EDUCATIONAL RESEARCH METHODOLOGY - ENHANCEMENT

Course Information
TitleΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ - ΕΜΒΑΘΥΝΣΗ / EDUCATIONAL RESEARCH METHODOLOGY - ENHANCEMENT
Title in GermanEinführung in die Bildungsforschung - Vertiefung
CodeΑΚ0089-ΕΜ
FacultyPhilosophy
SchoolGerman Language and Literature
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CommonYes
StatusActive
Course ID600020454

Programme of Study: PPS Tmīmatos Germanikīs Glṓssas kai Filologías (2020-sīmera)

Registered students: 14
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
KORMOSEPILEGOMENA EIDIKEUSĪSWinter/Spring-3

Class Information
Academic Year2021 – 2022
Class PeriodWinter
Instructors from Other Categories
Class ID
600200508
Course Type 2021
Specialization / Direction
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
  • Distance learning
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
  • German (Instruction)
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
This course focuses on how to correctly develop and address research questions within the framework of educational research in the field of GFL teaching and learning.
Keywords
educational research methods, research questions, sampling, data collection and analysis
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Interactive excersises
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Laboratory Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Written assigments753
Total753
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Summative)
Bibliography
Additional bibliography for study
1. Aguado, K., & C. Riemer (Hrsg.) (2001). Wege und Ziele. Zur Theorie, Empirie und Praxis des Deutschen als Fremdsprache (und anderer Fremdsprachen). Festschrift für Gert Henrici zum 60. Geburtstag. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 245-258. 2. Aguado, K., Schramm, K., & Vollmer, H.- J. (Hrsg.) (2010). Fremdsprachliches Handeln beobachten, messen, evaluieren. Frankfurt am Main: Peter Lang. 3. Altrichter, H., & Posch, P. (1998). Lehrer erforschen ihren Unterricht. Eine Einführung in die Methoden der Aktionsforschung. Dritte Auflage. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt. 4. Altrichter, H., Posch, P., & Somekh, B. (2001). Οι εκπαιδευτικοί ερευνούν το έργο τους. Μια εισαγωγή στις μεθόδους της έρευνας δράσης. (Μετάφραση: Μ. Δεληγιάννη). Αθήνα: Μεταίχμιο Επιστήμες. 5. American Psychological Association (2010). Publication Manual of the American Psychological Association. (6th ed.). Washington, DC: American Psychological Association. 6. Basit, T. N. (2010). Conducting research in educational contexts. London: Continuum International Publishing Group. 7. Bausch, K.-R., et al. (2003). Handbuch Fremdsprachenunterricht. TUB: Francke Verlag 8. Bortz, J., & Döring, N. (2006). Forschungsmethoden und Evaluation für Human- und Sozialwissenschaftler. 4. Auflage. Heidelberg: Springer. 9. Bryman, A. (2016). Μέθοδοι Κοινωνικής Έρευνας. Αθήνα: Gutenberg. 10. Cohen, L., & Manion, L. (2008). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Αθήνα: Εκδόσεις έκφραση. 11. Creswell, J. D., & Creswell, J. W. (2019). Σχεδιασμός έρευνας. Προσεγγίσεις ποιοτικών, ποσοτικών και μικτών μεθόδων. 1η ελληνική από 5η αμερικανική έκδοση. (επιμ. Σαντουρίδης, Η., & Παγγέ, Τ.). Αθήνα: Εκδόσεις Προπομπός. 12. Creswell, J. W. (2016). Η έρευνα στην εκπαίδευση: Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας. 2η έκδοση. (επιμ. Χαράλαμπος Τζορμπατζούδης). Αθήνα: Ίων. 13. Helbig, G., Götze, L., Henrici, G., & Krumm H.-J. (Hsg.) (2001). Deutsch als Fremdsprache. Ein internationales Handbuch. Berlin: Walter de Gruyter. 14. Howard, K., & Sharp, J. A. (1994). Η επιστημονική μελέτη. Οδηγός σχεδιασμού και διαχείρισης πανεπιστημιακών ερευνητικών εργασιών. (Μετάφραση: Β. Νταλάκου). Αθήνα: GUTENBERG. 15. Howitt, D., & Cramer, D. (2011). Στατιστική με το SPSS 16. Με εφαρμογές στην Ψυχολογία και τις Κοινωνικές Επιστήμες. 4η αγγλική έκδοση. Αθήνα: Εκδόσεις Κλειδάριθμος. 16. Levin, D. E. (2006). Action research: What is it? Why is it important? Exchange, 7/8, 38-40. 17. Robson, C. (2007). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Αθήνα: Gutenberg. 18. Altrichter, H., Posch, P., & Somekh, B. (2001). Οι εκπαιδευτικοί ερευνούν το έργο τους. (Μετάφραση: Μ. Δεληγιάννη). Αθήνα: Μεταίχμιο. 19. Βάμβουκας, Μ. Ι. (2000). Εισαγωγή στην ψυχοπαιδαγωγική έρευνα και μεθοδολογία. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. 20. Δαμασκηνίδης, Γ. & Χριστοδούλου, Α. (2014). Η Ερευνητική Πρόταση στη Μεταπτυχιακή και Διδακτορική Έρευνα. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. 21. Ιωσηφίδης, Θ. (2008). Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική. 22. Καραγεώργος, Δ. (2002). Μεθοδολογία έρευνας στις επιστήμες της αγωγής. Μια διδακτική προσέγγιση. Αθήνα: Εκδόσεις Σαββάλας. 23. Κατσαρού, Ε., & Τσάφος, Θ. (2003). Από την Έρευνα στη Διδασκαλία. Η εκπαιδευτική έρευνας δράσης. Αθήνα: Σαββάλας. 24. Λιαργκόβας, Π., Δερμάτης, Ζ., & Κομνηνός, Δ. (2022). Μεθοδολογία της Έρευνας και Συγγραφή Επιστημονικών Εργασιών. 2η έκδοση. Αθήνα: Τζιόλας. 25. Παντελιάδου, Σ., & Πατσιοδήμου, Α. (2007). Εφαρμογές διδακτικής αξιολόγησης και μαθησιακές δυσκολίες. Βόλος: Εκδόσεις Γράφημα. Ανασύρθηκε από: http://www.edc.uoc.gr/~ptde/ptde/anounc/b_tomeas/diat/LD_Panteliadou_B. Ημερομηνία τελευταίας προσπέλασης: 04.06.2022. 26. Τσακαλίδου, Σ. (2020). Διδασκαλία της ορθογραφημένης γραφής σε μαθητές Δημοτικού με δυσλεξία στο μάθημα της Γερμανικής ως δεύτερης ξένης γλώσσας. (Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή). Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Θεσσαλονίκη. 27. Χαλικιάς, Μ., Μανωλέσσου, Α., & Λάλου, Π. (2015). Μεθοδολογία έρευνας και εισαγωγή στη στατιστική ανάλυση δεδομένων με το IBM SPSS Statistics. Σύνδεσμος Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.
Last Update
28-07-2022