Ζυγός, Θεσσαλονίκη 2. Ρήγα Βασιλική, (2001) «Η Σωματική Έκφραση: στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο», Εκδ Τυπωθήτω – Γιώργος Δαρδανός, Αθήνα
Additional bibliography for study
1. Στην ιστοσελίδα του Τμήματος, στο εκπαιδευτικό υλικό του συγκεκριμένου μαθήματος είναι αναρτημένες Πανεπιστημιακές Σημειώσεις και ppt από παραδόσεις μαθημάτων. 2. Προτείνονται επιπλέον βιβλία όπως τα εξής: Karin Martin & Ulla Ellermann, (2001) «Πολύπλευρη Ρυθμική Αγωγή: Μουσικοκινητική Προσέγγιση Κινητικών Ικανοτήτων», μετάφραση Ε. Φλεμετάκη, επιμέλεια Κ. Μουρατίδου, Εκδόσεις Salto , ΘεσσσαλονίκηΚεφάλου-Χορς Ελένη (2001) «Ρυθμική: Το χρονικό της ρυθμικής. Σύστημα και μέθοδος διδασκαλίας» edition orpheus, Αθήνα. Ματέϋ Πολυξένη (1986) «Ρυθμική» Νάκας, Αθήνα. Stinson Sue “Dance for young children: finding the magic in movement”. North Marion “Movement & Dance Education: a Guide for the Primary & Middle School Teacher”, κ.ά. 3. Ενθαρρύνεται επίσης η αναζήτηση πηγών στη βιβλιοθήκη της Σχολής και ηλεκτρονικά (δημοσιευμένα άρθρα κ.ά.)για τη μουσικοκινητική αγωγή (θεωρία και εφαρμογές), για τα βασικά στοιχεία της μουσικής, για την κινητική ανάπτυξη, τη φυσική αγωγή και το χορό στις μικρές ηλικίες και για άλλα παρεμφερή θέματα.
Last Update
18-01-2017