Issues of social theory: knowledge society and education

Course Information
TitleΖητήματα κοινωνικής θεωρίας: κοινωνία της γνώσης και εκπαίδευση / Issues of social theory: knowledge society and education
CodeΕΚΠ106
FacultyEducation
SchoolPrimary Education
Cycle / Level2nd / Postgraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorPeriklis Pavlidis
CommonNo
StatusActive
Course ID600015113

Class Information
Academic Year2021 – 2022
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Class ID
600206285
Course Type 2021
Specific Foundation
Course Type 2016-2020
  • Background
Course Type 2011-2015
General Foundation
Mode of Delivery
  • Face to face
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
The aim of this course is to familiarize postgraduate students with certain basic trends in social theory, in connection with the understanding and evaluation of the methodological and research principles they propose for the study of social phenomena. From this point of view, the course examines some general interpretations of social totality in relation to specific perceptions about the social determination of knowledge and issues concerning the relationship between the emerging "knowledge society" and education, in relation with the problems, contradictions and prospects arising from this relationship. By the end of the course postgraduate students are expected to be familiar with the methodological and research principles of basic currents in social theory to be able to critically reflect on the different ideological statements regarding the knowledge society and education, using the critical traditions of social theory to be able to understand the social determination of the changes in the processes of creation and transmission of knowledge
General Competences
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
The Marxist concept of society, knowledge and education. The theory of "general intellect" Positivist traditions in social theory The Frankfurt School. Criticism of instrumental reason and the culture industry Poststructuralism and postmodernism Lyotard's theory of knowledge and education in the postmodern condition Knowledge and power in Foucault's work The theories of "post-industrial society" and " knowledge society" Knowledge and education in the light of the main contradictions and perspectives of social development
Keywords
society, knowledge, economy, labour
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures1003.3
Seminars200.7
Reading Assigment802.7
Written assigments1003.3
Total30010
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative, Summative)
Bibliography
Additional bibliography for study
• Craib, I. (2011). Σύγχρονη κοινωνική θεωρία. Από τον Πάρσονς στον Χάμπερμας. Αθήνα: εκδ.Τόπος. • Hall, S., Held, D., McGrew, A. (2009). Η νεωτερικότητα σήμερα. Οικονομία, κοινωνία, πολιτική, πολιτισμός. Αθήνα: εκδ.Σαββάλας. • Allman, P. (2010). Critical education against global capitalism. Rotterdam, Boston, Taipei: Sense Publishers. • Aronowitz, St. & Giroux, H.A. (2010). «Η διδασκαλία και ο ρόλος του αναμορφωτή διανοούμενου», στο: Π.Γούναρη, Γ.Γρόλλιος, (επ.), (2010). Κριτική παιδαγωγική. Αθήνα: Gutenberg. • Βαζιούλιν, Β.Α. (2013). Η λογική της ιστορίας. Ζητήματα θεωρίας και μεθοδολογίας. Αθήνα: εκδ. ΚΨΜ. • Eagleton, T. (2007). Μετά τη θεωρία. Αθήνα: Μεταίχμιο. • Lyotard, J-F (2008). Η μεταμοντέρνα κατάσταση. Αθήνα: Γνώση. • Μαρκούζε, Χ. (1971). Ο μονοδιάστατος άνθρωπος. Αθήνα: εκδ.Παπαζήση. • Μαρκούζε, Χ. (1983). Αρνήσεις. Αθήνα: ύψιλον/ βιβλία. • McLaren, P. (2010). «Επαναστατική Παιδαγωγική σε Μετα-Επαναστατικές Εποχές: Επανεξετάζοντας την πολιτική οικονομία της κριτικής εκπαίδευσης», στο: Π.Γούναρη, Γ.Γρόλλιος, (επ.), (2010). Κριτική παιδαγωγική. Αθήνα: Gutenberg. • McLaren, P. & Farahmandpur, R. (2013). Για μια παιδαγωγική της αντίστασης. Αθήνα: Τόπος. • Παυλίδης, Π. (2012). Η γνώση στη διαλεκτική της κοινωνικής εξέλιξης. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. • Ρίχτα, Ρ. (1978). Ο πολιτισμός στο σταυροδρόμι. Αθήνα: εκδ.Ράππα. • Sarup, M. (2006). Μαρξισμός και εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο • Σταμάτης, Κ. (2005). Η αβέβαιη «κοινωνία της γνώσης». Αθήνα: Σαββάλας. • Τζάκομπι Ρ. (2001). Το τέλος της ουτοπίας. Πολιτική και κουλτούρα σε μια εποχή απάθειας. Αθήνα: εκδ.Τροπή, • Τζάκομπι, Ρ. (2007). Οι τελευταίοι διανοούμενοι. Αθήνα: Νησίδες. • Von Hayek, F. (1996). «Επιστημονισμός και η μελέτη της κοινωνίας», στο: Γ.Κουζέλης, Κ.Ψυχοπαίδης (επ.), (1996). Επιστημολογία των κοινωνικών επιστημών. Αθήνα: Νήσος. • Harvey, D. (2007). A Brief History of Neoliberalism. Oxford: University Press. • Φουκώ, Μ. (2004). Επιτήρηση και τιμωρία. Η γέννηση της φυλακής. Αθήνα: Εκδ.Ράππα. • Φουκώ, Μ. (1991). Η μικροφυσική της εξουσίας. Αθήνα: ύψιλον/βιβλία. • Χάμπερμας, Γ. (1997) Η ηθική της επικοινωνίας. Αθήνα: Εναλλακτικές Εκδόσεις. • Habermas, J. (1990) Κείμενα γνωσιοθεωρίας και κοινωνικής κριτικής. Αθήνα: Εκδ.Πλέθρον. • Χόρκχαϊμερ, Μ. (1984). Παραδοσιακή και κριτική θεωρία, στο: Μ.Χόρκχαϊμερ, (1984). Φιλοσοφία και κοινωνική κριτική. Αθήνα: ύψιλον/βιβλία. • Willis, P. (2012). Μαθαίνοντας να δουλεύεις. Αθήνα: Gutenberg,
Last Update
11-09-2022