Learning Outcomes
(a) To acquaint students with the genre of ancient greek historiography.
(b) To familiarize students with the various representatives of ancient geek historiography, their aims and methods, their relation with their historical era and the particular features of their works.
(c)To enable students to study Greek prose in depth, with due emphasis on issues of linguistic features and distinct style.
Course Content (Syllabus)
The class focuses on ancient Greek historiography, its main representatives and conventions, while the core of the course is devoted to the study of Herodotus’ «Histories», his sources, methods and narrative techniques in particular.
Keywords
Greek Historiography, Herodotus, Thucydides, Historic method, Narration
Course Bibliography (Eudoxus)
- Asheri, David - Aldo Corcella, Alan Lloyd, 2019, Ηροδότου «Ιστορίαι», 2η έκδ. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
- Μαρωνίτης, Δ.Ν., 1964, ΗΡΟΔΟΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ, ΚΛΕΙΩ, Τόμος Α΄, Αθήνα: Γκοβόστης.
- Bakker, E.J. - I.J.F. de Jong - H. van Wees, 2007, Εγχειρίδιο Ηροδότειων σπουδών, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Additional bibliography for study
- Bichler, R. – R. Rolinger, Ηρόδοτος. Εισαγωγή στο Έργο του, μετ. Μ. Καίσαρ, Αθήνα: Καρδαμίτσα, 2006.
- Dewald, C. – J. Marincola (επιμ.), Cambridge Companion to Herodotus, Cambridge: University Press, 2006.
- Marincola, J. (επιμ.), A Companion to Greek and Roman Historiography, Οξφόρδη: Blackwell, 2007.
- Μελίστα, Α. – Γ. Σωτηροπούλου (επιμ.), Ιστορίη. Ηρόδοτος. Δεκατέσσερα μελετήματα, Αθήνα: Σμίλη, 2004.
- Μαρωνίτης, Δ.Ν., Οκτώ νουβέλες και τέσσερα ανέκδοτα. Εισαγωγή, μετάφραση και πέντε δοκίμια, 2η έκδ., Αθήνα: Άγρα, 2001.
- Ρεγκάκος, Α., Επινοώντας το παρελθόν: Γέννηση και ακμή της ιστοριογραφικής αφήγησης στην κλασική αρχαιότητα, / Αθήνα: Gutenberg, 2009.