Digital and web mapping

Course Information
TitleΨηφιακή και Διαδικτυακή Χαρτογραφία / Digital and web mapping
CodeΔΠΔΜ307
FacultyEducation
SchoolPrimary Education
Cycle / Level2nd / Postgraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorNikolaos Lamprinos
CommonNo
StatusActive
Course ID600015101

Class Information
Academic Year2021 – 2022
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Class ID
600201645
Course Type 2016-2020
  • Scientific Area
  • Skills Development
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
1. Learn about GIS 2. Learn about free and open software 3. Learn about QGIS 4. Learn about ArcGIS OnLine 6. Implementation on geography and history education
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
1. Introduction - QGIS installation 2. Data installation- Data types (raster-vector). Layers content 3. Add ons. Installation of cloud, Lat Lon tools, HCMGIS, MMQGIS, Map swipe tool, SCP, QuickMapServices, QuickOSM. Making of new point/line/area layers (shpae files, geopackages). Onscreen digitization. Data web sites. 4. Data files from elaearning. Tables (excel - combination of tables). Edit layers. Updates of vertexes, points, lines. 5. Map Style. Symbols: single symbol, categorized in ranks, in rules. Labels. Scale visibility. 6. Buffer ZOne 6.1. MMQGIS (create-temp-units) 6.2 Multiring Buffer (map units) 6.3 Multi-distance buffer 6.4 Geoprocessing tools 7. Raster layers. Georeferencing. Map decoration. 8. Map printing - Cloud mapping 9. 3D mapping 10. 3D animation - virtual flights 11. ArcGIS OnLine 12. Essays 13. Presentations Throughout the course connections are made to teaching practice in various courses that use spatial data.
Keywords
digital chartography, QGIS, ArcGIS OnLine, education
Educational Material Types
  • Notes
  • Multimedia
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Laboratory Teaching
Description
The students use their laptops during the class. The use is consisted of software applications with real data. They use QGIS and ArcGIS Online.
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures782.6
Laboratory Work1224.1
Reading Assigment200.7
Written assigments802.7
Total30010
Student Assessment
Description
Written thesis/small project. Each student supports his/her thesis in front of his/her classmates. The thesis is written in Greek language. At the end, the subject of the thesis, the presentation, the way the student worked, the collection and processing of the data are evaluated.
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative)
  • Labortatory Assignment (Formative)
Bibliography
Additional bibliography for study
Λαμπρινός, Ν., Ασικλάρη, Φ., Καλαθάς, Α., 2013. Αξιοποιώντας τα GIS και τη διαδικτυακή χαρτογραφία στο σχολείο. Μία πρόταση για τη διδασκαλία της Γεωγραφίας. Τεύχος 1ο: Χάρτες, σελ. 48. Εκδόσεις ΓΡΑΦΗΜΑ. Θεσσαλονίκη. Lambrinos, N. and Asiklari F., 2014. The introduction of GIS and GPS through local history teaching in primary school. European Journal of Geography, vol.5, n.1, pp.32-47 (in http://www.eurogeographyjournal.eu/) Λαμπρινός, Ν., 2015. Οι τεχνολογίες των Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών (ΓΣΠ) ως εργαλεία υποστήριξης της χωρικής σκέψης στο πλαίσιο της γεωγραφικής διερεύνησης. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, 7 Μαρτίου 2015, Λευκωσία, Κύπρος, σελ.1-37. Σιούπη, Χ., Λαμπρινός, Ν., 2016. Εκπαίδευση με τα GIS στο Δημοτικό Σχολείο: Τάσεις και Αντιλήψεις εν ενεργεία και υποψηφίων εκπαιδευτικών. Πρακτικά 4ου Πανελλήνιου Εκπαιδευτικού Συνέδριου Κεντρικής Μακεδονίας «Αξιοποίηση των ΤΠΕ στη Διδακτική Πράξη», Τόμος Α, σελ. 177-189, Θεσσαλονίκη 8-10 Απριλίου 2016 http://4syn-thess2016.ekped.gr/praktika/v1/ Κοταρίδου, Κ., Λαμπρινός, Ν. 2016. Διαδραστικός – διαδικτυακός ιστορικός χάρτης της υποχρεωτικής μετανάστευσης των Ποντίων από το Πόντο 1916-1925 και της εγκατάστασής τους στην Ελλάδα. Πρακτικά 14ου Εθνικού Συνεδρίου Χαρτογραφίας – Θεσσαλονίκη, 2-4 Νοεμβρίου 2016 “Η Χαρτογραφία σε έναν κόσμο που αλλάζει”, ΧΕΕΕ. Exarchou, Ε., Klonari, A., Lambrinos, N., and Vaitis, M., 2017. Digital Literacy Integration in Educational Practice: Creating a Learning Community, Through a Geographic Project in Mytilene Senior High School, Greece. Review of International Geographical Education Online, (http://rigeo.org/volume/volume-7-number-3-winter-2017), Vol. 7, no. 3, Winter 2017, pp. 293-314. Λαμπρινός, Ν., 2018. Γεωχωρικές εφαρμογές για τη διδασκαλία σχολικών αντικειμένων. Η συμβολή των γεωγραφικών συστημάτων πληροφοριών. 26η Πανελλήνια Συνάντηση χρηστών ArcGIS. Μάιος, 10-11, 2018. Αθήνα. Σπανού, Α., Λαμπρινός, Ν., 2018. Ο διαδραστικός χάρτης των πρώτων 34 ημερών του Ελληνοϊταλικού πολέμου του 1940. Η διαμόρφωση ενός ψηφιακού διαδικτυακού ιστορικού χάρτη του Ελληνοϊταλικού πολέμου και η διδακτική του αξιοποίηση. Πρακτικά 15ου Εθνικού Συνεδρίου Χαρτογραφίας «Η χαρτογραφία των κρίσεων», Θεσσαλονίκη 31/10 – 2/11 2018, σελ.208-217 Παύλου, Μ., Λαμπρινός, Ν., 2018. Η Ψηφιακή χαρτογραφική απεικόνιση του Πελοποννησιακού Πολέμου. Πρακτικά 15ου Εθνικού Συνεδρίου Χαρτογραφίας «Η χαρτογραφία των κρίσεων», Θεσσαλονίκη 31/10 – 2/11 2018, σελ. 189-195. Ρεπανίδου, Ι., Λαμπρινός, Ν., 2019. Διαδραστικός ψηφιακός χάρτης της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Πρακτικά του 11ου Πανελήνιου Συνέδριου της ΕΝΕΦΕΤ, 19-21 Απριλίου 2019, Φλώρινα.
Last Update
12-09-2022