Learning Outcomes
After the completion of the lectures, students will be able to:
-analyze the sources and methodology regarding the study of the Greek education issues
-distinguish the Ecumenical Patriarchate contribution to Greek school education
-evaluate the contemporary educational issues
Course Content (Syllabus)
The topics are discussed in this course are the following:
• The situation of Greek school education during the period 1453-1821
• Schools of the Archdiocese of Constantinople
• Schools of Patriarchal Monasteries
• Provincial Patriarchal Schools
• Schools of the Ecumenical Patriarchate’s ecclesiastical provinces
• Issues of the Greek Schools establishment, organization and operation
Additional bibliography for study
• Γριτσόπουλος, Τάσος, Πατριαρχική Μεγάλη του Γένους Σχολή, εν Αθήναις 1966-1971, τ.Α΄-Β΄.
• Σκαρβέλη-Νικολοπούλου, Αγγελική, Μαθηματάρια των ελληνικών σχολείων της Τουρκοκρατίας, Διδασκόμενα κείμενα, σχολικά προγράμματα, διδακτικές μέθοδοι. Συμβολή στην ιστορία της νεοελληνικής παιδείας, Σύλλογος προς Διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων, Αθήναι 1994.
• Χατζόπουλος, Κων., Ελληνικά σχολεία στην περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας (1453-1821), εκδ. Βάνιας, Θεσσαλονίκη 1991.