Learning Outcomes
1. Explain the epistemology of the field of Comparative Pedagogy.
2. Recognise the necessity of the comparative approach in order to understand educational phenomena in an increasingly globalised world.
3. Use the methodological principles of the comparative approach in order to analyse critically educational issues at local, national and international level.
4. Analyse critically the new economic, political, social and cultural contexts within the educational discourses are formulated, as well as the new educational trends (e.g. decentralization, parental choice, accountability, indicators, educational market), examing educational systems (e.g. those of the United States, the United Kingdom, Russia, France, Australia), international organizations (e.g. UNESCO, World Bank, OECD) and supranational structures (e.g. the European Union).
5. Discuss the reconstruction of the Greek education due to external influences or through the theoretical view of transferring, borrowing or imposing educational ideas, policies and practices.
Course Content (Syllabus)
1) Introduction in Comparative Education
2) The Comparative Education as a scientific field
3) The political dimension of comparative argument
4) Educational borrowing: the dark side of Comparative Education
5) Globalisation and educational networks
6) International organisations as metropolises of educational borrowing
7) Comparing educational institutions: the case of the universities (Part A)
8) Comparing educational institutions: the case of the universities (Part B)
9) Professionalism of teachers: international developments and prospects
10) Students’ flows in international level and school performance: comparative analyses
11) The comparative research in the field of education: problems and prospects
12) Presentations of written theses
13) Summary
Additional bibliography for study
1) Καζαμίας, Α. (2008). Περί Συγκριτικής Παιδαγωγικής ή προς έναν προμηθεϊκό ουμανισμό στη νέα κοσμόπολη (επιμ. Π. Καλογιαννάκη). Αθήνα: Ατραπός.
2) Καλογιαννάκη, Π. (1998). M. Sadler – I. Kandel – N. Hans και η Συγκριτική Παιδαγωγική: αναζητήσεις και προβληματισμοί μέσα από το έργο τους. Αθήνα: Gutenberg.
3) Ματθαίου, Δ. (επιμ.) (2007). Συγκριτική σπουδή της εκπαίδευσης. ΙΙ. Ζητήματα, διεθνούς εκπαιδευτικής πολιτικής – ιστορικές καταβολές, σύγχρονες τάσεις και προοπτικές. Αθήνα, Ε.Σ.Π.Δ.Ε.Π.Ε.
4) Μπουζάκης, Σ. (επιμ.) (2012). Συγκριτική Παιδαγωγική. Μεθοδολογικές, θεωρητικές προσεγγίσεις, διεθνής εκπαίδευση, εκπαίδευση εκπαιδευτικών, ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση, παγκοσμιοποίηση και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
5) Μπουζάκης, Σ. (επιμ.) (2000). Ιστορικο-συγκριτικές προσεγγίσεις. Τιμητικός τόμος Ανδρέα Καζαμία. Αθήνα: Gutenberg.
Φασούλης, Κ., Φυριππής, Ε., Πασιάς, Γ., Ρουσσάκης, Ι. & Σαμαρά, Α. (2016) (επιμ.). Ανιχνεύοντας το εκπαιδευτικό πεδίο: τιμητικός τόμος στον Δημήτρη Ματθαίου. Αθήνα: Παπαζήσης.