Course Content (Syllabus)
General introduction to visual arts’ skills and abilities of young children. Analysis of creative, perceptual and cognitive skills developed in conjunction with the visual arts’ skills. Current trends and related research areas such as creativity, observation, artistic sensitivity, etc. Familiarity with objectives, materials, themes and visual methods and practical activities and educational applications. Particular emphasis will be given to the performing skills needed to create material
for scenography, costumes and music instruments to accompany theatrical and music activities.
Additional topics: From music to visual language, meeting the arts: music, theater and visual arts.
Additional bibliography for study
Βάος, Α. (2000) Εικαστική αγωγή στην ελληνική εκπαίδευση. Ιστορική αναδρομή: Προσεγγίσεις στη διδασκαλία της τέχνης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
Βάος, Α. (2008) Ζητήματα διδακτικής των Εικαστικών Τεχνών. Αθήνα: Τόπος
Chapman, L. (1993) Διδακτική της τέχνης: Προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική αγωγή. Αθήνα: Νεφέλη
Daucher, H. & Seitz, R. (2003) Διδακτική των εικαστικών Τεχνών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
Δημητράτου, Β. (2000) Τα παιδιά δημιουργούν και εκφράζονται Α΄ και Β΄ Τόμος. Αθήνα: Πατάκης
Μαγουλιώτης, Α. (2002) Εικαστικές δημιουργίες Ι: Μέσα από την παρατήρηση. Αθήνα: Καστανιώτης
Μαγουλιώτης, Α. (2002) Εικαστικές δημιουργίες ΙΙ: Μέσα από τη φαντασία. Αθήνα: Καστανιώτης
Malchiodi, A. C. (2001) Κατανοώντας τη ζωγραφική των παιδιών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
Μπέλλας, Θρ. (2000) Το Ιχνογράφημα του Παιδιού. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
Robinson Κ., (1999) Οι τέχνες στα σχολεία. Αθήνα: Καστανιώτης
Σάλλα-Δοκουμετζίδη, Τ. (1996) Δημιουργική Φαντασία και παιδική τέχνη. Αθήνα: Εξάντας
Σάλλα, Τ. (επιμ.) (2011) Σύγχρονες Προσεγγίσεις στη διδακτική της τέχνης. Αθήνα: Νήσος
Seitz, R. & Daucher, Η. (2003) Διδακτική των εικαστικών τεχνών - Σύγχρονες κατευθύνσεις για το μάθημα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
Thomas, G. & Silk, A. (1997) H ψυχολογία του παιδικού σχεδίου. Αθήνα: Καστανιώτης